صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / ایران در تولید یُد خودکفا شد
ایران در تولید یُد خودکفا شد

بهره برداری از طرح توسعه صنعت یُد در گلستان/

ایران در تولید یُد خودکفا شد

طرح توسعه صنعت یُد در واحد کانساز خزر شهرستان آق قلا از توابع استان گلستان با اعتباری بالغ بر 940 میلیارد ریال به بهره برداری و ایران را در این صنعت خودکفا کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، همزمان با سفر رئیس جمهوری به گلستان و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و شماری از مسئولان واحد صنعتی تولید یُد مهمترین پروژه افتتاحی دومین دور سفر استانی کاروان دولت تدبیر و امید در استان گلستان بهره برداری و رتبه کشور در تولید این ماده از نهم به پنجم ارتقاء یافت.
با بهره برداری از این واحد صنعتی کشور در تولید یُد مصرفی داخل به خودکفایی رسید و مازاد آن به خارج صادر می شود.
رضا رحمانی عصر دوشنبه در مراسم گشایش طرح توسعه واحد فرآوری ید در شمال آق قلا اظهار داشت: در حمایت از تولید هیچ محدودیتی در وزارتخانه نداریم و این موضوع تنها راهکار خروج از تنگنای موجود در حوزه اشتغالزایی و درآمد زایی محسوب می شود.
وی افزود: حفظ وضع موجود تولید مهمترین گامی است که باید برای آن تلاش شود و هر دستگاه، فرد و نهاد باید به تحقق این امر کمک کند.
رحمانی تاکید کرد: همچنین برای حفظ وضع موجود تولید لازم است که مردم پای کار بوده و بخش خصوصی فعال تر شود.
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال در حوزه صنعت استان هزینه و به دنبال آن یکهزار و ۲۰۰ شغل مستقیم ایجاد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز در جهان تعداد معدودی از کشورها و از جمله ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده ید هستند که تولید کشورمان در استان گلستان متمرکز است.
حداقل ۲۴ نوع ماده یددار وجود دارد، این ماده معدنی در صنایع داروسازی، پتروشیمی، ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی کاربرد دارد.
این ماده معدنی در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگدانه، مواد آلی، فیلم مدیا، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک به کار می رود.
کارخانه تولید ید گلستان در ۲۷ کیلومتری شمال آق قلا و در نزدیکی مرز اینچه برون در همسایگی ترکمنستان واقع است.
۷۳۳۳/۱۶۴۸/۲۷۲۹

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.