صفحه اصلی / استان ها / زنجان / دچار بحران آبی شده‌ایم
دچار بحران آبی شده‌ایم

یک مسوول:

دچار بحران آبی شده‌ایم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: باید همه با هم عزم‌مان را جزم کنیم و جلوی برداشت غیرمجاز آب را بگیریم.

خشکسالی

به گزارش کسب و کار نیوز،  یوسف رضاپور در شورای حفاظت از منابع آب، با اشاره به این‌که از ۱۴۴۰ حلقه چاه مجاز، نزدیک به ۵۰ درصد اضافه‌برداشت انجام می‌شود، اظهار کرد: طی دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰، شرایط متعارف بود ولی طی سال‌های بعد، مجوزهای بی‌شماری صادر شده است. همین مسئله، زمینه را برای افت طراز آب‌های زیرزمینی و متعاقب آن تهدید دشت‌ها فراهم کرده است.

این مسئول با اشاره به این‌که وضعیت بارندگی استان طی امسال در مقایسه با بلندمدت مطلوب است، ادامه‌ داد: خوشبختانه میزان بارندگی طی امسال رشد قابل توجهی داشته است اما استان‌های دیگر در این مقوله از زنجان پیشی گرفته‌اند.

وی با بیان این‌که اگر فضای سبز به کاشت گیاهان با مصرف کمتر تعلق یابد، بدون شک از مصرف منابع آب موجود تا حد زیادی کاسته می‌شود، افزود: وقتی کم‌آب هستیم چه دلیلی دارد که چمن بکاریم. تعیین نوع کشت، اصلاح نوع کشت و محدودیت کاشت برخی محصولات نیز از مواردی است که باید به جد مورد نظر قرار بگیرد.

رضاپور با تاکید بر این‌که برای تشکیل شورای رسیدگی به تخلفات آبی بحث‌های زیادی صورت گرفته است، تصریح‌ کرد: علی‌رغم تاکیدات فراوان، هنوز استان زنجان فاقد شعبه رسیدگی به تخلفات آبی است. همه اذعان می‌کنند که حفر چاه‌های‌شان مربوط به قبل از سال ۸۵ است و بررسی چنین ادعایی به خودی خود دو سال زمان می‌برد. بعد از دو سال وصول حکم قطعی نیز متاسفانه اگر حکم مربوط به پلمپ چاه را اجرا کنیم، این ما هستیم که بازخواست می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در ادامه به میزان آب قابل برنامه‌ریزی و قابل برداشت اشاره کرد و یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد از نزولات جوی تبخیر شده و بقیه به صورت روان‌آب جاری و یا جذب زمین می‌شود . میزان مصرف آب ما نیز ۱۰۰ میلیارد مترمکعب است که ۴۰ درصد از آن، از آب سطحی و رودخانه‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که ۹۰ درصد از منابع آب در کشاورزی، ۸ درصد در حوزه شرب و بهداشت و ۲ درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: در حال حاضر، بیش از ۸۶ درصد از منابع آب در دسترس را مورد استفاده قرار می‌دهیم. این رقم زیاد است و در شرایط ایده‌ال و پایدار باید فقط ۲۰ درصد از این میزان مصرف شود؛ در واقع می‌توان گفت که دچار بحران آبی شده‌ایم.

رضاپور در ادامه با تاکید بر این‌که کنتوردار کردن چاه‌ها، کنترل میزان مصرف، همچنین میزان اصلاح و تغییر پروانه‌ها از اقداماتی است که در راستای کاهش صرف انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: انجام گشت و بازرسی سیار و توقیف لوازم حفاری غیرمجاز در راستای طرح تعادل‌بخشی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در ادامه گفت: به منظور صرفه‌جویی در مصرف منابع آب، سالانه حدود ۱۸ هزار تن از بذور انواع گندم و جو با مصرف آب کمتر توزیع می‌شود و این در حالی است که ارقام پیشگام، دو دور آب کمتری نسبت به دیگر گندم‌ها مصرف می‌کنند.

حسین جعفری تصریح کرد: در رجئین و ماهنشان کشت پسته با ارقام پرآب‌بر جایگزین شده است. همچنین استان زنجان در زمینه آبیاری میکرو، به‌عنوان دومین استان کشور انتخاب شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.