صفحه اصلی / اسلایدر / کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بخش خدمات
کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بخش خدمات

«کسب و کار» افزایش تورم تولید کننده بخش خدمات را بررسی می‌کند

کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بخش خدمات

افزایش 25 درصدی تورم در بخش خدمات، انگیزه سرمایه گذاری در این بخش ها را برای سرمایه گذاران به شدت کم کرده است. بررسی ها نشان می دهد، بسیاری از بخش های حوزه خدمات به همین دلیل دچار رکود عمیقی شده اند. نمونه واضح این امر رکود عمیقی است که بر صنعت هتلداری حاکم شده و اشتغال زایی این بخش را با چالش روبرو کرده است. ریزش نیروی کار در سایر بخش های خدماتی گواه این امر است، اما در مقابل برخی از بخش های خدماتی با ترفندهایی از گزند تحریم در امان بوده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش ۲۵ درصدی تورم در بخش خدمات، انگیزه سرمایه گذاری در این بخش ها را برای سرمایه گذاران به شدت کم کرده است. بررسی ها نشان می دهد، بسیاری از بخش های حوزه خدمات به همین دلیل دچار رکود عمیقی شده اند. نمونه واضح این امر رکود عمیقی است که بر صنعت هتلداری حاکم شده و اشتغال زایی این بخش را با چالش روبرو کرده است. ریزش نیروی کار در سایر بخش های خدماتی گواه این امر است، اما در مقابل برخی از بخش های خدماتی با ترفندهایی از گزند تحریم در امان بوده اند.
اگر سهم ۴۵ درصدی خدمات در اقتصاد کشور و اشتغال را در نظر بگیریم، اهمیت این بخش بیشتر روشن خواهد شد. اما طی چند ماه گذشته بخش های خدماتی به دلیل افزایش هزینه ها، تورم شدیدی را تجربه کرده و آنها نیز همگام با بخش های تولیدی، ناگزیر از بالا بردن قیمت ها در عرضه خدمات خود به مشتریان شده اند.
بر اساس گزارش های مرکز آمار، شاخص کل قیمت تولید کننده بخشهای خدمات (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در فصل پاییز ١٣٩٧ برابر است با ۳۱۰٫۱ که نسبت به فصل قبل ۸٫۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۵٫۵ درصد افزایش یافته است.
شاخص قیمت تولید کننده بخش­های خدمات مشتمل بر هشت بخش است که عبارتند از «تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالاهای شخصی و خانگی»، «هتل و رستوران»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «واسطه گریهای مالی (بیمه)»، «مستغلات، اجاره و فعالیت­های کسب و کار»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیتهای خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی». گزارش شاخص قیمت تولید کننده بخش­های خدمات بصورت فصلی و سالانه منتشر می­شود.

مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران

تاثیر متفاوت بخش های خدماتی از تحریم
بخش خدمات قسمت های مختلفی دارد و در زمان تحریم ها، تاثیر متفاوتی از فشارهای بین المللی و محدودیت ها در واردات می‌گیرد. بخش های حمل و نقل در زمان تحریم با مشکل واردات لوازم و قطعات مورد نیاز روبرو هستند و از طرفی برای تامین آنها در داخل باید هزینه‌های زیادی پرداخت و تعمیرات آنها نیز با مشکل تورم روبرو است. وقتی ارتباط کشتیرانی ما با دنیا ضعیف شده و بسیاری از سف‌های داخلی لغو شده، در ارتباطات بین المللی نیز موانع زیادی وجود خواهد داشت. مراجعه گردشگران اروپایی به ایران و سفرهای آنها به کشور ما به دلیل تحریم‌ها، پایین آمده است و تنها در بخش‌های زیارتی شاهد ورود گردشگران زیاد به کشور هستیم. بنابراین در کل تورم و گرانی های موجود، انگیزه سرمایه گذاری در مشاغل خدماتی را کاهش می دهد. با توجه به اینکه تولید و هزینه های آن نیز از تورم بخش خدمات تاثیر می گیرد، بخش زیادی از تورم فعلی تولید به تورم خدمات بر می‌گردد. نمونه این امر بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل است که صرفه واردات و حتی صادرات را برای تجار کم کرده است. یک کالا به دلیل همین هزینه‌ها تا تا به مقصد برسد باید هزینه‌های زیادی بپردازد و اگر خوب دقت کنیم در ابتدای سال افزایش هزینه‌های حمل و نقل بود که باعث بالا رفتن یک سری اقلام مثل هنداونه و … شد.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.