صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ساخت “گوشی پزشکی دیجیتال” با قابلیت ترسیم نمودار صدای قلب

گام محققان کشور در حوزه فناوری‌های "پزشکی از راه دور"؛

ساخت “گوشی پزشکی دیجیتال” با قابلیت ترسیم نمودار صدای قلب

یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه طراحی و ساخت گجت‌های هوشمند سلامت، یک "گوشی پزشکی دیجیتال" طراحی و تولید کرده که می‌تواند صدای ارگان‌های داخلی بدن همچون قلب و شش‌ها را دریافت و تقویت کند و در اختیار پزشک قرار دهد. این دستگاه همچنین قابلیت ترسیم نمودار صدای قلب در گوشی را دارد و از جمله تجهیزات پزشکی مؤثر در "پزشکی از راه دور" به حساب می‌آید.

گوشی پزشکی هوشمند

آرمین کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آغاز فعالیت این شرکت در زمینه طراحی و ساخت گجت‌های هوشمند سلامت از مرداد ماه ۹۶، اولین محصول این شرکت را “گوشی پزشکی دیجیتال” با اسم علمی digital stethoscope عنوان کرد و گفت: این دستگاه صدای ارگان‌های داخلی بدن همچون قلب و شش‌ها را دریافت و تقویت کرده، در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

وی دیگر کابرد تعریف شده برای این محصول را ارسال دیتا به گوشی موبایل، بدون استفاده از سیم دانست و افزود: گوشی پزشکی دیجیتال همچنین قابلیت این را دارد که نمودار صدای قلب را در گوشی موبایل ترسیم کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: از جمله فواید این کاربرد برای پزشک و بیمار این است که، بیمار می‌تواند بدون آن که اطلاعات خاصی درباره صدای قلب داشته باشد، دیتای مورد نیاز پزشک را برای او ارسال کند.

کریمی با اشاره به اینکه این دیتا کمی و قابل سنجش خواهد بود، اظهار کرد: به صورت کلی در بخشی از کار خود، بر پزشکی از راه دور (tele medicine) تمرکز کرده‌ایم. با این حال این موضوع حساس بوده و از آن‌جایی که با سلامت مردم سروکار دارد، خطرات و حساسیت‌های خاص خودش را داراست.

وی یادآور شد: در پزشکی از راه دور که شما ممکن است دیده باشید، پزشک از طریق ویدئو کنفرانس بیمار را ویزیت کرده، علائم اولیه را در او تشخیص می‌دهد. این در حالی‌ست که این شیوه ویزیت بیمار برای بسیاری از بیماران کارساز نیست و پزشک به هر حال باید بداند که قلب بیمار چطور کار می‌کند. البته که تست‌های دقیق‌تر برای تشخیص قطعی، نیاز به مراجعه حتمی به پزشک و آزمایشات مختلف دارد و تله‌مدیسن تنها بخشی از نیازها را پاسخ می‌دهد.

کریمی با اشاره به اینکه نمودار ECG یا نمودار الکتریکی قلب با نمودار صدای قلب متفاوت است، یادآور شد: به صورت ساده، هنگامی‌که در عضلات اختلاف پتانسیل به وجود می آید، عضلات منقبض می‌شوند و ECG نمودار رصد کردن این فرآیند است.

وی اظهار کرد: در حال طی مراحل نهایی اخذ مجوز تجهیزات پزشکی محصول هستیم و سال دیگر آن را روانه بازار خواهیم کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه متأسفانه بروز برخی بیماری‌ها در افراد به شکل تدریجی اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: یکی از اهداف ما آگاه کردن اشخاص از وضعیت سلامت یا بیماری آن‌هاست؛ به عنوان مثال اگر فرد بداند ضربان قلبش بر اثر مصرف برخی مواد غذایی مضر به شکل غیر عادی بالا رفته است، طبیعتاً مراعات بیشتری می‌کند. چنین مواردی (آگاهی از وضعیت کلی سلامت به شکل مداوم) همچنین در مورد قشر حساس،‌ از جمله خانم‌های باردار و سالمندان و علاوه برآنها ورزشکاران نیز صادق است که مدام باید وضعیت سلامت خود را پیگیری کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، گوشی پزشکی دیجیتال که نمونه خارجی آن در بازار موجود است، اولین نمونه تجاری ساخت داخل بوده که نوآوری‌هایی همچون هوش مصنوعی در آن اعمال شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.