صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / ضحاک و بنیامین در جشنواره سی‌وهفتم روایت می‌شوند
ضحاک و بنیامین در جشنواره سی‌وهفتم روایت می‌شوند

با انیمیشن‌های جشنواره فیلم فجر بیشتر آشنا شویم ؛

ضحاک و بنیامین در جشنواره سی‌وهفتم روایت می‌شوند

سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر میزبان سه انیمیشن بلند سینمایی است که از روایت ضحاک در شاهنامه تا بنیامین در مصر و داستان‌ تخیلی کودکانه را در بر می‌گیرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، انیمیشن‌، همان هنر – صنعت نوظهوری که حالا گردش مالی آن بعد از صنعتِ بازی (Game) در رده دوم و جلوتر از سینما قرار گرفته، در کشور ما نیز رونق خوبی دارد و انیمشن‌های ایرانی در فستیوال‌های مهم دنیا توانسته‌اند جوایز معتبری کسب کنند.
اما پای انیمیشن‌های بلند چند وقتی است که به جشنواره فیلم فجر باز شده و تقریبا هر سال بین یک تا سه انیمیشن در بخش جنبی یا بعضاً رقابتی جشنواره نمایش داده می‌شود که گاهی با سیمرغ ویژه تقدیر شده‌اند و گاهی هم بدون جایزه این رویداد هنری را ترک کرده‌اند.
حالا امسال و در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز بار دیگر سه انیمیشن بلند سینمایی به نام‌های «شب آفتابی»، «آخرین داستان» و «بنیامین» در بخش ویژه اکران خواهند شد و به گفته دبیر جشنواره، یک سیمرغ ویژه نیز به یکی از این سه انیمیشن اهدا خواهد شد.
در ادامه با عوامل و داستان این سه انیمیشن بیشتر آشنا می شویم.
یکی از آثار انیمیشن حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر، انیمیشن ۹۰ دقیقه‌ای «شب آفتابی» به کارگردانی علی مدنی است که در ژانر کودکان و نوجوانان تولید شده است.
نویسندگی این انیمیشن بر عهده یونس لطفی و تهیه کننده آن زهرا مشتاق است و اشکان صادقی مدیریت دوبلاژ آن را بر عهده داشته است.
در خلاصه داستان «شب آفتابی» که با تکنیک سه بعدی ساخته شده، آمده است: صندوقچه‌ قصه‌گو که عامل آرامش و نظم شهر است توسط شغال‌ها از سرزمین همسایه ربوده می‌شود. خورشید جای ماه را می‌گیرد. شب از میان می رود و نظم شهر به هم می‌ریزد. چند کودک به طور اتفاقی وارد ماجرا می‌شوند و به کارآگاه برای بازگرداندن صندوقچه به شهر یاری می‌رسانند.
دیگر انیمیشن حاضر در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر، «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر است که برداشتی آزاد از داستان‌های شاهنامه دارد و پیش از این چندین حضور جهانی داشته است.
در «آخرین داستان» که برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا تولید شده است، بازیگرانی چون پرویز پرستویی، ملیکا شریفی نیا، لیلا حاتمی، فرخ نعمتی، بانیپال شومون و حامد بهداد به جای شخصیت‌های مختلف گویندگی کرده‌اند.
انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» برداشتی آزاد از داستان «ضحاک» شاهنامه است که داستانی از اواخر حکومت جمشید تا ابتدای حکومت آفریدون را روایت می کند.
آهنگسازی این انیمیشن را کریستف رضاعی بر عهده داشته و تینا پاکروان بازیگران آن را انتخاب کرده است. همچنین اشکان رهگذر علاوه بر کارگردانی، نویسندگی انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را نیز بر عهده داشته است.
دیگر انیمیشن حاضر در این جشنواره فیلم ۹۰ دقیقه ای «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی است.
این فیلم که ویژه کودکان و نوجوانان تولید شده با تکنیک سه بعدی ساخته شده و درباره داستان زندگی پسربچه ای به نام بنیامین در مصر باستان است.
چنگیز جلیلوند، ناصر طهماسب، اکبر منانی، سعید مظفری و مریم شیرزاد صداپیشگی انیمیشن «بنیامین» را بر عهده داشته اند.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: «سربازان فرعون مادر بنیامین را دستگیر کرده اند و برای آزادی او چیز با ارزشی از بنیامین می خواهند. بنیامین مجبور می شود برای به دست آوردن آن چیز با ارزش به سفر خطرناکی برود.»
موسیقی این انیمیشن را بهزاد عبدی به هماره ارکستر سمفونی اکراین تولید کرده و امیر زند مدیر دوبلاژ آن بوده است.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه همزمان با گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.
فراهنگ**۹۲۴۶** ۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: هرگونه هزینه در سینما، سرمایه‌گذاری برای کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جریان نظارت ستادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.