صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / آغاز فصلی جدید در نقش بین‌المللی چابهار با تغییر در آرایش اقتصادی منطقه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح کرد:

آغاز فصلی جدید در نقش بین‌المللی چابهار با تغییر در آرایش اقتصادی منطقه

‌مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: تغییر در آرایش اقتصادی منطقه و فعالیت‌های صنعتی چابهار فصل جدیدی در نقش منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است‌.

بندر چابهار

‌به گزارش کسب و کار نیوز- ‌عبدالرحیم کردی در نشست اقتصادی ایران و هند افزود: چابهار به عنوان یک بازیگر جدید منطقه‌ای در خاورمیانه نقش ویژه‌ای در دیپلماسی اقتصادی منطقه بازی می‌کند‌.

وی افزود: توافقنامه چابهار بین سه کشور ایران، افغانستان و هند نقطه عطفی در توسعه روابط فی مابین سه کشور می‌باشد که تاثیرات ویژه‌ای در روابط کشورهای منطقه خواهد داشت‌.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین گفت: اخیرا حضور اپراتورهای بندری هند در بندر شهید بهشتی چابهار‌ باعث افزایش اهمیت این بندر شده است‌.

کردی ادامه داد: تغییر در آرایش اقتصادی منطقه و توجیه پذیری فعالیت‌های صنعتی و لجستیکی در چابهار همزمان با تکمیل زیر ساخت های اساسی توسط دولت دکتر روحانی، فصلی جدید را در نقش منطقه‌ای و بین المللی چابهار گشوده است‌.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته ما شاهد رشد چشمگیر در خواست های سرمایه گذاری در چابهار بوده‌ایم. درواقع تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری نهایی شده در دو سال گذشته بیشتر از کل قراردادهای سرمایه گذاری منعقد شده در ده سال گذشته است‌.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: ما تمام سعی خودمان را جهت تامین زیر ساخت‌های لازم در راستای پذیرش و جذب سرمایه گذاری بیشتر به کار گرفته‌ایم‌.

وی گفت: در زمینه حمل و نقل و لجستیک، بندر چابهار با ظرفیت ۸٫۵ میلیون تن در سال در فاز اول در حال فعالیت می باشد. علاوه بر این پروژه راه آهن چابهار – زاهدان با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و انتظار می‌رود پس از سه سال این پروژه عملیاتی شود‌.

کردی اظهار کرد: در خصوص صنعت، مخصوصا صنایع گاز محور کاملا واضح است که مجتمع پتروشیمی، فرصتی ممتاز است. در زمینه سایر صنایع انرژی در بخش معادن و فولاد چابهار دارای مزیت ویژه رقابتی است‌.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر، دو پروژه پتروشیمی و یک کارخانه فولاد در حال احداث است که این دو پروژه با پیشرفت ۳۰ درصدی انتظار می رود طی دو سال عملیاتی شود‌.

کردی در ادامه گفت: صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد با هدف قراردادن بازارهای منطقه ای، فرصت‌های سرمایه گذاری فراوانی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است‌.

وی گفت: در زمینه صنایع فرآوری مواد غذایی، امکانات و زیر ساخت های قابل توجهی در چابهار فراهم شده است. با نگاهی به پتانسیل و توانایی های عظیم هند و همچنین بازارهایی که از طریق چابهار قابل دسترسی هستند، فرصت مناسب و خوبی در صنعت غذایی وجود دارد‌.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: پیشنهاد ایجاد شعبه بانک هندی در چابهار ارائه شده و مورد استقبال واقع شد‌.

کردی افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است که از آن ۴۰۰ شرکت از ۱۵ کشور مختلف هستند.

وی در پایان بیان کرد: مأموریت اصلی ما در منطقه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت این است که فاصله بین بازارها را کاهش دهیم، یعنی اینکه هزینه و زمان حمل و نقل را کاهش دهیم. همچنین صنایعی را توسعه دهیم که بازارهای جهانی را هدف قرارداده و مبتنی بر مزیت‌های رقابتی باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.