صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / حجوانی نماد تعقل و اعتدال است
حجوانی نماد تعقل و اعتدال است

مدیر عامل خانه کتاب:

حجوانی نماد تعقل و اعتدال است

مدیر عامل موسسه خانه کتاب وزارت ارشاد با اشاره به فعالیت های مختلف مهدی حجوانی ، وی را نماد تعقل و اعتدال توصیف کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، نیکنام حسینی‌پور سه شنبه شب در آئین بزرگداشت «مهدی حجوانی» در خانه کتاب، با اشاره به سردبیری حجوانی بر فصلنامه نقد کتاب کودک با اشاره ویژگیهای شخصیتی و ابعاد وجودی و جایگاه علمی وی ،گفت: آموزش همیشه اساس کارهای او بوده و با فعالیت‌هایی که از مسجد شروع شده و با نمایش هایی که روی صحنه برده، قدرت تاثیرگذاری خود را نشان داده است.
وی با یادآوری اینکه او در حوزه هنری نیز کار کرده و شاگرد سمندریان و رادی نیز بوده است ، اظهار داشت: از مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان باید از تاسیس نهاد انجمن کتاب کودک و نوجوان سخن گفت که حرکت بسیار مهمی به شمار می رفت.
به گفته حسینی پور در کشور ما نهاد سازی کار سختی است و این که تا الان این کار باقی مانده، از همت افرادی چون وی و عموزاده خلیلی برمی‌خیزد.
وی ادامه داد: شخصیت او نگرش علمی دقیق به حوزه ویرایش دارد، ویرایش در حوزه کودک به طور کلی کار بسیار سختی است ولی ایشان پیش بسیاری از ناشران سر ویراستار بخش کودک بود. مدیر عامل خانه کتاب ادامه داد: او با همین حساسیت ۹۶ شماره کتاب ماه کودک را منتشر کرد. ۵۷ سرمقاله نوشت، ۱۹۲ نشست برگزار کرد و ۶۷۰ کتاب را مورد بررسی قرار داد و ۲۰۰ مورد گزارش در مجله‌اش منتشر کرد.
حسینی پور ادامه داد: از نگاه تخصصی حجوانی، این مجله، مرجع علمی کودک و نوجوان شد در کنار اینها حجوانی نسل جدیدی را پرورش داده که امیدوارم، راه او را ادامه دهند.
مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به مقدمات این بزرگداشت ، گفت: وقتی می‌خواستیم برای ایشان بزرگداشت بگیریم با خردجمعی این کار را کردیم و همه روی او اتفاق نظر داشتند و از این کار استقبال کردند باید بگویم که او خودش به تنهایی هم نهاد و هم نهادساز بوده، نهال‌های کاشته خودشان امروز درختان تناوری شده‌اند.

**حجوانی همه فن حریف است

در ادامه مدیر نشر افق، گفت: ما رفیق‌های سابقه‌داری هستیم، اولین قرارداد نشر افق کتاب حجوانی بوده است، او بزرگترین همراه من بود و این نشر افق که می‌بینید نتیجه کلنجار رفتن ما دوتاست. پژوهشنامه کودک سال‌ها در همین نشر افق بود و انجمن تصویرگران کودکان و نوجوانان نیز در همانجا پایه‌گذاری شد.
رضا هاشمی‌نژاد، افزود: حجوانی، همه فن حریف و در ادبیات کودک و نوجوان جریان‌ساز است. قضاوت سختگیرانه و نگاه جدی‌اش کار او را منحصر به فرد می‌کند، حکم قطعی است و توانایی‌هایش نادیده گرفتنی نیست. دیگر ویژگی مهم او کشف و پرورش استعداد‌ها در ادبیات کودک است. او علاوه بر کار، در رفاقت نیز بی‌نظیر است.

** تجلیل کامل‌تری ازحجوانی باید شود

سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، مهمترین مصادیق کار حجوانی را نهادسازی و قصه‌نویسی دانست و گفت: دفتر هنر و ادبیات کودک و نوجوان شورای تخصصی کتاب کودک، انجمن کتاب کودک، پیک قصه‌نویسی و نهادهایی از این دست توسط ایشان تاسیس شده است. سیدعلی کاشفی خوانساری افزود: در حوزه ادبی، در زمینه ویراستاری و به عنوان منتقد و نظریه‌پرداز، نظر او بسیار اهمیت دارد. کتاب‌های تخصصی بی‌شمار است.
وی ادامه داد: ویژگی دیگری که باید درباره‌اش صحبت کنم اخلاق، متانت، صبوری و اعتدال اوست که در کنار نگاه دقیق علمی و نگاه عمیق مذهبی، شخصیت شگفت انگیزی را ساخته است.
او افزود: فکر می کنم تجلیل کامل‌تر و بهتر از افرادی چون ایشان، فراهم کردن زمینه‌هایی است که فرصت انتشار نشریه شان، پژوهشنامه کودک و نوجوان که دو سالی است که منتشر نمی‌شود، فراهم شود.
کاشفی تاکید کرد: تجلیل کامل‌تر این است که مجله‌های ایشان، نمایه داشته باشد و تجلیل کامل‌تر این است که در حوزه ادبیات کودک، مشکلات کمتر باشد و جایگاه ارجمندتری برای ادبیات کودک وجود داشته باشد نشست‌هایی که به همت ایشان هر ماه ۴ بار برگزار می‌شد ادامه پیدا کند و به طور خاص ایده‌ها و برنامه‌ریزی‌های ایشان محقق شود.
در ادامه برنامه، پیام شنیداری مهرداد آگاهی رایزن فرهنگی ایران در اتریش از همکاران سابق حجوانی پخش شد.

** حجوانی در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد
نماینده شورای شهر تهران هم در این مراسم ،گفت: حجوانی ما و شما و همه، در یک چهارچوب و قاعده سیاسی و فرهنگی نمی‌گنجد.
احمد مسجدجامعی، او با نهادهای مختلف و تخصص‌های گوناگون همکاری و همنشینی می‌کند و با همه می‌تواند هم‌صحبت باشد، ما از این دست آدم‌ها کم داریم چرا وقتی قرار شد بزرگداشت او باشد همه موافقت کردند؟ چون اهل فرهنگ روی او اجماع دارند، چرا روی او اجماع دارند؟ شخصیت اصلی اخلاقی او،مهم است اما همه چیز نیست.
وی ادامه داد: او به دنبال اسم نیست، فرقی نمی‌کند، کجا کار می‌کند، او مشکلات را می‌شناسد و دنبال اسم نبودن او را به آدم ویژه‌ای تبدیل کرده است.
وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: حجوانی در این وزارتخانه، خانه کتاب و انتشارات امیرکبیر و جاهایی دیگر مدیریت داشته اما هنوز هم معلوم نیست مدیر دولتی است یا خصوصی؟ مدیر دولتی چون او که جایگاه والایی در بین مردم داشته باشد بسیار کم داریم چون هیچ کس او را دولتی نمی‌داند.
مسجد جامعی با بازگویی خاطره ای ،گفت: جنگ هم بخشی از تاریخ است نباید دستخوش قدرت‌طلبی و خودنمایی و تحریف شود ما باید برای این گوشه از تاریخ احترام قائل باشیم.کتاب‌هایی که ما در دوره مدیریت حجوانی در امیرکبیر، پس از پذیرش قطعنامه منتشر کردیم، هنوز هم از کارهای ماندنی نیست. او کارهایی از شاعران را جمع و منتشر کرد، او حس وطن دوستی و ایران دوستی دارد و این کتاب‌ها اتفاقات بسیار مهمی بود.

** لحن شوخ طبعانه مشاور وزیر ارشاد با حجوانی

مشاور وزیر ارشاد با لحن شوخ‌طبعانه درباره حجوانی گفت: همه شما از هنر او سخن گفتید ولی من باید بگویم چگونه ما را خون به جگر کرده است! ما روزهای یکشنبه عصر جلسه‌ای داشتیم. حجوانی در دفترش تمام حرف‌هایی که زده بودیم را می‌نوشت جلسه بعد می پرسید چه شد؟! من هم همیشه پرحرف بودم ایده می‌دادم و بدبخت می‌شدم، او با این کارها، دل ما را خون کرد.
سید آبادی ادامه داد:می‌خواهم بگویم همه اینها از احساس مسئولیت او سرچشمه می گرفت ، حجوانی آدم ول نکنی است که این ویژگی را در همه کارهایش به کار می‌گیرد او یک روحیه معلمی دارد و اجازه نمی‌دهد اشتباه کنید. در بحث‌های نظری و نقد همیشه حواسش هست و دغدغه دارد که به نتیجه کار فکر کند، کارهای پژوهشی او نتیجه تفکر بسیار است و از نظم و احساس مسئولیت نتیجه می‌گیرد.
وی یادآور شد: اگر قرار است بگوید همه چیز را به طور کامل می‌گوید و توضیحات کافی می‌دهد این ویژگی او را به شخصیت ویژه بدل می‌کند.

** حجوانی: خیلی خوشحال نیستم!
مهدی حجوانی هم در این مراسم ضمن تشکر از حاضران گفت: در همه عمر از این همه دروغ نشنیده بودم! شما گفتید ولی من و همسرم می‌دانیم که همه این حرف‌ها دروغ است. باید خیلی خوشحال باشم اما با این که کارم معلمی است و واژه کم نمی‌آورم، کلامم از تشکر قاصر است. اما از دو جهت خیلی خوشحال نیستم، یکی از بعد اجتماعی چون حال مردم خوب نیست، امیدوارم به جای بزرگداشت یکی را پیدا کنید تا تقصیرها را گردن بگیرد. نمی‌گویم ما در حال سقوط هستیم اما سوار قطاری هستیم و در تاریکی با سرعت زیاد پیش می رویم.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که مبادا وضعیت اقتصادی، ادبیات کودک را به کالای لوکس تبدیل کند، ما در این حالت سری‌دوزی کتاب‌ کودک خواهیم داشت. ادبیات کودک به ما یاد داده که پایان زیبا خواهد بود و قصه‌ها پایان خوبی خواهند داشت،فکر می‌کنم ما به این خوش بینی نیازمندیم.
حجوانی افزود: این برنامه نه برای من، که احترام به کودکان است، احترام به کار کردن برای کودکان، احترام به ادبیات کودکان و احترام به وضعیتی که برای آن ارزش قائل هستیم.
همه می‌دانیم که کار مجله یا کتاب با فرد راه نمی‌افتد، همه چیز کار گروهی است، پس اگر من جلوتر از همه حرکت کردم تنها من نبودم.
وی گفت: من و خانمم هر دو به این حجوانی که شما امشب تصویر کردید علاقه‌مند شدیم، من او را نمی‌شناسم اما بر اساس کلام امام کاظم معتقدم که خداوندا مرا همانطور قرار بده که مردم فکر می‌کنند هستم، و معتقدم دین همین خوش اخلاقی هاست.
در پایان برنامه، هدایایی از طرف وزارت ارشاد، خانه کتاب و ناشرانی که در این سالها همکار حجوانی بوده‌اند، به او تقدیم شد.

** مهدی حجوانی در یک نگاه

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی حجوانی، زاده ۱ فروردین ماه سال ۱۳۳۹ در تهران، نویسنده و پژوهشگر معاصر ایرانی است.
شهرت او به خاطر کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته و فعالیت‌هایی است که در زمینه نقد ادبیات کودک و نوجوان انجام داده است.
او دکترای پژوهش هنر، عضو هیئت علمی دانشگاه، نویسنده، مترجم و سرویراستار نشر است. اصلی‌ترین کارش تا امروز ادبیات و به ویژه ادبیات کودک بوده و بیش از هر کاری، در تأسیس نهادهای فرهنگی و مدنی فعال بوده‌است.
وی در جوانی در راه‌اندازی تشکل غیردولتی و کم عمر «دفتر ادب و هنر کودک و نوجوان» همکاری کرد که یکی از فعالیت‌هایش انتشار گاهنامه تخصصی «قلمرو ادبیات کودکان» بود که سردبیری چهار شماره آخرش با حجوانی بود.
او همچنین در سال ۱۳۷۷ در تأسیس «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» مشارکت کرد.
فراهنگ **۹۲۱۱ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.