چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / انتقاد صادرکنندگان از شیوه ارزشگذاری گمرک در برخی کالاها
انتقاد صادرکنندگان از شیوه ارزشگذاری گمرک در برخی کالاها

انتقاد صادرکنندگان از شیوه ارزشگذاری گمرک در برخی کالاها

دبیر انجمن سنگ ایران تاکید دارد که ارزش صادراتی سنگ های ساختمانی و تزیینی در گمرک به درستی انجام نمی شود و دلیل آن را نبود کارشناس متخصص در این بخش می داند اما گمرک پاسخ داده اگر شکایتی هست اعلام تا پیگیری شود.

دبیر انجمن سنگ ایران  تاکید کرد «گمرک ایران به دلیل نداشتن کارشناس متخصص و ضعفی که در این زمینه دارد، قادر به ارزیابی دقیق ارزش صادراتی سنگ های ساختمانی و تزیینی کشور نیست و فعالان این بخش ناگزیر از اظهار غیر واقعی اقلام صادراتی می شوند».
«احمد شریفی» افزود: سال های گذشته ارزش قیمت پایه برای صادرات سنگ های کوپ و فرآوری شده در گمرک تعیین می شد و مبنای عملکرد صادرکنندگان بود.
به گفته وی، اکنون برای هر تن سنگ صادراتی مرمریت ۲۰۰ دلار نرخگذاری شده است اما برپایه بررسی های کارشناسی انجمن سنگ این رقم براساس متوسط ۷۰ دلار مصوب شد که در سیستم گمرک این رقم اصلاح نشده است.
وی تصریح کرد: چنانچه واقع بینی داشته باشیم، رقم اولیه درست نبوده و آنچه امروز توسط صادرکنندگان سنگ نیز ابراز می شود، غیرواقعی است.
شریفی یادآوری کرد: امسال اخذ عوارض صادراتی پنج درصد برای سنگ تزیینی و ساختمانی پیش بینی شده است که در سال ۱۳۹۸ به ۱۰ درصد می رسد و برای سنگ کوپ به اجرا در می آید و این نیز به عنوان عاملی برای ابراز غیرواقعی ارزش سنگ صادراتی محسوب می شود.
دبیر انجمن سنگ ایران اعلام کرد: اکنون سنگ صادراتی ایران به عراق براساس هر تن ۲۵ تا ۳۰ دلار اظهار می شود که این ارقام ضربه و آسیب به سرمایه های ملی است.
به گفته وی، انجمن سنگ ایران با توجه به قیمت دلار، از وزارت صنعت معدن و تجارت درخواست کرده است برای تسهیل صادرات و رفع مشکلات گمرکی و سامانه نیما، پایه های جدید قیمتی را مورد توجه قرار دهد.
انجمن پیش از این، قیمت های پایه را برای صادرات سنگ فرآوری شده ۱۰ دلار، برای سنگ های کوپ تراورتن، مرمر و مرمریت ۷۰ دلار و برای صادرات سنگ های کوب گرانیت ۳۵ دلار اعلام کرده بود.

** واکنش گمرک درباره ارزشگذاری کالای صادراتی
دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی در پاسخ به این مساله به خبرنگار ایرنا اعلام کرد کالاهای صادراتی توسط کمیته ای متشکل از نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتحادیه مربوطه و گمرک ارزشگذاری می شود.
بر پایه اعلام این دفتر، پس از تصویب قیمت کالای صادراتی یا هرگونه اصلاح در نرخ گذاری گذشته، دفتر صادرات گمرک اطلاعات را وارد سیستم می کند. چنانچه اتحادیه مربوط درباره کوتاهی در اصلاح و قیمت گذاری شکایتی داشته باشد گمرک جمهوری اسلامی ایران آن را پیگیری می کند.
به گزارش کسب و کار نیوز، آمارهای تجارت خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی نشان می دهد در ۹ ماهه امسال چهار میلیون و ۵۳۶ هزار و ۲۳۷ تن انواع سنگ و محصولات مرتبط به ارزش بیش از ۲۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۲۰ درصدی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۱۰ میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.