صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / هزینه های میلیونی برای رواج تجمل گرایی
هزینه های میلیونی برای رواج تجمل گرایی

سلبریتی‏‌های اینترنتی ایرانی به جنگ ثروت در فضای مجازی دامن زده اند

هزینه های میلیونی برای رواج تجمل گرایی

این روزها با توسعه فعالیت شبکه های اجتماعی کاربران برای جلب توجه هرچه بیشتر و خود نمایی، عکس هایی از خود و وسایل مربوط به خود را در آن ها به اشتراک می گذارند که همین امرموجب رواج تجمل گرایی در فضای مجازی شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از یک بعد دیگر اگر بخواهیم به این موضوع بنگریم ظهور سلبریتی‏‌های اینترنتی در ایران است که به نام شاخ های اینستاگرام هم گاهی از آنها یاد می شود. هم چنین توزیع ناعادلانه ثروت، منجر به ایجاد فاصله طبقاتی میان قشر غنی و فقیر جامعه می شود و این موضوع در فراگیری آسیب های اجتماعی اثری غیرقابل انکار دارد؛ از این رو مسئولان باید در کاهش نابرابری های اجتماعی تلاشی مضاعف را به کار بگیرند. با توجه به گسترش ارتباطات جهانی در فضاهای مجازی و آسان شدن انتقال اطلاعات در تمام دنیا، شاهد رواج لوکس گرایی و تجمل پرستی هستیم و فراگیر شدن ارتباطات در عصر فناوری، زمینه انتقال سبک های زندگی را به جوامع مختلف بشری آسان کرده است. روزنا اصغرنژاد، روان‌شناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، لاکچری را یک سبک زندگی دانست و ادامه داد: فرد در آن اصرار به گران‌قیمت‌ترین و با کیفیت‌ترین اقلام را در بین کالاها دارد این افراد به جای آرامش واقعی به دنبال مارک و شناسنامه کالا و … هستند و از این طریق سعی در خاص بودن و تأیید شدن دارند در صورت عدم اصلاح خودنمایی‌ها مفهومی به نام لاکچری که در اصطلاح به laxury  خواهیم رسید همان تجملی که افراد، اجناس لوکس را ترجیح می‌دهند.

وی افزود: در جامعه پرهیاهوی امروزی، استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی به حالت مخرب و مثبت دیده می‌شود که جامعه را با معضلات شدید و آسیب‌های چشمگیری مواجه کرده است اعم از تصاویری که به ظاهر زرق و برق خاصی دارند و ژست‌های عجیب و غریب چشمگیر که با دنیای واقعی افراد در عکس خیلی متفاوت است، اگر بخواهیم به دلایل خودنمایی مردم در صفحات مجازی اشاره کنیم اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، محرومیت‌های زمان کودکی است که به حالت عقده تبدیل شده و امروز با به نمایش گذاشتن، سعی در جبران کمبودهای خود می‌کنند.

مردم را تشویق به خرج پول های میلیونی می کنند

کامران امیدوار

کارشناس فضای مجازی

با افزایش استفاده از اینترنت در کشور مشاغل کاذبی در کنار کسب و کارهای واقعی و مورد نیاز جامعه شکل گرفت که سلبریتی های اینترنتی بک نمونه بارز از آن است. این افراد با صرف هزینه های زیاد اقدام به رواج تجمل گرایی در اینترنت و بخصوص در شبکه های اجتماعی کرده اند. با فیلتر شدن تلگرام هم تمرکز بر اینستاگرام بیشتر شده وفعالیت این به اصطلاح سلبریتی ها هم افزایش پیدا کرد. در این شبکه اجتماعی سلبریتی‏‌های اینترنتی و بچه بیوتی ها با با به اشتراک گذاشتن مزون ها و آریشگاه های مختلف در مناطق مرفه پایتخت اقدام به تبلیغات کالاهای مربوطه کرده و برای خرید از این اماکن مردم را تشویق به خرج پول های میلیونی می کنند. به عنوان مثال پالتوهایی که این افراد در اینستاگرام پوشیده و تبلیغات خرید آن را برای کاربران انجام می دهند دست کم یک میلیون تومان قیمت گذاری شده و برای هر قشری توانایی خرید آن وجود ندارد.

این افراد با فضایی که اینستاگرام برای آن‌ها ایجاد کرده قدرت زیادی پیدا کرده اند و درآمدزایی بی سابقه ای از پیت کردن تبلیغات کسب می کنند. به عبارتی ین سلبریتی‌ها در جهت تبلیغات برای افراد مختلف فعالیت می‌کنند که بین آن‌ها و این افراد، قراردادهایی منعقد می‌شود که به مبالغ هنگفت برای این سلبریتی‌ها منجر می‌شود. هزینه سلبریتی‌ها بسیار زیاد است و هزینه های زیادی برای تبلیغات توسط این افراد صرف می شود.

تجمل گرایی همواره مورد انتقاد است اما اگر عموم مردم جامعه از امکانات و رفاه اجتماعی حداقلی برخوردار باشند، کمتر می توان به رفتار لاکچری بازها ایراد گرفت. قیمت گذاری و فروش اقلامی که عموم مردم توانایی خرید آن را ندارند، جنگ ثروت را در جامعه به راه می اندازد و زمینه های بروز بحرانی اجتماعی را فراهم می کند. در حال حاضر به نوعی در فضای مجازی شاهد راه اندازی جنگ ثروت هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.