صفحه اصلی / استان ها / همدان / فیلترینگ در تونل اما و اگرها

فیلترینگ در تونل اما و اگرها

‌در روزگارانی که کبوتران، مامورین پستی خدوم عشاق و رجال دولت بودند و با اندکی پیشرفت جای خودشان را به نامه‌رسانان شرکت پست دادند، شنیدن صدای عزیزانمان از راه دور، تصوری محال و خنده دار بود. با پیشرفت نسبی علم، همه مردم شاهد ورود آرام وسایل ارتباطی گوناگونی از جمله تلفن همراه بودند. اما ناگهان جهان علم و صنعت با سرعت باورنکردنی شروع به تکامل کرد به گونه‌ای که تمام جهانیان را متعجب، مبهوت و وابسته خودش ساخت.

فیلترینگ

‌به گزارش کسب و کار نیوز، اثرگذاری علم ارتباطات به قدری عمیق بود که نام جهان را نیز از آن خودش کرد، به گونه‌ای که دنیای امروزی را(دنیای ارتباطات) می‌خوانند.

در دنیای ارتباطات که اکنون تمام ما اثرات و کارایی آن را در یکایک لحظات زندگی روزمره خود احساس کرده‌ایم، به سرعت نور و در کسری از ثانیه به‌وسیله فضای مجازی با کمک شبکه‌های گوناگون اجتماعی موفقیت‌ها، شکست و دستاوردها، حوادث و اخبار سرتاسر جهان را به سمع و نظر  ۸ میلیارد انسان زنده براین کره خاکی می‌رسانند.

شبکه‌های اجتماعی گاه وسیله‌ای برای خبررسانی، موجی برای انواع جریان سازی‌های درست و غلط، راهی برای کسب درآمد و ایجاد شغل و یا ابزاری هستند برای کسب شهرت که تمامی افراد جامعه، از مردان سیاست گرفته تا کارگران کم‌ادعا و پر زحمت، همگی با آن سروکار دارند.

رقابت در عرصه اطلاع رسانی و فعالیت‌ به هرشکل در شبکه‌های مجازی به‌ویژه تلگرام و اینستاگرام، فضای مجازی را تبدیل به دو ماراتنی کرده که فرد به فرد حاضر در جامعه، دوندگان این مسابقه مهیج و غیرقابل انکار هستند.

شبکه‌های اجتماعی در دنیای ارتباطات کنونی به اندازه‌ای در دل روزمرگی مردم دنیا رخنه کرده است که چشم‌پوشی و اجبار به فراموشی آن کاری مضحک و بی‌فایده است‌.

پاک کردن صورت مسئله همواره بی‌شک بسیار راحت تر از حل آن است و گاه زمزمه‌های آن در کشور شنیده می‌شود، برخی به جای فرهنگ سازی استفاده درست و حل مسئله چگونگی استفاده از این فضا، مانند همیشه اقدام به پاک کردن آن به ‌شیوه فیلترینگ می‌کنند.

دنیای بی‌انتهای اینترنت همانند چاقوی دولبه‌ای است که می‌توان با یک لبه آن اقدام به تهیه خوراکی مفید کرد و با لبه‌ی دیگرش جان ارزشمند انسانی را گرفت‌.

فیلترینگ شبکه‌های مجازی همان لبه‌ی خطرناک و کشنده چاقو است چراکه همواره تمامی تجارب‌ نشان از این دارد که ممانعت نه تنها عامل فراموشی نمی‌شود بلکه باعث شکل‌گیری رفتار وحشتناکی به نام لجاجت می‌شود .

استفاده از فیلترشکن برای کودکان و نوجوانانی که حساس‌ترین کاربران اینترنت هستند، همان لبه‌ی سمی و برنده‌ای است که باعث می‌شود تا خودشان آن‌را بر قلب روح و جانشان فرو کنند .

فیلتر بودن سایت‌های مبتذل و مغایر با شرع بدون شک موافقت همگان را درپیش دارد اما جلوگیری از استفاده شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام که با کمی فرهنگ‌سازی و مدیریت قابل کنترل است موج خروشانی از موافقان و مخالفان را برانگیخته است‌.

‌ فیلترینگ مفید است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، فیلترینگ شبکه‌های مجازی در چارچوب قانون را مفید و سودمند دانست .

حسن لطفی در گفت‌وگو با ایسنا ‌با الزامی دانستن وجود مدیریتی واحد بر تمامی شبکه‌های اجتماعی، گفت: با وجود مدیریت واحد بر شبکه‌های اجتماعی متقاضیان تشکیل هرگونه گروه و یا کانال، ملزم به ایجاد هویت می‌شوند؛ زمانی که پیام‌دهنده و گیرنده مشخص باشد نیاز به فیلتر احساس نمی‌شود چراکه این کاربران می‌دانند در چه چارچوبی باید فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به فیلتر برخی از مرورگرها در برخی از کشورهای پیشترفته مانند چین، افزود: در برخی از کشورهای پیشترفته مدیریت فضای مجازی به‌شکلی قوی و همراه با نظارت است که حتی برخی از مرورگرها را نیز فیلتر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه روند رسیدگی به جرائم مربوط به فضای مجازی بدون انجام فیلترینگ، طولانی و نیازمند مدت زمان زیادی است، اظهار کرد: درصورت بروز جرم و یا توهین به کاربران، با وجود فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، رسیدگی به جرائم سهولت پیدا می‌کند.

‌لطفی، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را منوط بر فرهنگ سازی دانست و عنوان کرد: برای فرهنگ سازی ابتدا باید خلاء‌های قانونی گرفته و پس از آن اقدام به نهادینه کردن فرهنگ استفاده از فضای‌مجازی کنند چراکه تا زمانی که این فرهنگ استفاده شکل نگیرد، مشکلی حل نمی‌شود.

وی بابیان اینکه برای ایجاد زیرساخت‌ها با ضعف مطالعاتی مردم روبه‌رو هستیم، مطرح کرد: درکنار ضعف مطالعاتی مردم‌ با عدم شفافیت سیستم اداری مواجه هستیم که همین باعث ایجاد چالش می‌شود.

رئیس کمیسیون مشترک بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری با اشاره به نبود زیرساخت و فرهنگ سازی مناسب در جامعه امروزی، خاطرنشان کرد: باوجود نبود زیرساخت و فرهنگ سازی در بین مردم، فیلترینگ یک راه مناسب برای مقابله با جرائم و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی است‌.

فیلتر روشی برای پیشگیری

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به جرائم گوناگون در حال وقوع و افزایش آن درفضای مجازی، گفت: براساس موازین قانونی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی یکی از روش‌های پیشگیری از جرائم رایانه‌ای است‌.

سعید گلستانی با بیان اینکه تصمیم نهایی و اثرات فیلترینگ در شورای پیشگیری جرائم فضای مجازی در دادستانی کل کشور بررسی می‌شود، مطرح کرد: موضوع استفاده از فیلترشکن توسط کاربران و امکان دسترسی آسان به سایت‌های مبتذل توسط این دسته از نرم‌افزارها و ایجاد ناهنجاری از جمله مواردی است که باید در این شورا بررسی و تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: در تمامی کشورهای دنیا شبکه‌های مجازی توسط دولت درحال رصد و کنترل است‌.

  فیلترینگ شکست می‌خورد

رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان و جامعه شناس، فیلترینگ را روشی کارآمد و مفید ندانست و گفت: در طی این سال‌ها ما شاهد تجارب ناموفق و شکست خورده‌ای مانند جمع‌آوری DVD در اوایل انقلاب اسلامی و ماهواره در دهه‌های اخیر بوده‌ایم، فیلترینگ نیز یکی دیگر از عوامل کنترل کننده‌ای است که بدون شک با شکست مواجه می‌شود.

صفی‌اله صفایی با بیان اینکه یکی از بهترین روش‌های آموزش، نهادینه کردن فرهنگ از طریق رسانه، خانواده و آموزش‌وپرورش است، اظهار کرد: بهترین روش برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، واکسینه کردن افراد جامعه در برابر تهاجم غرب است؛ تحمیل، اجبار، کنترل و ممانعت شیوه‌هایی هستند که هرگز مفید و اثربخش واقع نمی‌شوند.

وی انجام فیلترینگ را برای جوانان و نوجوانان خطرناک دانست و مطرح کرد: تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفت کرده که عملا اثر فیلتر را ازبین برده است. با انجام فیلتر، کاربران اقدام به استفاده از فیلترشکن می‌کنند که همین عمل باعث ایجاد آسیب‌های خطرناک تری برای کاربران به‌ویژه نوجوانان و جوانان می‌شود .

این جامعه شناس ادامه داد: استفاده از فیلترشکن به‌وسیله نوجوانان و جوانان باعث می‌شود تا ناخودآگاه سایت‌های نامناسب و مبتذل برای این کاربران فعال شده و آثار مخرب تری در روح و روان جوانان و جامعه پدیدار شود.

گزارش از: فائزه صلواتی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

دبیر: زهرا حبیب پور

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.