صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / بهره برداران جنگل صندوق توسعه ای ایجاد کنند
بهره برداران جنگل صندوق توسعه ای ایجاد کنند

معاون وزیر کشاورزی:

بهره برداران جنگل صندوق توسعه ای ایجاد کنند

معاون وزیر جهاد کشاورزی که رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری است، گفت: 916 هزار بهره‌بردار در کشور وجود دارد که این افراد می ‌توانند صندوق توسعه ای ملی یا منطقه ای برای خود ایجاد کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «خلیل آقایی» عصر یکشنبه در نشست مشترک با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران افزود: در زمینه ایجاد صندوق صنفی بهره ‌برداران هیچ محدودیتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: فعالان اقتصادی بخش خصوصی می توانند برای حفظ جنگل ها به کمک سازمان جنگل ها و مراتع آمده و منابع مالی و درآمدی کافی برای خود ایجاد کنند.
آقایی نمونه ای از واگذاری حفظ جنگل به یک فعال اقتصادی در رامسر اشاره کرد و گفت: این فرد از تک تک درختان و فضای سبز موجود محافظت می کند و برای خود نیز به وسیله تله کابین و امکانات رفاهی جانبی، منبع درآمد ایجاد کرده است.
این مسوول گفت‌: اگر اراضی کشاورزی و مراتع برای ساخت واحدهای مسکونی اختصاص پیدا کند به هیچ عنوان مالکیت آنها واگذار نمی‌شود بلکه این زمین‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی و برای اجرای طرح توسعه جامعه شهری قرار می گیرد.
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: برخی افراد گمان می کنند وظیفه تامین زمین برای تهیه مسکن و واحدهای صنعتی به عهده ما قرار دارد و با پرداخت پول امکان تامین زمین های مورد نیاز آنها مهیاست؛ در حالی که حفظ انفال که در اختیار دولت قرار دارد یکی از مهمترین تکالیف سازمان جنگل ها و مراتع است.
به گفته وی، ۸۳ درصد وسعت کشور در اختیار این سازمان است.

** تامین سوخت ۱۳ هزار و ۴۰۰ روستایی برای حفظ مراتع
رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری از اصلاح و احیای یکصد هزار هکتار مرتع خبر داد و افزود: به ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر از خانوارهای روستایی که در حاشیه مراتع زندگی می کنند سوخت رسانی می شود.
وی یادآوری کرد ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای جنگلکاری اختصاص یافته است و یکصد میلیارد تومان نیز هر سال برای اجرای طرح تنفس چوبی جنگل ها هزینه می‌شود تا بدین ترتیب از درختان در مقابل قطع و قاچاق محافظت شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، سرانه جنگل در کشور ۱۷ صدم درصد در هکتار و سرانه جهانی جنگل ۶۲ صدم درصد در هکتار است.

اقتصام*۹۴۵۴*۶۹۸۴*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.