صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / انصرافی های انتخابات اتحادیه ناشران دلایل خود را گفتند
انصرافی های انتخابات اتحادیه ناشران دلایل خود را گفتند

انصرافی های انتخابات اتحادیه ناشران دلایل خود را گفتند

نگرانی از تفرقه، فضای تنش آلود ،عملکردهای خارج از مصوبه و بدون نظر اعضا و دست های پشت پرده حاکمیتی بر تصمیمات هیات مدیره اتحادیه ناشران از جمله دلایل طرح شده نامزدهای انصرافی از چهاردهمین دوره انتخابات آنها اعلام شد.

به گزارش کسب و کار نیوز ،در آستانه هفتمین دهه تاسیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مقارن با انتخابات چهاردهمین دوره هیات مدیره این اتحادیه، هفت نفر از نامزدهای انتخاب چهاردهم شامل اعضای کنونی هیات مدیره و سه عضو دیگر پس از ثبت نام در انتخابات از این نامزدی انصراف دادند.
این هفت عضو اتحادیه ناشران که هرکدام مدیر مسئول یک یا چند انتشاراتی را عهده دارند با سابقه بیش از سه دهه فعالیت در حوزه صنعت نشر طی نشستی با اصحاب رسانه دلایل خود از این انصراف را شرح دادند.

** تعامل با همه اجزای نشر لازمه هیات مدیره موثر

محمدرضا توکل صدیقی از جمله هفت نامزد انصرافی از نامزدی انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران گفت: اتحادیه یک نهاد صنفی دیرپاست در حوزه نشر با قوانین مصوب است، اما لازمه اجرای نقش و جایگاه این نهاد، هیات مدیره ای با ظرفیت بالا، رویکرد مشارکت پذیری، جذب و تعامل با همه اجزای نشر است، به گونه ای که اتحادیه نقش مادر و فراگیر خود را بتواند ایفا کند.
وی افزود: در این صورت می‌توانیم اتحادیه ای پویا و تاثیرگذار داشته باشیم ،چهار نفر از ما هفت نفری که از نامزدی انصراف داده ایم در هیات مدیره سیزدهم حضور داریم.
توکل گفت: دوره هیات مدیره اتحادیه دارای دو مقطع شامل دوره دو ساله اول و دوم است، دوره دو ساله اول دوره خوبی از نظر همگرایی بین اعضای هیات مدیره بود چراکه در این دوره با اجماع حرکت می‌کردیم، اگر هم جای اختلاف نظری بود، کسانی نظر آنها از جهت تعداد در اقلیت بودند تمکین می‌کردند و چالش آنچنانی وجود نداشت.
وی گفت: در مسائلی مثل بحث معافیت مالیاتی ناشران و تامین اجتماعی آنها، اتحادیه فعال بود، در یکی از مسائلی که در این دوره اتحادیه سعی کردیم انجام شود موضوع نمایشگاه کتاب بود که حدود ۱۰ سال اتحادیه از مدیریت آن کنار گذاشته شد.
توکل افزود: از سال ۹۴ اتحادیه با اجماع نظر اعضا دوباره وارد بحث مدیریت نمایشگاه کتاب شد و به دنبال این مطلب شورای تشکل‌های نشر هم تشکیل گردید.

** آغاز تنش ها در هیات مدیره از نمایشگاه سی ام کتاب

وی ادامه داد: در دوره دوم و از نمایشگاه سی ام کتاب که مقدمات آن در سال ۹۵ انجام شد شاهد رویکرد جدید در رفتار و عملکرد هیات مدیره بودیم که مخالف تشکیل شورای تشکل‌ها و موافق حذف آن و خواستار جدایی اتحادیه از تشکل ها و خواهان یک شرکت تعاونی تجاری به عنوان جایگزین بودند.
توکل گفت: این مساله باعث اختلاف نظر شده چون اعضایی در هیات مدیره همراه با جمعی خارج از هیات مدیره ماجراهایی شکل می دهند که فضا را در هیات مدیره تنش آلود می کرد، جوی آمیخته با نفرت حاضل این فضا بود که ما را مجبور به سکوت و یا ارائه توضیحات حداقلی می کرد.
وی افزود: این شرایط ادامه کار را برای هیات مدیره دشوار کرده بود، با این رویکرد مجددا برای نامزدی شرکت کردیم که شاید در دوره جدید با کاندیداها و شرایطی مواجه باشیم که کمک کنند هیات مدیره بدون تاثیرگذاری از بیرون فعالیت داشته باشد و به حل مشکلات بپردازد، اما به این نتیجه رسیدیم که با شرایط موجود صنف عضویت ما در هیات مدیره و تلاش ما مشکلی را حل نمی‌کند، لذا تصمیم به انصراف گرفتیم.

**در فضای مجازی با اتهام رانت خواری مواجهیم

یحیی دهقانی دیگر نامزد انصرافی از در این دروه انتخابات هم گفت: نزدیک به سه سال است که در اتحادیه با مجموعه تنش ها و چالش ها مواجه هستیم که بطورعملی کار را برای اعضا سخت کرده است.
وی افزود: فضای مجازی امروز به سمت اتهام زنی ازجمله اتهام رانت خواری و توهین به ما حتی به بزرگترین های این صنف رفته است.
دهقانی اظهار اشت: اتهام زننده ها می گویند: عده ای در اتحادیه هستند که فقط منافع حوزه خودشان مانند حوزه کودک و غیره را به منافع عموم ترجیح می دهند اما هیچ سندی که نشان دهد ما دیناری به نفع تشکل صنفی و حوزه فعالیت خودمان از اتحادیه گرفته ایم وجود ندارد.

**اسامی نامزدهای ثبت نامی دلیلی برای انصراف

دهقانی افزود: با توجه به این فضا ما دو راه بیشتر نداشتیم اول اینکه برای نامزدی ثبت نام کردیم تا اگر در بین نامزدها افرادی باشند که در آینده بتوانیم با آنها هماهنگی و همدلی داشته باشیم ادامه دهیم اما پس از اعلام اسامی نامزدها مشاهده شد افرادی هستند که نمی توانیم و اگر وارد شویم مدام دچار چالش خواهیم شد و کارهای اتحادیه به خوبی پیش نخواهد رفت.

**مدیریت از بیرون به اتحادیه انحرافی ناخوشایند

دهقانی گفت: طی دو سال و نیم گذشته در اتحادیه به این نتیجه رسیدیم، یک نهاد فرهنگی و جمعی در بیرون از اتحادیه وجود دارد که چون نمی تواند وارد شود یا رای بیاورد می خواهد بر عده ای مدیریت از بیرون داشته باشند.
وی گفت: ما نمی توانستیم با این فضا کنار بیاییم و از طرفی همچنان منتقد افرادی خواهیم بود که می خواهند اتحادیه را به انحراف ببرند.

**دو اتفاق در نمایشگاه بیست و هشتم

سید عباس حسینی نیک بازرس اتحادیه ناشران نیز گفت: علیرغم انصراف از نامزدی هیات مدیره وظایف خود را در اتحادیه کماکان همچون گذشته انجام خواهیم داد.
وی افزود: اساسا اتحادیه مجاز به فعالیت اقتصادی و انتفاعی نیست، این چند سال هم که تلاش کردیم اتحادیه در مدیریت نمایشگاه حضور داشته باشد از اتاق اصناف تهران مجوز گرفتیم وگرنه به خودی خود مجاز به این کار نبودیم.
حسینی نیک افزود: بخش اجرایی و اقتصادی نمایشگاه به صورت عمده در حیطه اختیارات اتحادیه نبوده است و مجری بخش های مختلف و مجاز به فعالیت اقتصادی هم نبوده ایم.
حسینی نیک گفت: دعوا از اینجا آغاز شد که یک عده واردکننده کتاب فارسی از وزارت ارشاد مجوز انتشار گرفتند و در اتحادیه وارد شدند، از اردیبهشت ۹۴ تعارض ها شکل گرفت.
وی افزود: اتفاق اول در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود، «آموزگار» در جایگاه رئیس اتحادیه که نماینده هیات مدیره در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بوده و نیز به عنوان رئیس انجمن فرهنگی ناشران و وارد کنندگان کتاب خارجی از آبان ماه تا اردیبهشت ماه بدون اطلاع اعضای هیات مدیره در وزارتخانه های گوناگون لابی می کند و به عنوان نماینده وزارت ارشاد با وزارتخانه ها برای خرید کتاب های خارجی مذاکره می کند.
بازرس اتحادیه ناشران افزود: به این ترتیب حدود ۲٫۵ میلیارد تومان از یارانه خرید کتاب کشور برای خرید کتاب های خارجی با لحاظ تخفیف های گوناگون پرداخت می شود که با خرید از سوی دانشگاه آزاد یک گردش مالی ۱۰ میلیارد تومانی فقط در نمایشگاه بیست و هشتم برای خرید کتاب های خارجی علیرغم عدم حضور رسمی خود ناشران خارجی و نیز به رغم شکایت برخی از آنها صورت می گیرد.
حسینی نیک گفت: در نمایشگاه بیست و هشتم در بخش ناشران عمومی یک عزای عمومی حاکم بود این بودجه در واقع از ناشران زده شد و آنها دیگر بودجه نداشتند.
وی افزود: اتفاق دوم این بود که کتاب های خارجی با قیمت اروپا و آمریکا فروش می رفت،در عین حال که عضو قانون کپی رایت نیستیم و وزارت ارشاد باید از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت کند، بالحاظ کردن شرایط دلار قیمت کتاب های خارجی به این ترتیب در نمایشگاه بسیار بالا رفت.
حسینی نیک گفت: اما خیانت دیگر این بود که آموزگار در شورای سیاستگذاری و وزارت ارشاد توافق کرد مبلغ غرفه بخش بین الملل به قیمت غرفه داران داخلی باشد در حالیکه قیمت کتابها اروپایی است.

**با ناشران عمومی مشکلی نداریم

حسینی نیک گفت: اتحادیه از ۶ رسته تعریف شده از جمله ناشران، کتابفروشان، ناشر کتابفروشان، پخشی ها، کارت پستال فروشان، دیجیتال، اتحادیه یک ملک مشاع برای ناشران است و غیر ناشران و کسانی که منافعشان با ناشران متضاد است نباید در اتحادیه باشند وگرنه ما با عمومی ها مشکلی نداریم.
حسینی نیک گفت: یک ماه است جلسه هیات مدیره تشکیل نشده چون آموزگار رییس هیات مدیره گفته حق وتو دارم، ما به اصناف شکایت کردیم اما تا این لحظه نتیجه ای نداده است.

** می خواهند هیات مدیره ای «حرف شنو» روی کار بیاید

وی افزود: خیلی از تشکل ها و فضای مجازی منتقد، عضو هیات مدیره نیستند، عده ای پشت پرده هستند، به طور خاص می توان کیائیان و تیم او را نام برد که به دلایلی امکان حضور در هیات مدیره را ندارند بنابراین کسانی را برای عضویت معرفی و برای انتخاب آنها برنامه ریزی می کنند که فقط حرف شنوی داشته باشند و قادر به اداره اتحادیه نباشند.

**انجام اقداماتی بدون مصوبه هیات مدیره

وی گفت: بسیاری از مسائلی که امروز در اتحادیه رخ می دهد از هیات مدیره مصوبه ندارد همانند حضور در نمایشگاه فرانکفورت که آموزگار هیچ گزارشی از دستاورد این حضور علیرغم عدم مصوبه هیات مدیره نداده است و یا میلیاردها تومانی که بابت مابه التفاوت قیمت خرید کتاب های خارجی با لحاظ افزایش قیمت ارز به وارد کنندگان پرداخت شد، در حالیکه هرگز کتاب های جدیدی درنمایشگاه وارد نشد و با اسناد جعلی این یارانه را دریافت کردند.

**فضای دو قطبی در اتحادیه

مسعود پایدار نیز اظهارکرد: علیرغم اینکه اکثریت اعضای هیات مدیره به فعالیت شورای تشکل های نشر معتقد بودند اما این نهال نوپا مورد کم لطفی قرار گرفت و با آن در دوره دوم مدیریتی ما مخالفت شد.
وی افزود: این عجله برای پس زدن تشکل هایی که قانونا می توانند در مسائل صنف وارد شوند در واقع از سوی دوستانی بود که در اقلیت قرار گرفتند اما با فشارهای بیرون از اتحادیه مواجه شدند و نهال کاشته شده پژمرده شد.
پایدار گفت: مشکل دیگر عملکرد شورای پیشکسوتان بود، در طراحی این شورا اعلام شد قصدمان از ورود حل و فصل بحث های هیات مدیره است، در واقع ورود به اقلیت بود.
وی افزود: مشکل دیگر این است که متاسفانه در صنف نشر فضای دو قطبی دیده می شود و ناشران را به عمومی و خصوصی تقسیم می کنند و معتقدند تخصصی ها درد عمومی ها را نمی فهمند که این تفکر ضربه زد.
پایدار گفت: این مساله باعث شد نقش هیات مدیره به خوبی ایفا نگردد و وضعیت بغرنجی در ارتباط رویارو با همکاران قدیمی ایجاد کرد.

**شکست پروژه شورای پیشکسوتان دراعمال حاکمیت بر هیات مدیره

عبدالعظیم فریدون نیز اظهار کرد: در دوره های اخیر هیات مدیره با چرخش و تعبیر اقلیت و اکثریت، اتفاقاتی که امروز شاهدیم افتاد از جمله شورای پیشکسوتان که قرار بود یک اتاق فکر باشد نه شورای تصمیم گیری.
وی افزود: شورای پیشکسوتان برای حل مسائل تشکیل شد ولی اعلام کردند هرچه این شورا گفت مصوبه هیات مدیره است، در حالیکه این پیشنهاد با مخالفت هیات مدیره مواجه شد، بنابراین اعمال حاکمیت بر هیات مدیره شکست خورد و به دنبال راهکارهای دیگر از جمله بیان اختلاف بین ناشران عمومی، تخصصی و تشکل ها رفتند.
فریدون ادامه داد: زمانی که حاکمیت آنها بر اتحادیه به هم خورد دست به روش های بداخلاقانه و اتهام زنی زدند از جمله اینکه تشکل ها به دنبال منافع خود هستند و یا امروز که مطرح می کنند این انصراف نمایشی است در حالیکه هفتم بهمن روز انتخابات نتیجه را مشخص می کند.

**پیشگیری از تفرقه بیشتر دلیل انصراف

فرهاد تیمورزاده گفت: عدم حضور در هیات مدیره الزاما در منافات با فعالیت صنفی نیست علیرغم اینکه قدرت حضور در تصمیم گیری را کم می کند.
وی افزود: «ناشران و کتابفروشان عمومی جلودار حقیقی فرهنگ، معرفت و هنر درجامعه دانشگاهی کشور هستند، اگر امروز مسئولیت های صنفی به سمت ناشران عمومی هدایت شود یک گام عملی رو به جلو برای نیل به این هدف برداشته ایم این اتفاقی است که ما با بازی های مختلفی در ارتباط با آن مواجهیم».
وی گفت: این نگاهی است که تفرقه را تشدید می کند در حالیکه همه ناشران تخصصی هم عمومی هم هستند.
وی افزود: با این وضعیت چاره ای جز کناره گیری برای حفظ صنف نداشتیم وگرنه باز تشتت و تفرقه خواهد شد.
انصراف دهندگان از نامزدی انتخابات هیات مدیره اتحادیه ناشران براین پیشنهاد اتفاق نظر داشتند که مناظره ای بین تهمت زنندگان به رانت خواری و تهمت زده شدگان برگزار شود تا هر دو طرف با اسناد در مورد رانت صحبت کنند.
آنها گفتند با ذهنیت و وضعیت کنونی در حوزه نشرو اتحادیه امکان خدمت رسانی وجود ندارد، اگر وضعیت بهتر شد در دوره های بعد دوباره وارد می شویم.
فراهنگ ** ۳۰۰۹ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.