چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / «سی و ششمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان»
«سی و ششمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان»

به ریاست محمد صادق مشایخ برگزار شد

«سی و ششمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان»

به ریاست : محمد صادق مشایخ

و با حضور اعضای کمیسیون :

سید محمد هاشمی اصفهانی – مشاور اسبق وزیر نفت

گلنار نصرالهی – مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت

ایرج حسابی – رئیس بنیاد پروفسور حسابی

مهدی مطهر نیا – استاد آینده پژوهی

احسان پوری – استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران

فروغ السادات بنی هاشم – مشاور وزیر جهاد کشاورزی

داریوش عباسی – مدیر مسوول روزنامه اقتصاد کار

قاسم خرمی – مدیر مسوول ماهنامه کارخانه دار

شهریار عامری – استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر

مجتبی معین فر –دبیر اقتصادی روزنامه اقتصاد کار

لیلا سادات جلال زاده – کارشناس رسانه در فضای مجازی

محمد منصوریان – کارشناس بنیاد امید ایرانیان

ثریا دانا – کارشناس وزارت راه ، مسکن و شهرسازی

محمد حسین مرادی زاده – حقوقدان

عابد مشایخ – دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

با موضوع :

«نقش رسانه در حوزه اقتصادی و مدیریتی کشور و راهکارهای توسعه رسانه جهت نیل به توسعه اقتصادی»

برگزار شد.

در ابتدای جلسه ، محمد صادق مشایخ ، رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان گفت: نقش رسانه از زمان پیامبر مکرم اسلام (ص) بسیار حائز اهمیت شد. آنجا که نزول وحی الهی به پیامبر اسلام (ص) صورت پذیرفت و پیرو آن به فرمان خداوند متعال مسوولیت دعوت به یکتاپرستی و صراط مستقیم به پیامبر گرامی اسلام سپرده شد ، لزوم نشر آگاهی و اطلاع رسانی به یک موضوع مهم و جدی مبدل شد.

سپس در طول تاریخ لحظه به لحظه بر اهمیت نقش رسانه در جوامع و ملتها افزوده شد تا اینکه در حال حاضر و در هزاره سوم ، رسانه به یکی از مهمترین ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی در سراسر جهان تبدیل شده است.جالب آنکه رسانه به یکی از پر جاذبه ترین و پرکاربردترین ابزارها در زندگی مردم تبدیل شده است.لذا بحث رسانه (آی تی و آی سی تی) در توسعه جوامع امروزی از مهمترین مسائل دولتها شده است . بنابراین لازم است جهت رسیدن به توسعه اقتصادی ، به تلاش در توسعه رسانه پرداخت ، زیرا که وقتی رسانه توسعه می یابد ، شفافیت در حوزه اقتصادی حادث خواهد شد . در ادامه مفاسد اقتصادی قویا کاهش پیدا خواهند کرد . پیرو آن امنیت اقتصادی ایجاد خواهد شد و در ادامه با نشر آگاهی توسط رسانه توسعه یافته به روزترین و صحیح ترین اطلاعات اقتصادی در سراسر کشور در اختیار فعالان اقتصادی قرار گرفته و آنان در مسیری روشن به فعالیت بهینه خواهند پرداخت . نتیجه آنکه رشد اقتصادی در کشور صورت خواهد پذیرفت.

فروغ السادات بنی هاشم گفت : رسانه در توسعه اقتصادی روستاها می تواند بخوبی هدایت گری نماید.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود : در حال حاضر جهت توسعه روستایی نیازمند اطلاع رسانی و فعالیت مجدانه رسانه ها جهت دعوت از کارآفرینان به حضور در روستاها و تلاش در توسعه اقتصادی روستاها هستیم. یکی از موانع پیش روی بانوان کارآفرین در توسعه روستاها ، نظام مالی – بانکیست که باید تمهیداتی اندیشید تا در این راستا ، وام توسعه اقتصادی روستاها به سهولت در اختیار بانوان کارآفرین قرار گیرد.

پریسا درشگی گفت : رسانه باید در حوزه کارآفرینی و توسعه اقتصادی تلاش و پیگیری کند. رسانه نباید اجازه دهد از حوزه کارآفرینی بانوان بهره برداری سیاسی شود.

مدیر ارشد وزارت آموزش و پرورش افزود : مهمترین سرمایه ، زمان است.رسانه می بایست با بهره برداری از زمان در کوتاهترین زمان ممکن وظیفه خود که روشنگری و اطلاع رسانی صحیح و کامل است را صورت دهد. در واقع رسانه ابزار فرهنگی و فرهنگساز در جوامع است که از ارکان مهم مدیریت کشور و هدایتگر افکار عمومی می باشد.

وی اضافه کرد : متاسفانه از رسانه در توسعه اقتصادی به اندازه کافی بهره برداری نشده است. در تدوین راهبردها در مدیریت رسانه تنها با تحقیق و بررسی حوزه های مختلف ، نتیجه مطلوب را خواهیم گرفت.اقتصاد رسانه ، توسعه رسانه را جهت نیل به توسعه اقتصادی در بر دارد.

شهریار عامری گفت : پوپولیسم باید از فضای رسانه حذف بشود تا شاهد ارتقا نقش رسانه در سطح کشور باشیم و همچنین با مدیریت دانش محور رسانه می توانیم با اقتصاد سنجی جامعه در راستای توسعه اقصادی کشور گام برداریم.

مهدی مطهر نیا گفت : نباید انتصابات رسانه ، سیاسی باشد.رسانه نباید دستورات را به مردم دیکته کند ، بلکه باید باید دموکراتیک به نشر آگاهی بپردازد.

استاد آینده پژوهی دانشگاه افزود : در حال حاضر شبکه های اجتماعی به بازارهای اقتصادی تبدیل شده اند. همچنین اشتغال در حوزه اقتصاد توسط رسانه باید توسعه یابد. باید دانست با توجه به اینکه تلگرام تبدیل به یک رسانه ملی شده است و فضای مجازی بسیار اثر گذار شده است ، لذا آینده رسانه و رسانه آینده و همچنین نقش آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی آینده رسانه در اشتغال کاربرد جدی خواهد داشت.

داریوش عباسی گفت : در تاثیر گذاری اقتصاد توسعه بر رسانه باید دقت کرد تا بصورت شفاف و عالمانه مدیریت صورت بگیرد.

مدیر مسوول روزنامه اقتصاد کار افزود : اگر شرایط اقتدار گرایی حاکم بر مدیریت رسانه باشد ، نگاه نقادی رسانه دیده نمی شود ، فلذا فساد رشد می کند و رسانه نمی تواند نقش خود را در راستای شفافیت و آگاهی سازی بخوبی ایفا کند.

گلنار نصرالهی گفت : باید با شایسته سالاری در همه حوزه ها فعالیت کرد ، به ویژه آنکه با نگاه شایسته سالارانه شاهد پیشرفت بانوان ، بخصوص در حوزه مدیریتی و کارآفرینی هستیم.

مشاور وزیر صنعت ، معدن و تجارت اضافه کرد : رسانه های آزاد بخصوص متعلق به بخش خصوصی در بخش اقتصادی و مدیریتی کشور بسیار موثر هستند. ضمن اینکه رسانه های آزاد در جهت بسط اطلاعات ، شفاف سازی و اعلام مفاسد می توانند بسیار تاثیر گذار باشند.

وی اضافه کرد : البته فعالان حوزه رسانه باید با علاقه شخصی و تخصص در این بخش ورود پیدا کنند تا در نشستهای خبری بتوانند هوشمندانه با سوالاتی که از مسوولان می پرسند ، به نقاط ضعف عملکرد پرداخته و ضمن شفاف سازی اقدامات سازمانها و مسوولان ، کمک شایانی جهت رفع نواقص صورت دهند.

ایرج حسابی گفت : برخورد امنیتی با مسوولان و فعالان رسانه را باید حذف نمود. رسانه باید خبر صحیح و روشن را بی هیچ پیرایه ای به جامعه ارائه دهد.

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی پروفسور حسابی افزود : در کشورهای پیشرفته همانند سوئیس بسیاری از تخصصها ، جداگانه رسانه مستقل دارند و به نشر آگاهی دقیق در حوزه تخصصی خود می پردازند.

احسان پوری گفت : سپهر رسانه ای در جهان معاصر از قالب یک سیستم خبری محض خارج شده است و به یک صنعت مدرن و اقتصاد محور در دنیا توسعه یافته است.

استاد مدیریت رسانه دانشگاه تهران افزود : بحث ارتباطات برای توسعه رسانه مغفول مانده است. در حال حاضر به دلیل پایین بودن سواد رسانه ای ، درحوزه آموزشهای رسانه بشدت ضعیف هستیم. جامعه ای که در حال توسعه است ، باید از پایین به بالا توانمند شود. دنیای امروز ، دنیای رسانه های تعاملی است.صرفا به سمت رسانه یا ارتباطات شفاهی رفتن کار کشورهای کمتر توسعه یافته است. در الگوهای رسانه ای مدرن باید به سمت ترکیب ارتباطات تعاملی و ارتباطاتFace to faceرفت.

وی اضافه کرد : رسانه قدرت اجتماع سازی دارد ، متاسفانه در بحث توسعه به این موضوع توجه نکردیم.امروزه در حوزه اقتصاد ، ترکیب صرف اطلاعات جواب نمی دهد. رسانه ها باید مستقل و خصوصی شوند ، به ویژه در حوزه اقتصادی ، قلمی که حقوق بگیر شود ، معلوم است به کدام سو جهت گیری می کند. در حال حاضر جهت توسعه اقتصادی رسانه ، ترکیب اطلاع رسانی و خدمات بسیار مهم است. ضمن اینکه در توسعه رسانه با رویکرد اقتصاد محور ، باید از نظریات مختلف حوزه رسانه استفاده نمود ، همچنین به توسعه زیر ساختهای رسانه و ارتباطات برای توسعه بیشتر پرداخته شود.

سید محمد هاشمی اصفهانی گفت : نقش رسانه ، ابلاغ است نه تبلیغ ! باید دانست ابلاغ است که آگاهی ساز است ، اما تبلیغ سردرگم کننده است. اگر بناست رسانه ، نقش توسعه خود را چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه مدیریتی بخوبی ایفا کند ، لازم است متمرکز بر نقش ابلاغ خود شده تا با اطلاع رسانی شفاف و صحیح ، ضمن تعمیم آگاهی در سطح ملی ، به توسعه و ارتقا سطح اقتصادی کشور اقدام نماید.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.