صفحه اصلی / استان ها / مازندران / نه می‌توان کُشت‌شان و نه رهایشان کرد
نه می‌توان کُشت‌شان و نه رهایشان کرد

نه می‌توان کُشت‌شان و نه رهایشان کرد

این روزها پرسه زدن سگ‌های ولگرد در خیابان و معابر شهرها مشکلاتی را برای برخی از شهروندان ایجادکرده است؛ این مسئله در شهر جویبار دردسرساز شده و شاهد تردد سگ‌های ولگردی است که موجب ترس برخی از اهالی شده است.

سگ ولگرد

اکبری، ساکن خیابان جمعه بازار جویبار که یکی از خیابانهای پرتردد این شهرستان است، در گفت و گو با ایسنا اظهار می‌کند: این خیابان، سگ‌های ولگرد زیادی دارد، طوری که ساعت ۷ شب به بعد اصلا نمی‌توانیم از خانه بیرون رویم. در گذاشتن کیسه زباله به بیرون خانه هم با مشکل مواجهیم چراکه سگها آنها را پاره کرده و موجب پخش شدن زباله ها در بیرون از خانه می‌شوند.

 قنبری ساکن شهرک کارمندان نیز می گوید: روزی در خانه ام باز بود ناگهان سگ ولگردی داخل خانه شد که به سختی توانستیم بیرونش کنیم، شبها از صدای زوزه سگ ها خواب راحتی نداریم.

خانم ققاری نیز ساکن خیابان سراجکلا تصریح می‌کند: من و رفیقم هر روز به پیاده روی می رویم اما هنگام برگشت که هوا تاریک می شود، به خاطر وجود سگهای ولگرد، دچار ترس و اضطراب می شویم.

علیرضا آقاجانی، رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار در گفت و گو با ایسنا تصریح کرده، در گذشته شهرداری به کمک محیط زیست افرادی را به عنوان میرشکار انتخاب می‌کردند که اقدام به کشتن سگها کنند اما با مخالفت سمن ها و NGO ها از این کار جلوگیری شد. طرح جدیدی مبنی بر زنده گیری و عقیم کردن سگ ها پیشنهاد شده که اجرای این طرح به‌عهده شهرداری است.

آقاجانی در رابطه با بیماری های مشترک بین انسان و سگ به هاری و کیست هیداتیک که شاخص ترین بیماری‌ها هستند، اشاره کرده و یادآور می شود: بیماری هاری از طریق بزاق دهان سگ روی دست یا اندامی که ترک یا شکستگی دارد، می‌تواند انتقال یابد و توصیه ما این است که به هر سگی حتما سالی یکبار واکسن هاری زده شود.

وی ادامه می‌دهد: توصیه می‌شود قصابان یا حتی شهروندان، جگرهایی که آلوده هستند (به صورت کیست های گچی یا آهکی مشخص‌اند)  همراه زباله بیرون نریزند یا در طبیعت رها نکنند، چون توسط سگ ها خورده  و در بدنشان تبدیل به کرم شده و تخمش از طریق مدفوع سگ دفع می‌گردد که می‌تواند مزارعی مثل سبزیجات و مراتع را آلوده کند.

رئیس دامپزشکی شهرستان جویبار ادامه می‌دهد: با آلوده شدن مزارع و مصرف انسان از محصولات، در بدن انسان تبدیل به کیست شده که هرجایی از جمله کبد، ریه، مغز، ستون فقرات و حتی در رحم  خانم‌ها می تواند قرار گیرد که تشخیص آن هم مشکل است.

علی یاری شهردار جویبار نیز در  گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه جمع آوری شبانه سگ های ولگرد از یکسال پیش آغاز شده، می گوید: مکانی را برای نگهداری سگ ها در نظر گرفتیم و از آنها نگهداری می‌کنیم ولی متاسفانه بعضی از سگ ها از این مکان فرار می‌کنند.

وی معتقد است: در شهرستان جویبار به علت افزایش تعداد مرغداری‌ها، ضایعات فروشی، باغ و اراضی که همگی محل تجمع سگ ها هستند هر ساله باروری این جانوران افزایش یافته و از دست ما خارج شده است.

شهردار جویبار با اشاره به مجاز نبودن شهرداری نسبت به کشتن و یا عقیم سازی سگ‌ها، از مسئولین محیط زیست خواست برای حل این مشکل راهکاری ارائه کنند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.