صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / ۳ بهمن ۱۳۵۷؛ انحلال شورای سلطنت
۳ بهمن ۱۳۵۷؛ انحلال شورای سلطنت

/روزشمار انقلاب اسلامی/

۳ بهمن ۱۳۵۷؛ انحلال شورای سلطنت

سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۵۷؛ انحلال شورای سلطنت و گفت‌وگوهای امام با رسانه‌های داخلی مهم‌ترین اخبار امروز بودند.

انحلال شورای سلطنت

به گزارش کسب و کار نیوز، امروز شورای سلطنت که برای حفظ رژیم سلطنتی در ایران تشکیل شده بود با استعفای دو عضو دیگر (عبدالحسین علی‌آبادی و محمدعلی وارسته) عملا منحل شد. پیش از این هم سید جلال‌الدین تهرانی رئیس شورای سلطنت استعفا کرده، این شورا را غیرقانونی دانسته و به دیدار امام خمینی رفته بود.

امام خمینی امروز عنوان کردند: ما امیدواریم که ارتش با تمام افسران آن برگردد، البته در حال حاضر بخش‌هایی از ارتش با ملت است ولی من صلاح ارتش را در این می‌دانم که همه برگردند. اکنون آرای عمومی شاه را خلع کرده است به استناد همان فشار افکار عمومی که قانون واقعا همان است، باید قدرت را بدست بگیریم و حکومت را مستقر کنیم. روحانیون ایران از هیچ مملکتی و از هیچ جایی، پشتیبانی و کمک مالی نمی‌گیرند.

ایشان ادامه دادند: ما با آثار تمدن موافقیم، مایلیم که مملکت ما به همه آثار تمدن مجهز شود، ولی نه آنطور که شاه عمل می‌کرد. شاه آثار تمدن را به صورت فاسدکننده در آورد، سینما به صورت ترویج فساد شد، اخلاق جوان‌ها را فاسد کرد، مراکز فحشا را زیاد کرد و وسایل اعتیاد جوانان را فراهم کرد.

امام همچنین در گفت‌وگوی دیگر با بیان اینکه در بهشت زهرا راهی را که باید برویم به مردم اعلام می‌کنند، اظهار کردند: در حکومت اسلامی دیکتاتوری وجود ندارد، اسلام هم آزادی خواهد داد و هم به اقتصاد توجه خواهد کرد و هم به سایر احتیاجات کشور توجه می‌کند.

امروز امام در نامه‌ای به عشایر بویراحمد و سایر طوایف از آنها خواستند که نظم منطقه خودشان را حفظ کنند.

در تهران برای تدارک مراسم استقبال از امام خمینی ستاد ویژه‌ای توسط روحانیت مبارز تهران تشکیل شد. این ستاد مرکب از روحانیون و نمایندگان همه اقشار و گروه‌های اجتماعی و سیاسی، کارهای مربوط به انجام بزرگ‌ترین استقبال تاریخ از رهبر قیام ملت ایران را انجام خواهد داد. همچنین کمیته برگزاری مراسم استقبال، اولین اعلامیه خود را در چهار بند صادر کرد که در آن از مردم خواسته شده برای رعایت سادگی از آذین‌بندی خیابان‌ها و هرگونه تشریفات خودداری کنند.

امروز آیت الله مرتضی مطهری که در دانشگاه تهران درباره آزادی تفکر و عقیده صحبت می‌کرد، گفت: آزادی یک واقعیت مقدس است و آن آزادی انسانی است. تفکر باید آزاد باشد.

از طرفی ارتشبد عباس قره‌باغی رئیس ستاد ارتش در پیامی خطاب به افسران، درجه‌داران، سربازان و کارمندان نیروهای مسلح اعلام کرد: ارتش در پشتیبانی از دولت قانونی کوشا خواهد بود و در این راه از هیچ‌گونه مجاهدت و تلاش و فداکارای دریغ نخواهد کرد. تا آینده نمایشگر کامل وحدت و یکپارچگی و انضباط نیروهای شاهنشاهی ایران باشد.

همچنین گفته شده قرار است فردا لوایح مربوط به انحلال ساواک و تعقیب و مجازات متجاوزان به بیت‌المال تقدیم مجلس شود.

امروز محمدرضا جلالی‌نائینی هم از سناتوری استعفا داد.

همچنین مهدی بازرگان تصریح کرد: بختیار باید استعفا کند که در غیر این صورت باید ارتش را برای بقای خود بکار گیرد.

انتهای پیام


منابع:

آرشیو روزنامه اطلاعات

آرشیو روزنامه کیهان

آرشیو روزنامه آیندگان

کتاب انقلاب و پیروزی؛ کارنامه و خاطرات سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اهتمام عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب

جلد دوم کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی تالیف باقر عاقلی، نشر گفتار

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.