صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / امسال پنج برابر ظرفیت، دانشجوی دامپزشکی پذیرش شد
امسال پنج برابر ظرفیت، دانشجوی دامپزشکی پذیرش شد

رییس سازمان نظام دامپزشکی:

امسال پنج برابر ظرفیت، دانشجوی دامپزشکی پذیرش شد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بر اساس آمارها، امسال در مجموع پنج هزار دانشجوی دکتری دامپزشکی در دانشگاه های دولتی و خصوصی پذیرش شدند که این تعداد، پنج برابر ظرفیت مورد نیاز است.

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمدرضا صفری » امروز (چهارشنبه) در حاشیه برگزاری پنجمین کنگره بین المللی کلینیسین های دام‌های بزرگ – که در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار شد – در جمع خبرنگاران، افزود: وزارت علوم ظرفیت دانشگاه ها را بارها اعلام کرده است اما دانشگاه آزاد در سالهای اخیر در پذیرش دانشجو بیشترین تخلف را داشته است.
صفری با بیان اینکه در پذیرش دانشجوی دامپزشکی، برای آینده شغلی این افراد برنامه ریزی نشده است، گفت: در سال‌های گذشته پذیرش دانشجو در این رشته تحصیلی چند برابر شده و حتی دانشگاه‌های آزاد با نقض قانون و رقابت با یکدیگر به خاطر پول، دانشجو جذب ‌می‌کنند.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی تاکید کرد: در اجرای قوانین باید با قاطعیت، جدیت و تعامل در بخش های مختلف عمل کنیم.

** قانون شکنی در بکارگیری مسئولان فنی
رئیس سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص تعیین تکلیف وضعیت درآمد مسئولان فنی، گفت: در برنامه ششم توسعه بکارگیری مسئولان فنی در تولید و عرضه فراورده های خام دامی به یک قانون تبدیل شده است اما اجرایی نمی شود.
وی اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۹ آئین نامه نظارت بهداشتی، سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور باید دستورالعملی را تهیه کنند که در آن وابستگی مالی مسئول فنی بهداشتی با کارفرما قطع شود.
صفری تصریح کرد: مسیر اجرای این آئین نامه از ابتدا دچار ۲ انحراف شد؛ نخست اینکه همه تصور کردند هدف آن نظارت بر کارفرماست، درحالی که ماده ۱۹ می گوید به منظور نظارت بهینه بر عملکرد مسئولان فنی و بهداشتی، و نظارت بر کارفرما موضوع دیگری است؛ همین باعث شد مقاومت هایی دراین زمینه شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه این آئین نامه ۲۰ تا ۲۱ ماده دارد، گفت: ما به یکباره به دنبال بند ۱۹ رفته ایم، درحالی که در ماده ۱۲ تاکید شده که مسئولان فنی بهداشتی با تعیین ظرفیت، تایید صلاحیت توسط سازمان نظام دامپزشکی و شرح وظایفشان انتخاب شوند.
به گفته صفری، در ماده دیگری از این آئین نامه آمده است مراکزی مانند کشتارگاه ها، مرغداری ها، دامداری ها و مراکز بسته بندی باید حداقل در دوره های ۶ماهه مورد ممیزی سازمان دامپزشکی کشور قرار گیرند و چنانچه از ضوابط ابلاغی تخطی کنند، طبق آئین نامه با آنها برخورد می شود.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی اضافه کرد: هم همکاران ما باید رتبه بندی و تایید صلاحیت شوند و هم مراکزی که بر آنها نظارت می کنند باید رتبه بندی شوند؛ به طور نمونه، یک کشتارگاه دارای رتبه (الف) باید دامپزشک رتبه (الف) بر آن نظارت داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید همه مواد آئین نامه با هم اجرایی می شد، گفت: اجرا نشدن صحیح آئین نامه نظارت بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی، به دلیل نبود قاطعیت لازم در اجرا اتفاق افتاده است.

** دامپزشکان باید در واحدهای مسکونی مطب بزنند
رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور درباره جلوگیری شهرداری از فعالیت دامپزشکان در واحدهای مسکونی گفت: دامپزشکان باید همانند پزشکان دیده شوند و بتوانند در واحدهای مسکونی مطب داشته باشند.
وی اظهارداشت: به طور حتم فعالیت در واحدهای تجاری می تواند هزینه های خدمات بهداشتی به حیوانات کوچک را افزایش بدهد.
به گزارش کسب و کار نیوز، پنجمین کنگره بین المللی کلینیسین های دام های بزرگ (ایکلاپ ۲۰۱۹) امروز در مرکز بین المللی همایش های رازی آغاز بکار کرد و تا فردا ادامه دارد.
در این کنفرانس از خدمات ارزنده دکتر «تقی تقی پور بازرگانی» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تقدیر شد.
اقتصام**۹۱۸۶**۹۱۸۹

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.