صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / ساز و کار مناسب اجرایی برای طرح استانی شدن انتخابات در نظر گرفته شود
ساز و کار مناسب اجرایی برای طرح استانی شدن انتخابات در نظر گرفته شود

مرتضی مبلغ:

ساز و کار مناسب اجرایی برای طرح استانی شدن انتخابات در نظر گرفته شود

معاون سیاسی وزیر کشور در دوران اصلاحات، گفت: برای محقق شدن اهداف طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی باید ساز و کار اجرایی برای آن در نظر گرفته شود.

مرتضی مبلغ

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو  با ایسنا، در بیان نقاط قوت و ضعف طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: استانی شدن انتخابات وقتی مفید است که ساز و کار قانونی طراحی شده برای آن با اهدافی که برای استانی شدن انتخابات در نظر گرفته شده تطابق داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانیکه می‌گوییم  می‌خواهیم انتخابات را استانی کنیم و باید در این راستا  وجه ملی اقدام‌ها و رویکردهای نمایندگان تقویت شود و مجلس به شان شایسته تر قانون گذاری خودش بپردازد؛ طبیعی است که باید  بتوانیم ساز و کار مناسب اجرایی شدن آن ایده‌ها را هم پیدا کنیم.

این فعال سیاسی گفت: ساز و کار اجرایی شدن استانی شدن انتخابات نیز  این است که از محلی شدن انتخابات فاصله بگیریم. اگر مثلا یک استان هشت  نماینده دارد این هشت نماینده به صورت استانی انتخاب شوند یا اگر حتی بیست نماینده دارد، آن ها هم به صورت استانی انتخاب شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم حرکتی بینا بینی انجام دهیم؛ یعنی هم شهرستانی و هم استانی شدن را درنظر بگیریم، معلوم نیست  نتیجه به دست آمده فایده‌ای داشته باشد یا خیر.

مبلغ تشریح کرد: در حال حاضر نمایندگان این طرح را طوری پیش می برند که یک پای انتخابات در شهرستان است؛ در این میان ساز و کارهای جدیدی هم که در شرایط متفاوت ایجاد می‌شود، می‌تواند در فضای کل استان مطلوب باشد. مطلوب بودن به این معنی است که احزاب می توانند لیست استانی داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان برای طرح استانی شدن انتخابات ساز و کار جدی فراهم کرد، گفت: من فکر می کنم  حزبی شدن انتخابات یکی از راه حل‌هایی است که باید دنبال شود؛ چراکه در انتخابات یک خلاء بسیار اساسی و مبنایی وجود دارد و آن  عدم وجود  نسبت قانونی یا ارگانی انتخابات با احزاب است.

معاون سیاسی وزیر کشور در دوران اصلاحات گفت: این موضوع مشکلات متعددی در سامان سیاسی کشور بوجود آورده است؛ از جمله این که مشکلات محلی را هم دامن زده است و مجلس را از رسیدگی به اهداف اساسی خود دور کرده است، البته آسیب های دیگری هم دارد که در جای خود قابل بحث است .

وی همچنین یادآور شد:‌تصور کنید که قانون انتخابات ما حزبی شود به این معنی که حزب سهمیه قابل توجه و نسبتا بزرگی از نمایندگان را در اثر لیست های انتخاباتی احزاب داشته باشد؛ چون احزاب امری  پایدار و دائمی هستند، نیروهایی که معرفی می‌کنند شایسته و ارزشمند هستند. در این صورت است که  نگاه مردم به جای انتخاب افراد به سمت انتخاب سیستم های شایسته می رود.

مبلغ اظهار کرد: با حزبی شدن انتخابات احزاب هم سعی می کنند شایستگی بیشتری از خود را به منصه ظهور بگذارند؛ بنابراین یک رویکرد ملی تر و سازنده تر پیش گرفته می‌شود. در این صورت است که هم جنبه منطقه ای و هم جنبه ملی در انتخابات تامین می شود.

وی در پایان هشدار داد: اگر رویکرد مذکور که درباره‌اش صحبت شد به شکل نصفه و نیمه دنبال شود، اهداف تصور شده محقق نمی‌شود .

انتهای پیام

خبرنگار: صدف صمیمی

دبیر: لیلا چرمچیان

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.