صفحه اصلی / استان ها / فارس / بیش از یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است
بیش از یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

بیش از یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نقش موثر خود مراقبتی و امید در مبارزه با سرطان، تاکید کرد که بیش از یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است.

سرطان

به گزارش کسب و کار نیوز، علی بهادی سه شنبه ۲ بهمن در جمع کارکنان علوم پزشکی شیراز با اشاره به آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان با تاکید بر نقش موثر «خودمراقبتی» و «امید» در روند پیشگیری و درمان این بیماری؛ درمان های موثرتر، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام را در این زمینه موثر دانست.

وی گفت: در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر است، پیش بینی شده بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۰ میلادی مسوول ۶۰ درصد کل بار بیماری ها و ۷۳ درصد تمامی موارد مرگ ها در جهان هستند.

بهادر اضافه کرد: سالانه ۵۶ میلیون مرگ در جهان رخ می دهد که ۳۸ میلیون یعنی ۶۸ درصد آن مربوط به بیماری های غیرواگیر است. مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر که در واقع مرگ های زیر ۷۰ سال است، ۱۶ میلیون مرگ در سال است که ۴ میلیون آن ( ۲۷ درصد موارد) مرگ زودرس ناشی از سرطان به شمار می رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: سرطان ها از مهم ترین بیماری های غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده ای را به جامعه تحمیل می کنند، همچنین دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.

بهادر گفت: اما در حال حاضر با وجود اینکه عدد خام مرگ و میر ناشی از سرطان ها افزایش یافته است، به طور کلی نسبت افرادی که از سرطان فوت می کنند، با در نظر گرفتن جمعیت و تعداد موارد ابتلا، در مقایسه با سه دهه پیش، کاهش یافته؛ نیمی از افرادی که امروز با تشخیص سرطان تحت درمان هستند، پنج سال زنده می مانند و بیش از ۴۰ درصد پس از ۱۰ سال هنوز زندگی می کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مهم ترین دلیل بهبود در بقای بیماران، درمان های موثرتر، افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام است؛ بنابراین نظام مراقبت موارد سرطانی به عنوان یکی از اولویت های نظام بهداشتی درمانی مطرح است، بیش از یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زودهنگام، بالقوه درمان پذیر هستند.

بهادر گفت: بنابراین انتظار می رود در هفته ملی مبارزه با سرطان که از یکم تا هفتم بهمن اعلام شده، سیاست‌گذاران داخلی و خارجی حوزه سلامت، هماهنگ با هم در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری سرطان اقدام کنند‌.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ۵۰ درصد از سرطان ها به طریقی با محیط زیست و نوع زندگی ارتباط دارند، چاقی، الکل، دخانیات، آلودگی های محیطی، غذایی و آب، نور آفتاب که باید مردم و مسئولین همکاری نمایند تا بتوان سرطان ها را کاهش داد.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.