صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / تقویت احزاب، نگاه فرابخشی و افزایش نخبگی از مزایای انتخابات استانی است

یک فعال سیاسی:

تقویت احزاب، نگاه فرابخشی و افزایش نخبگی از مزایای انتخابات استانی است

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نقاط قوت طرح استانی شدن انتخابات از نقاط منفی آن بیشتر است، گفت: حضور عناصر نخبه‌تر در مجلس، وجود نگاه فرابخشی در قانون‌گذاری و تقویت احزاب از جمله مزایای این طرح است.

حمیدرضا ترقی

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات، بیان کرد: نقاط قوت این طرح از نقاط منفی آن بیشتر است و برخی اشکالات را هم با قانون‌گذاری درست می توان از بین برد. با استانی شدن انتخابات عناصر نخبه‌تر که فعالیت‌های سیاسی بیشتری در سطح استان دارند و همچنین پشتوانه تشکیلاتی و حزبی دارند، موفق‌تر خواهند بود. همچنین نگرش نمایندگان هم از یک نگرش بخشی به نگرش فرابخشی تبدیل می‌شود و نمایندگان به جای توجه به یک شهرستان خاص به استان توجه دارند. این نگرش در نظام تصمیم‌گیری کشور تاثیر گذاشته و منافع ملی را بیشتر مدنظر قرار می‌دهد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: در انتخابات استانی افرادی می‌توانند رای بیاورند که از موقعیت و پشتوانه اجتماعی بهتری برخوردار باشند. در حال حاضر نمایندگان در برخی شهرستان‌ها می‌توانند با ۱۰ الی ۱۵ هزار رای به مجلس راه یابند، اما در انتخابات استانی میزان رای خیلی بیشتر است؛ بنابراین پشتوانه اجتماعی چنین نماینده‌ای هم بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: استانی شدن انتخابات به نفع تحزب در کشور است. هر نماینده‌ای که پشتوانه تشکیلاتی و حزبی داشته باشد امکان بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارد. در این طرح نقش احزاب دیده شده است. در قانون جامع انتخابات و همچنین سیاست‌های کلی انتخابات نیز به احزاب توجه شده است.

ترقی در تشریح معایب طرح استانی شدن انتخابات، گفت: تحقق توقعات مردم شهرستان‌ها مثل گذشته امکان‌پذیر نخواهد بود و ارتباط مردم با نمایندگان هم ضعیف می‌شود. از سویی این انتخابات ممکن است موجب کاهش مشارکت مردم در شهرستان‌ها و روستاها شود. همچنین افرادی که خواسته باشند برای اولین بار وارد انتخابات شوند، هزینه‌های بیشتری نسبت به نمایندگان فعلی خواهند داشت.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان درباره این دغدغه که ممکن است با استانی شدن انتخابات مشارکت اقوام کاهش یابد، بیان کرد: در این طرح، ادیان مستثنی شده و آنها می‌توانند نماینده خود را داشته باشند. در برخی مناطق هم که اقوام اکثریت دارند، چنین استثناهایی وجود دارد و بنابراین مشکل کاهش مشارکت به وجود نخواهد آمد.

انتهای پیام

خبرنگار: محسن فرامرزی

دبیر: رییسی

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.