صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / اولین جایزه گمانه‌زن فارسی، برگزیدگان خود را معرفی کرد
اولین جایزه گمانه‌زن فارسی، برگزیدگان خود را معرفی کرد

اولین جایزه گمانه‌زن فارسی، برگزیدگان خود را معرفی کرد

تهران- ایران- اولین جایزه کتاب گمانه‌زن فارسی (نوفه) با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، عصر امروز برندگان نهایی جایزه نوفه در سه بخش معرفی شدند.
در بخش فصل اول که به بخشی از آثار منتشر نشده اختصاص داده می‌شود، جایزه نهایی به محمد سوری برای «سمساره» تعلق گرفت و النا رهبری برای «هیولایش»، محمد فائزی فرد برای «نابود شدن مردی که از خواب بیدار شده است»، مهراد ارشادی نیا برای «ساعت‌گرد»، علیرضا برازنده برای کتاب «دریاچه»، نیز تقدیر شدند.
در بخش کودک و نوجوان، هیات داوران این جایزه، هیچ اثری را شایسته جایزه برگزیده سال ندانست و تنها از کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» اثر سید جواد جمالی از نشر هوپا تقدیر کرد.
در بخش اصلی جایزه، کتاب «ما و را: سلسله جنایات بین کهکشانی» نوشته محمدرضا ایدرم از نشر پیدایش، کتاب برگزیده شد.
از چهار اثر دیگر که به بخش نهایی راه یافته بودند نیز تقدیر شد. این آثار به رامبد خانلری با «سورمه‌سرا» از نشر بان و ضحی کاظمی با «کاج زدگی» از نشر چشمه، لاله زارع با «بی‌تابوت» از نشر هیلا، بهزاد قدیمی با «خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی» از نشر پیدایش تعلق داشتند.
ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است، این عنوان توصیف کننده تمام سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند (ژانرهای فانتزی، کارآگاهی، علمی‌تخیلی و وحشت، زیر چتر این عبارت قرار می‌گیرند).
رابرت هاین‌لاین نویسنده مشهور علمی‌تخیلی، این عبارت را در سال ۱۹۴۱ خلق کرده است و امروزه این واژه را برای توصیف داستان‌هایی استفاده می‌کنند که به واقعیت عینی و اصول متعارف داستان رئال پایبند نیستند و تخیل را هسته مرکزی خود قرار می‌دهند. داستان‌هایی که به طور معمول به اسم «ادبیات ژانری» شناخته می‌شوند و پیش از این کمتر مورد توجه جوایز ادبی فارسی قرار می‌گرفتند.
جایزه ادبی نوفه با همکاری نشر پیدایش و مجله سپید، امسال برای نخستین دوره در ژانرهایی متفاوت از وحشت گرفته تا فانتزی، علمی‌تخیلی و جنایی برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.