صفحه اصلی / استان ها / قم / موضوع حلال در صنعت نانو بررسی شود
موضوع حلال در صنعت نانو بررسی شود

آیت الله مبلغی:

موضوع حلال در صنعت نانو بررسی شود

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: "بخش نظارت بر حلال در سازمان استاندارد" که به تازگی تاسیس شده، باید با کمک حوزه علمیه قم به بررسی موضوع حلال در صنعت نانو و نیز تجزیه خون و استفاده از پلاسمای آن بپردازد.

جلسه

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت الله احمد مبلغی در نشست مشترک با قائم مقام و برخی از مسئولین سازمان استاندارد کشور، با اشاره به اینکه برخی افزودنی ها مشکل عدم حلیت شرعی و آسیب‌رسانی به جسم را دارند، عنوان کرد: به دلیل  شاخص بودن “گسترش استاندارد” نسبت به پیشرفت و ارتقاء یافتگی کشور و نیز شاخص بودن “گسترش دامنه حلال” نسبت به پاک بودن کالا و خدمات در کشور لازم است دامنه و سطح دو مقوله استاندارد و حلال را در کشور بر اساس ابعاد علمی، فقهی، حقوقی و تقنینی، گسترش و عمق بخشیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه حلال دارای دامنه و عرضی وسیع است، گفت:  خوراک، پوشاک، آرایش، خدمات و گردشگری پنج حوزه کلان حلال را تشکیل می دهند.

آیت الله مبلغی افزود: در ارتباط با کالای خوراکی باید حلال را در دو زمینه پی گرفت، یکی ماده اصلی در یک کالای خوراکی که باید حلال باشد و دیگری افزودنی‌ها به ماده اصلی در کالای خوراکی که آن نیز باید حلال باشد. 

وی با اشاره به اینکه افزودنی ها در یک کالای خوراکی با یکی از اهداف ایجاد رنگ خاص، طعم خاص، بوی خاص و انسجام دادن به ماده اصلی خوراک و یا نگه داشتن آن انجام می گیرد، گفت: در بسیاری از مواقع وقتی سخن از حلال به میان می آید صرفاً ذهن ها معطوف به ماده اصلی و حلال بودن آن می شود، در حالی که در موارد بسیار این افزودنی ها هستند که مشکل عدم حلیت دارند و کالای خوراکی را غیر حلال می کنند.

بررسی موضوع حلال در صنعت نانو

 وی گفت: “بخش نظارت بر حلال در سازمان استاندارد” که به تازگی تاسیس شده، باید با کمک حوزه علمیه قم  به بررسی  موضوع حلال در  صنعت نانو و نیز تجزیه خون  و استفاده از پلاسمای آن بپردازد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از آمادگی این مرکز برای همکاری فقهی تقنینی با سازمان استاندارد خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با سازمان استاندارد به صورت عام و در ارتباط با حلال به صورت خاص می تواند همکاری و تعامل داشته باشد.

آیت الله مبلغی افزود: برای اینکه استاندارد از جایگاه مطمئن تر، متقن تر و محکم تری برخوردار باشد، دستگاه قانونگذار ورود پیدا کند تا بسترهای حقوقی رواج، شمول و انسجام هرچه بیشتر استاندارد را فراهم و تقویت کند و اگر خلأهایی در این زمینه وجود دارد را برطرف نماید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: ما باید در زمینه حلال به ویژه نسبت به اشیاء و خوراکی های ترکیبی و به ویژه نسبت به آنچه که از خارج می آید، نظارت جدی تری داشته باشیم،  چه آنکه این اشیا و خوراکی ها نوعاً و عمدتاً مرکب از اجزایی هستند که ممکن است یک یا چند جزء، “ماده ناحلال” یا “افزودنی ناحلال” باشد، یا برای سلامت جسم انسان مضر باشد.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.