صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / تنها ۲ درصد یارانه شرکت در نمایشگاههای خارجی تخصیص یافت
تنها ۲ درصد یارانه شرکت در نمایشگاههای خارجی تخصیص یافت

تنها ۲ درصد یارانه شرکت در نمایشگاههای خارجی تخصیص یافت

امسال 20 میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از شرکت کنندگان در نمایشگاه های بین المللی اختصاص یافت در حالی که قانون بودجه، یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای این بخش پیش بینی شده بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، برخی شرکت کنندگان در نمایشگاه های خارج از کشور گلایه دارند که «سازمان توسعه تجارت باید طبق قانون بودجه سال ۹۷ ۵۰ درصد از هزینه شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور را به شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها پرداخت می کرد اما این سازمان به وعده خود عمل نکرده است».
مدیر عامل یک شرکت فعال در زمینه برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور که خواست نامش ذکر نشود در این زمینه به ایرنا گفت: «سازمان توسعه تجارت در نظر دارد به جای ۵۰ درصد، ۳۰ درصد از هزینه های شرکت در نمایشگاه ها را بپردازد».
به گفته وی، برگزارکنندگان نمایشگاه ها همواره این مبلغ را قبل از برگزاری نمایشگاه از غرفه داران کسر می کنند و بعد از مدتی با جمع آوری مدارک، آن را پیگیری و وصول می کنند.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: اکنون شرکت های برگزارکننده، هزینه های غرفه ها را پرداخت کرده اند اما در صورت کاهش یارانه ۵۰ درصدی دولت، نمی توانند هزینه های پرداخت شده را وصول کنند.

** فقط ۲ درصد از اعتبار شرکت در نمایشگاه های خارجی تخصیص یافت
در این ارتباط، مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران به ایرنا گفت: قانون بودجه ۱۳۹۷، یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از شرکت کنندگان در نمایشگاه های خارج از کشور تصویب کرد اما سازمان برنامه و بودجه فقط ۲۰ میلیارد تومان، یعنی ۲ درصد از اعتبارات مصوب، به این بخش اختصاص داد.
«فرهاد نوری» اضافه کرد: در این قانون، سقفِ ۵۰ درصد برای حمایت از حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های خارجی در نظر گرفته شده است؛ یعنی این حمایت می تواند کمتر از ۵۰ درصد نیز باشد.
وی ادامه داد: وقتی به جای یک هزار میلیارد تومان، ۲۰ میلیارد تومان به ما پرداخت می کنند، ما هم نمی توانیم سقف ۵۰ درصدی را پرداخت کنیم و مجبوریم ۱۰ ، ۲۰ یا ۳۰ درصد بپردازیم.
مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: «اگر امروز به من بگویند آقای نوبخت بودجه را کامل پرداخت می کند، من کلمه حداکثر را همین فردا برمی دارم و به همه ۵۰ درصد پرداخت می کنم».
نوری تشریح کرد: اکنون ۲۰ پرونده مرتبط با برگزاری نمایشگاه های خارج از کشور وجود دارد که اگر بخواهیم سقف ۵۰ درصد را پرداخت کنیم، فقط می توانیم منابع سه پرونده را تخصیص بدهیم و نمی توانیم حتی ۱۰ درصد هزینه سایر پرونده ها را بپردازیم.
وی همچنین به تغییر سیاست های ارزی دولت در ارتباط با یارانه شرکت در نمایشگاه های خارجی اشاره کرد و گفت: پیش از این مقرر شده بود به نمایشگاه ها ارز دولتی اختصاص پیدا کند اما بعد از نوسان های ارزی، مقرر شد که ارز دولتی فقط به نیازهای اساسی اعطا شود و نیازهای تجاری با ارز نیمایی تامین شود.
مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: به این ترتیب، نرخ ارز مورد نیاز برای حمایت از شرکت کنندگان در نمایشگاه ها از چهار هزار تومان به ۹ هزار تومان افزایش یافت.
نوری اظهار داشت: با تخصیص نیافتن اعتبارات مورد نیاز و ارز دولتی، منابع سازمان توسعه تجارت کفاف پرداخت سقف ۵۰ درصدی شرکت در نمایشگاه های خارجی را نمی دهد.
اقتصام**۹۱۸۹**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.