صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / طاهریان: ورزش زنان پس از انقلاب جایگاهش را پیدا کرد
طاهریان: ورزش زنان پس از انقلاب جایگاهش را پیدا کرد

/انقلاب اسلامی در چهل سالگی/

طاهریان: ورزش زنان پس از انقلاب جایگاهش را پیدا کرد

نایب رییس کمیته ملی المپیک با اشاره به پر رنگ شدن جایگاه ورزش زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، معتقد است: اگر در گذشته به دنبال آن بودیم تا نگاه منفی مسئولان نسبت به ورزش زنان مثبت شود، الان این جایگاه به جایی رسیده که مسئولان با حمایت و توجه ویژه به بانوان سعی در افزایش مدال آوری آنها در رویدادهای جهانی، المپیک و پارالمپیک دارند.

طاهره طاهریان

طاهره طاهریان در گفت وگو با ایسنا، درباره جایگاه ورزش درتاریخ انقلاب اسلامی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن چه که حایز اهمیت بود حضور چشمگیر زنان در فعالیت‌های ورزشی بود، به طوری که تشکیلات مستقلی پیدا کردند و در سراسر کشور اموری که مربوط به زنان بود اعم از داوری، مربیگری و مسئولیت‌های مدیریتی به خود زنان واگذار شد. درحقیقت اوج شکوفایی و رشد ورزش زنان بعد از انقلاب بود و همین امر سبب شکل‌گیری فدراسیون اسلامی ورزش زنان درسال ۱۳۸۱ شد.

وی گفت: حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی فرصتی ایجاد کرد تا مدیرکل و معاونت ورزش بانوان شکل بگیرد و در حقیقت سرآغازی برای رشد ورزش زنان در سطوح مدیریتی و بعد قهرمانی بود.

نایب رییس کمیته ملی المپیک خاطرنشان کرد: در آغاز شروع برنامه پنج‌ساله اول و دوم زنان در ورزش دیده شدند و مجموعه‌های ورزشی، استخر چند منظوره و سالن‌های خاص بانوان در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف ساخته شدند که می‌توان به مجموعه ورزشی شهید کشوری و سالن ورزشی بعثت اشاره کرد که برای فعالیت زنان پیش‌بینی شدند.

طاهریان افزود: اولین حضور زنان پس از انقلاب در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن بود که تنها یک ورزشکار در رشته تیراندازی شرکت کرده بود که البته هیچ مدالی توسط تنها بانوی کشورمان در این مسابقات کسب نشد. در سال ۱۹۹۲ که بازی‌های اسلامی ورزش زنان به میزبانی ایران برگزار شد، الگویی شد برای سایر کشورهای اسلامی تا توانمندی زنان مسلمان کشور خود را به نمایش بگذارند. در سال ۷۱ این فدراسیون با حمایت‌های فائزه هاشمی که مسوولیت فدراسیون اسلامی ورزش زنان را برعهده داشت و ۵۴ کشور اسلامی عضو آن بودند، شکل گرفت که به اعتقاد من یکی از دستاوردهای انقلاب تشکیل این فدراسیون و حضور چشمگیر زنان در فعالیت‌های ورزشی بود.

وی ادامه داد: شرایطی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای زنان مسلمان بوجود آمد منجر به آن شد تا درعرصه مدیریت ورزش دانشگاهی، دانش‌آموزی و سازمان تربیت بدنی حضور فعالی داشته باشند و انجمن‌های ورزشی که به منظره فدراسیون بود شکل بگیرد و خود زنان امور مربوط به خود را اداره کنند. به هر صورت پیروزی انقلاب اسلامی فرصت خوبی برای زنان کشور بود تا برای حضور قویتر در میادین آسیایی و بین‌المللی تشکیلات مستقلی داشته باشند و خود را مطرح کنند.

نایب رییس کمیته ملی المپیک اظهار کرد: اگر در گذشته زنان به عنوان داور، مربی و یا ناظر حضور کم‌رنگی در مسابقات آسیایی و بین‌المللی داشتند در حال حاضر شرایط کاملا تغییر کرده و ما شاهد حضور پررنگ زنان به عنوان داور، مربی و ناظر در مسابقات مختلف هستیم. قطعا این حضور در آینده با رشد قابل توجهی برخوردارخواهد بود.

طاهریان اضافه کرد: در گذشته این دغدغه را داشتیم که نگاه منفی به فعالیت ورزش زنان در عرصه‌های همگانی، قهرمانی و حتی تربیت نیروی انسانی به تفکرات مثبت تبدیل شود، اما الان بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کارنامه ورزش زنان موفقیت آمیز بوده و شاهد رشد مدال آوری زنان در میادین المپیک، پارالمپیک و جهانی هستیم.

نایب رییس کمیته ملی المپیک همچنین پیرامون این پرسش که رویدادهای مهم در تاریخ انقلاب از جمله جنگ، تحریم‌ها و … آیا تاثیری در متوقف شدن رشد ورزش زنان داشته است یا خیر؟ تصریح کرد: هر چند موضوع جنگ و سایر مشکلاتی که در طی ۴۰ سال پیروزی انقلاب با آن مواجه بودیم در کند شدن فعالیت‌های ورزش زنان بی‌تاثیر نبود، اما این تاثیر سبب متوقف شدن جایگاه ورزش زنان نشد. به طوری که به یاد دارم در دوره جنگ که مسئولیت ورزش بانوان را برعهده داشتم مربیانی از شهرهایی که درگیر جنگ بودند برای شرکت در کلاسهای مربیگری یا داوری با اتوبوس در آن شرایط سخت به تهران می‌آمدند و جنگ مانعی برای عدم پیشرفت آنها نبود.

وی خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی شرایط رشد ورزش زنان را در تمام دستگاه‌ها اعم از دانش‌آموزی، دانشگاهی، نیروهای مسلح، ورزش جانبازان و معلولان در عرصه‌های همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای فراهم کرد و سبب شد تا زنان کشورمان توانمندتر در عرصه‌های آسیایی و بین‌المللی ظاهر شوند و جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهند. البته تشکیل فدراسیون اسلامی ورزش زنان در رشد و پیشرفت ورزش زنان تاثیر زیادی داشت که امیدوارم با شکل‌گیری مجدد این فدراسیون که از سال ۸۴ فعالیت آن متوقف شد، شاهد درخشش بهتر زنان کشورمان در مسابقات آینده باشیم.

طاهریان درباره «اولین‌ها» در ورزش نیز گفت: اگر از اولین‌ها بخواهیم در ورزش نام ببریم می‌توانم دوباره به رشد و پیشرفت زنان چه در بخش جانبازان و معلولان و چه سایر فدراسیون‌ها اشاره کنم. در مجموع رشد فعالیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر و قابل توجه بود.

وی در پایان پیرامون این پرسش که چشم‌انداز آینده ورزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: مطالبات زنان در حال حاضر نسبت به گذشته تغییر کرده و ورزش زنان وارد مرحله جدیدتری شده است، به هرصورت نگاه من در خصوص ورزش زنان رو به رشد است و دیگر دغدغه ما تنها حضور زنان در ورزش نیست، بلکه نگاه حرفه‌ای‌تری به ورزش زنان داریم و مسئولین توجه ویژه‌ای به ورزش بانوان دارند.

بنابراین امیدوارم در بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ شاهد افزایش تعداد سهمیه‌ها توسط زنان و مدال آوری هر چه بیشتر آنها در این رویداد مهم باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.