صفحه اصلی / استان ها / مازندران / تحصیل در مدارسی که از سال ۸۵ حکم تخریب گرفته!
تحصیل در مدارسی که از سال ۸۵ حکم تخریب گرفته!

تحصیل در مدارسی که از سال ۸۵ حکم تخریب گرفته!

بسیاری از مدارس استان مازندران از لحاظ ایمنی لنگ می‌زند، بیشتر مدارس به فرسودگی مبتلا شده و در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله ایمن نیستند.

مدرسه تخریبی

به گفته قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس، ۶۵  درصد مدارس ایران یا تخریبی هستند یا نیاز به مقاوم‌سازی دارد که سهم مدارس تخریبی از این میزان ۳۴ درصد است.

این رقم قابل توجهی است که باید به آن جدی تر نگاه شود و از سوی دیگر کشور روی خط زلزله قرار دارد بنابراین خطر تخریب مدارس، همیشه دانش‌آموزان را تهدید می‌کند بنابراین برای محافظت از نسل آینده باید هرچه زودتر به فکر مقاوم‌سازی مدارس فرسوده بود.

شهرستان نور نیز از قاعده مدارس تخریبی مستثنی نیست به طوری که نیمی از مدارس آن از قدمت بالای ۴۰ سال برخودار بوده و فرسوده محسوب می شوند.

آیت دیوسالار، مدیر آموزش و پرورش نور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه شهر نور، رویان، ایزدشهر و روستاهای اطراف این مناطق دارای جمعیت دانش آموزی حدود ۱۳ هزار نفر و ۹۶ آموزشگاه است، اظهار کرد: بیش از نیمی از مدارس شهرستان نور که از قدمت بالای ۴۰ سال برخوردارند در بافت فرسوده قرار دارد. این مدارس از لحاظ تجهیزات ایمنی مشکل خاصی ندارند.

وی با بیان اینکه بعضی از مدارس هرچند قدیمی هستند اما سربندی، دیواره‌ها و پنجرههایشان تعمیر شده است، تصریح کرد: در نور مدرسه‌ای که تخریبی و در حال استفاده باشد وجود ندارد و همه مدارس حتی در نقاط کوهپایه از لحاظ سیستم گرمایشی به پکیج و رادیاتور مجهز شدند؛ در بازدیدها هم اولویت اول استفاده از نوع سوخت برای گرمایش است.

او در ادامه با اشاره به اینکه چند مدرسه در دست بازسازی قرار گرفته است، افزود: هرچند از لحاظ بودجه‌ای در وضعیت مناسبی قرار نداریم، اما خوشبختانه با استفاده از مشارکت های مردمی (اولیا)، حمایت های خیرین، ظرفیت های موجود و همکاری اداره کل تجهیزات و نوسازی استان که قول تامین تجهیزات را داده در امر باز سازی مدارس گام هایی  خوبی بر داشته شده است.

دیوسالار با بیان اینکه امسال به دلیل کمبود معلم در ایزدشهر، دانش آموزان پایه پنج و ششم به صورت مختلط در حال تحصیل هستند، ادامه داد: در سطح شهر نور، مشکلات اجتماعی فراوانی چون اعتیاد والدین، بدسرپرست و بی سرپرست و طلاق وجود دارد اما با تفاهم نامه هایی که با اورژانس اجتماعی، هلال احمر و همچنین ارشاد منعقد شده کارشناسان به فراخور زمان ضمن هماهنگی با مدیران مدارس موانع و چالش‌ها را شناسایی کرده و اگر نیاز باشد به صورت کلی و در صورت لزوم به صورت انفرادی موارد مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش نور یادآور شد: تمام سعی اداره آموزش و پرورش نور سعی بر این است تا مشکلات آموزشی و تربیتی و اخلاقی و زیرساخت را برطرف کند تا دانش‌آموزان بدون داشتن دغدغه به تحصیل خود ادامه دهند.

درس خواندن دانش آموزان در مدارس که حکم تخریبشان از سال ۸۵ آمده

 خسرو بابایی مدیر آموزش و پرورش بلده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در بخش بلده ۲۱ آموزشگاه با جمعیت ۴۳۸ دانش اموز در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد مدارس بلده که از لحاظ قدمت به ۳۰ تا ۵۰ سال می رسند اصلا ایمن نیستند و مجوز تخریب دو مدرسه یکی در “ورازان” و یکی هم در شهر “بلده” از سال ۸۵ صادر شده اما هرسال با بهانه کمبود بودجه، دانش آموزان را به همان مدارس ناایمن می‌فرستند.

وی با بیان اینکه ۱۰ مدرسه از سیستم گرمایشی شوفاژ استفاده می‌کنند، تصریح کرد:مابقی مدارس از بخاری کاربرات و گرمایش تابشی ( برقی ) در حال استفاده هستند که از نظر ایمنی مشکلی ندارند.

مدیر آموزش و پرورش بلده تصریح کرد: به دلیل اینکه اکثر معلمان در روستا و خود مدرسه سکونت دارند روشن و خاموش کردن بخاری‌ها با همکاران است و ضمنا کلاس‌های آموزشی در مورد ایمنی در مدارس برگزار می‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه تنها یک مدرسه مستقل ابتدایی در بلده وجود دارد که به علت حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان دختران و پسران تا پایه ششم به صورت مختلط در حال تحصیل هستند، افزود: مدرسه‌ای در “ورازان” به دلیل دارا بودن ۱۵ دانش آموز در مقطع راهنمایی پسر و دختر مختلط بوده که استان هم در جریان این موضوع قرار گرفته است.

وی درباره سرویس های بهداشتی که در مدارس مختلط وجود دارد، گفت: در مقاطع ابتدایی، سرویس بهداشتی جدا نیست اما تنها کاری که در سال گذشته انجام شد احداث یک سرویس بهداشتی در سالن مدرسه برای دختران بوده است. با توجه به اینکه اکثر دانش آموران این منطقه تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، مسئولان استانی باید به سرانه اداری توجه بیشتری داشته باشند.

مدیر آموزش و پرورش بلده افزود: بازدید از مدارسی که نیاز به تعمیرات جدی دارد و تامین بودجه آن برای حفظ جان دانش آموزان ضروری است.

۷۰ درصد مدارس حوزه چمستان کلنگی است

سید علی اکبر حسینی مدیر آموزش و پرورش چمستان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه حدود ۹۰ مدرسه و ۷۰۰۰ دانش آموز در این منطقه مشغول به کسب علم و دانش هستند، اظهار کرد: ۵۴ مدرسه ابتدایی در این حوزه وجود دارد که از این تعداد ۴۸ مدرسه مختلط است و می‌تواند به عنوان یک چالش اساسی مطرح شود.

وی افزود: تنها کاری که در این زمینه صورت گرفت، در سال گذشته تا جایی که فضا موجود بود پایه ششم و در بعضی مدارس پایه پنجم ابتدایی از نظر جنسیتی تفکیک شد.

مدیر آموزش و پرورش چمستان با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مدارس در این حوزه کلنگی است، گفت:  بزرگ ترین مدرسه سطح شهر متعلق به سال ۴۳ و کاملا تخریبی است و همچنین بیش از ۵۰ درصد مدارس در حوادث غیرمترقبه و بحران تخریبی هستند.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال گذشته از ۹۰ مدرسه موجود ۱۸ مدرسه در بحران برف کاملا آسیب دیدند و در ضمن مدارسی که از ساخت آن بیش از ۴۰ سال می‌گذرد تخریبی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای حدود ۲۰ مدرسه شوفاز کشی و تامین سوخت دوم تعریف شده است، خاطرنشان کرد: اگر در زمستان قطعی گاز رخ داد از سیستم تابشی  استفاده خواهد شد. خوشبختانه مشارکت خیران به ویژه خیرین مدرسه ساز در چمستان افرایش یافته و طی دو سال اخیر ۴ مدرسه افتتاح و ۴ مدرسه در حال ساخت است که نیمی از هزینه ها توسط خیرین و مقداری هم توسط اداره نوسازی تامین شد.

حسینی ادامه داد:متاسفانه در حوزه چمستان ۸ مدرسه شیفت گردشی داریم که امیدواریم به زودی با کمک خیرین و همکاری نوسازی استان این مشکل هم برطرف شود.

مدیر آموزش و پرورش چمستان یادآورشد: گستردگی جغرافیایی چمستان می‌طلبد مسئولین استانی با وجود تعدد زیاد مدارس تخریبی، نگاه ویژه تری داشته باشند؛ همان گونه که امروزه آسیب های اجتماعی و سلامت به وفور وجود دارد، اگر به مدارس در بحث تامین تجهیزات کمتر نگاه شده باشند، طبیعتا آسیب بیشتری میبینند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.