حمید فتاحی با اشاره به اینکه وظیفه ما در حوزه زیرساخت ارتباطات کشور، حفظ کیفیت و پایداری ارتباطات بین الملل است، گفت: بر همین اساس ورودی های دیتای خارج از کشور باید به صورت توزیع شده باشد تا اگر مشکلی در یکی از ورودی ها به وجود آمد امکان مدیریت شبکه باشد. وی افزود: هم اکنون از جنوب و شمال کشور ورودی های اینترنت مناسبی ایجاد شده و در ۵ نقطه شامل دو نقطه در تهران و ۳ نقطه هم در شهر های مشهد، تبریز و شیراز، ترافیک را تحویل می گیریم و ارتباطات جنوب و شمال کشور از طریق این نقاط توزیع می شود. با پروژه جدیدی هم که در این حوزه اجرا شده ایجاد نظم و پایداری در شبکه بهبود یافته است.
فتاحی با اشاره به اینکه تمرکز ما روی حوزه ترانزیت ارتباطات است، گفت: در این حوزه با کشورهای آذربایجان، عراق، ترکمنستان و قطر توافقات خوبی در حال اجرا است و به دلیل موقعیت ژئوپلتیک ایران کشورهای دیگر حاضر به از دست دادن این فرصت نیستند و تحریم تاثیری در این حوزه نداشته است. اگر از این فرصت استفاده کنیم می توانیم به هاب منطقه در این حوزه تبدیل شویم. معاون وزیر ارتباطات افزود: هم اکنون پهنای باند ورودی اینترنت کشور ۲ ترابیت برثانیه است و ۶۰۰ گیگابیت برثانیه نیز ترانزیت داریم. عدد ترانزیت اینترنت طبق برنامه در حال افزایش است و تا پایان سال به یک ترابیت برثانیه می رسد.
رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تقسیم ترافیک دیتا در شبکه، گفت: ترافیک در شمال غرب، شمال شرق، جنوب غرب و شرق تقسیم شده و شبکه به صورت متوازن عمل می کند و تقریبا در هر خط انتقال بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ گیگابیت دیتا منتقل می شود. وی درباره دریافت دیتای اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی در کشور افزود: شبکه های اجتماعی پرکاربرد و اپلیکیشن ها، دیتای خود را در بستر اینترنت دریافت می کنند و با هیچ کدام از این شبکههای اجتماعی ارتباط مستقیمی برای دریافت دیتا وجود ندارد. به نحوی که بستگی به حضور کاربر در جنوب یا شمال کشور این اطلاعات از طریق همان خط انتقال اینترنت به دست کاربر می رسد.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در شبکه اینترنت خود هیچ ارجحیت ترافیکی برای اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی نداریم و سرویس خاصی به این شبکه ها ارائه نمی شود. رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های داخلی نیز، افزود: بر اساس این مصوبه کمک هایی مانند وام ۵ میلیارد تومانی، پهنای باند مناسب و فضای هم مکانی به صورت رایگان ارائه شد. همچنین تعرفه مصرف دیتا در پیام رسانهای بومی به یک سوم تعرفه اینترنت کاهش یافت. فتاحی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کمک های دیگری غیر از کمک های مادی و فنی نیز باید از طرف دستگاه های دیگری انجام می شد که عملا انجام نگرفت و به نسبت پیام رسان های خارجی که ۴۰ تا ۵۰ میلیون کاربر داشتند، پیام رسان های داخلی نتوانستند که بیش از ۱۵ میلیون کاربر را جذب پیام رسان خود کنند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه پیام رسان های داخلی ناامید نشده ایم، افزود: امیدواریم با تشکیل زیست بوم پیام رسان که اعتماد کاربر را جلب می کند و دانش فنی پیام رسانی و معماری فنی تکمیل شده، آینده خوبی برای پیام رسان های داخلی ایجاد شود و وزارت ارتباطات نیز از این مسیر حمایت می کند. رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت تصریح کرد: فیلتر شبکه های اجتماعی خارجی و استقبال از پیام رسان های داخلی دو کفه ترازو نیستند و اینکه فکر کنیم که هر چقدر شبکه اجتماعی خارجی فیلتر شود به همان میزان مردم از شبکه های اجتماعی داخلی استقبال می کنند، اشتباه است؛ اینکه فیلتر تلگرام معادل پیشرفت شبکه های اجتماعی داخلی قرار گرفت به خود پیام رسان های داخلی ضربه زد و کاربران نیز نسبت به این روش موضع گرفتند. بنابراین فیلتر و مسدود سازی شبکههای اجتماعی خارجی راه مناسبی برای ارتقای پیام رسانهای داخلی نیست.