صفحه اصلی / فرهنگی / موسیقی / موسیقی از آغاز تاریخ ایران، با زندگی مردم آمیخته بوده است
موسیقی از آغاز تاریخ ایران، با زندگی مردم آمیخته بوده است

صالحی در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی:

موسیقی از آغاز تاریخ ایران، با زندگی مردم آمیخته بوده است

سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی گفت: از آغاز تاریخ تا امروز موسیقی ایران در تمام طبقات اجتماعی جریان داشته و جایی در ایران نیست که در خود ردپایی از موسیقی نداشته باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز، جشن صد سالگی هنرستان موسیقی تهران عصر امروز با حضور عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی (معاون امور هنری وزارت ارشاد) و جمع کثیری از اساتید پیشکسوت موسیقی و فارغ التحصیلان ادوار مختلف این هنرستان در تالار وحدت با مجری گری نیما رئیسی برگزار شد.

**آغاز با نام خداوند جان و خرد
این مراسم با تلاوت ایاتی چند از کلام الله مجید و اجرای سرود ملی ایران توسط گروه کر هنرستان موسیقی دختران تهران به رهبری شهلا میلانی آغاز شد. و در ادامه این گروه کر روایتگر چند بیت از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شد.
در ادامه این مراسم کلیپ تصویری مربوط به بزرگداشت هنرمندان و اساتیدی که دار فانی را وداع گفته اند پخش شد و پس از آن محمد اسمعیلی( نوازنده تنبک) و سعید ثابت (نوازنده سنتور) از اساتید و هنرجویان سالهای دور هنرستان موسیقی دقایقی به اجرای موسیقی پرداختند.

** موسیقی و قدمتی به درازای تاریخ
سپس سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی گفت:« بنام خداوند مهر و زیبایی. خوشحالم که امروز در جشن صدمین سالگی هنرستان موسیقی خدمت شما خانم‌ها و آقایان اهل موسیقی هستم. صد سالگی را طعمی است از مانایی، پایایی و جاودانگی. صد سالگی بوی ماندن و جاودانه ماندن را دارد و این صد سالگی تقارنی با چهل سالگی انقلاب اسلامی پیدا کرده که امیدوارم پختگی لازم را به همراه داشته باشد».
وی ادامه داد: «به هر حال موسیقی در ایران با لایه‌ها و شاخه‌های مختلفی یاد می‌شود. ما عمق رد پای موسیقی ایرانی را از دوران اساطیری و تاریخ بشر تا عصر ساسانی باربد و نکیساها و تا دوره‌های معاصر می‌بینیم. موسیقی به عمق تاریخ ایران راه دارد. موسیقی ایرانی از لحاظ گستره جغرافیایی با ترنم موسیقی هم‌نواست و هیچ وجبی از خاک ایران نیست که طعم موسیقی را نداشته باشد. موسیقی ایرانی در دامنه وسیعی از طبقات ایران زمین بوده است. موسیقی ایرانی هیچ گاه مخصوص یک طبقه نبوده و نیست و ما دیده‌ایم که از طبقات مرفه و عامه مردم هر یک به گونه‌ای با موسیقی حشر و نشر داشته و دارند».
صالحی افزود:« این عمق و گستره موسیقی ایرانی بخشی از هویت ایرانی است. البته در معنا نیز، موسیقی ایرانی ویژگی‌هایی دارد که نباید آن را دست کم گرفت. به اعتقاد من موسیقی و شعر دو بال هویت ایران هستند که همواره در کنار هم حرکت کرده و می‌کنند. موسیقی ایرانی موسیقی است که عواطف ناب انسانی را واگویه کرده و می‌کند. موسیقی ایرانی نمایه‌ای از تعالی معنوی انسان دارد و در نهایت اینکه روح شرقی در موسیقی ایرانی تجلی دارد و به هر صورت خوشحالیم که امروز صدمین سال هنرستان موسیقی را جشن می‌گیریم و خوشحالیم که ایران می‌ماند. ما امیدواریم هزارمین سالگرد این نهادها را در کنار هم داشته باشیم و جشن بگیریم. به همین سبب من از همکارانم قدردانی می کنم که این فرصت را رقم زدند تا در پرتو صدمین سال هنرستان موسیقی تاریخ شفاهی این هنرستان ثبت شود و مقدمه‌ای باشد برای ورود به دوره جدیدی از هنر موسیقی ایرانی».

** تقدیر از پیشکسوتان

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوبت به مراسم تقدیر از پیشکسوتان هنرستان موسیقی رسید. مراسم تقدیر از این اساتید پیشکسوت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی، لوریس چکناواریان، فرهاد فخرالدینی، حسن ریاحی و احمد مسجد جامعی انجام شد و در طی آن از داود جعفری امید (نوازنده ویولنسل)، احمد حق کردار( فارغ التحصیل رشته آهنگسازی نظامی) و امیر اشرف آریانپور ( موسیقی شناس و مدرس دانشگاه) به‌عنوان قدیمی‌ترین هنرجویان و محمد اسماعیلی (نوازنده تمبک)، رحمت افشار( نوازنده کلارینت) و مینا افتاده (نوازنده سنتور) به عنوان پرسابقه ترین استادان هنرستان موسیقی تهران قدردانی شد. نکته جالب توجه در این قسمت از مراسم ابراز احساسات شدید هنرجویان ادوار مختلف هنرستان موسیقی در هنگام تجلیل از مینا افتاده بود.

** عاشقانه ای که تقدیم به بانوان ایرانی شد

قسمت بعدی این مراسم به اجرای موسیقی توسط ارکستر سازهای بادی به سرپرستی سینا ذکایی و رهبری جاوید مجلسی اختصاص داشت. بابک صفر نژاد (نوازنده هارمونیکا) بعنوان سولیست ارکستر سازهای بادی را همراهی کرد. یکی از قطعاتی که در این مراسم توسط ارکستر سازهای بادی اجرا شد قطعه () بود که جاوید مجلسی این قطعه رابه همسرش و تمامی بانوان ایران زمین تقدیم کرد.
بخش بعدی این مراسم به پخش کلیپی از مراحل مختلف اماده سازی و فرآیند اجرایی این مراسم اختصاص داشت. در قسمتی از این کلیپ مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد از فارغ التحصیلان هنرستان موسیقی با نوان ستارگان سپهر هنر ایران یاد کرد.

** انتشار تمبر صد سالگی هنرستان موسیقی

رونمایی از تمبر یادبود صد سالگی هنرستان موسیقی و کتاب جشن صد سالگی هنرستان موسیقی (نوشته علی تقی پور)، بخش بعدی این مراسم بود.
رونمایی از تمبر و کتاب صد سالگی هنرستان موسیقی با حضور علی اصغر کاراندیش مروستی معاون امور پارلمانی وزارت ارشاد، لادن حیدری ( معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد)، تقی ضرابی( رئیس هیاتمدیره خانه موسیقی)، علی تقی پور( مولف کتاب صدسالگی هنرستان موسیقی)، لوریس چکناواریان (موسیقیدان) انجام گرفت.

قدردانی تعدادی از مدیران قدیمی هنرستان موسیقی از جمله غلامحسین فخیمی‌کیا (مدیر هنرستان موسیقی پسران از سال ۶۱ تا ۷۷)، پروین‌دخت اشتهاردی (مدیر هنرستان موسیقی دختران از سال ۶۳ تا ۷۳)، و ملیحه سعیدی( نوازنده قانون و مدر هنرستان موسیقی دختران از سال ۷۶ تا ۸۱) در حضور معاون هنری وزیر ارشاد و لوریس چکناواریان و نیز قدردانی ویژه از فرهاد فخرالدینی به‌عنوان اولین فارغ‌التحصیل هنرستان عالی موسیقی بخش بعدی مراسم را تشکیل می داد.

** عمر را بازگشتی نیست
ملیحه سعیدی که حضورش روی صحنه تالار وحدت با ابراز احساسات شدید هنرجویان همراه بود طی سخنان کوتاهی به ارزش جوانی و عمر اشاره کرد و گفت عمر را بازگشتی نیست آن را بیهوده تلف نکنید.
اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک توسط ارکستر مشترک هنرجویان دختر و پسر هنرستان موسیقی به رهبری سهراب کاشف پایان بخش این مراسم بود.
فراهنگ**۹۴۹۴** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

محمدرضا شجریان با نوای «ربنا» به خاک سپرده شد

به گزارش کسب و کار نیوز،مراسم تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان صبح امروز در محدوده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.