صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / ۲۹ دی ۱۳۵۷؛ برگزاری تظاهرات میلیونی اربعین
۲۹ دی ۱۳۵۷؛ برگزاری تظاهرات میلیونی اربعین

/روزشمار انقلاب اسلامی/

۲۹ دی ۱۳۵۷؛ برگزاری تظاهرات میلیونی اربعین

جمعه ۲۹ دی ۱۳۵۷؛ برگزاری تظاهرات میلیونی به درخواست امام در تهران و شهرستان‌ها مهم‌ترین خبر امروز بود.

تظاهرات میلیونی اربعین

به گزارش کسب و کار نیوز، امام خمینی چند روز پیش در اعلامیه‌ای با دعوت مردم به حضور در راهپیمایی روز اربعین نوشته بودند: ملت بزرگ در سراسر ایران با راهپیمایی و تظاهرات خود این نظام را دفن می‌کند و مخالفت خود را با شورای سلطنت غیرقانونی اعلام می‌نماید و پشتیبانی خود را برای چندمین بار از جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.

به دنبال این اعلام امام و به مناسبت اربعین حسینی، با راهپیمایی گسترده مردم از بامداد امروز، تهران و سایر شهرهای ایران شاهد بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ ایران بود. به گفته رسانه‌ها و شاهدان در تهران نزدیک به دو میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کردند.

بنا به گزارش خبرنگاران مختلف، در این تظاهرات اثری از نیروی پلیس و ارتش در مسیر تظاهرکنندگان دیده نمی‌شد. شرکت‌کنندگان در پایان این راهپیمایی قطعنامه‌ای منتشر کردند که در آن برخی خواسته‌های آن‌ها به این شرح آمده بود: غیرقانونی بودن سلطنت و خلع شاه، برقراری حکومت جمهوری اسلامی، تشکیل شورای انقلاب اسلامی، برکناری دولت بختیار، منظم شدن قوای نظامی به ملت، خواستاری روابط حسنه با همه ملت‌ها، استعفای وکلای مجلسین و استعفای اعضای شورای سلطنت.

راهپیمایی اربعین از آن جهت که اولین تظاهرات بزرگ بعد از فرار شاه بود، از اهمیت خاصی برخوردار شد. تقریبا همه اقشار در آن شرکت کردند و کسی تماشاچی نبود. میلیون‌ها ایرانی به صورتی کاملا متشکل و منظم با فریادهای انقلابی با حضور در این راهپیمایی عملا رژیم سلطنتی را بی‌اعتبار نشان دادند.

امام خمینی راهپیمایی امروز ایران را به مثابه یک همه‌پرسی در مورد تشکیل جمهوری اسلامی قلمداد کردند.

امروز همچنین به دنبال استعفای ناصرالدین شاه‌حسینی از صدا و سیمای ایران مسعود برزین جانشین او شد.

انتهای پیام


منابع:

آرشیو روزنامه اطلاعات

آرشیو روزنامه کیهان

آرشیو روزنامه آیندگان

کتاب انقلاب و پیروزی؛ کارنامه و خاطرات سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ اکبر هاشمی‌رفسنجانی به اهتمام عباس بشیری، دفتر نشر معارف انقلاب

جلد دوم کتاب روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی تالیف باقر عاقلی، نشر گفتار

 

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.