صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / بورس به کانال ۱۶۲ هزار واحدی صعود کرد
بورس به کانال ۱۶۲ هزار واحدی صعود کرد

بورس به کانال ۱۶۲ هزار واحدی صعود کرد

شاخص بورس امروز (دوشنبه) با افزایش یک هزار و 47 پله ای نسبت به دیروز به رقم 162 هزار و 323 واحدی صعود کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شاخص بورس امروز (دوشنبه) با افزایش یک هزار و ۴۷ پله ای نسبت به دیروز به رقم ۱۶۲ هزار و ۳۲۳ واحدی صعود کرد.
رشد قیمت نفت و احتمال اتخاذ تصمیماتی که به تقویت منابع مالی بانک ها کمک می کند، از جمله اخبار مثبتی بوده که در روزهای گذشته باعث رشد شاخص بورس و جذابیت بازار سرمایه شده است.
براساس معاملات امروز ۲ میلیارد و ۴۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال در ۱۶۱ هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۳۰۴ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۱۸۱ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۲۸ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور یک هزار و ۱۹۷ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۸۵۰ واحد بالا رفت و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و ۷۰۶ واحد افزایش یافت.
برپایه معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه) ، پارس (پتروشیمی پارس)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند، در مقابل، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، جم (پتروشیمی جم) و وبصادر (بانک صادرات) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

** ادامه صدرنشینی گروه بانک
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۸۱۴ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فرآورده های نفتی به ارزش ۶۹۵ میلیارد ریال و خودرو به ارزش ۵۷۳ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش ۴۶۷ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.
گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش ۳۶۶ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

** رشد فرابورس
برپایه معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) ۲۶ واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۰۹ واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از ۸۴۱ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۶۱۸ میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، مارون (پتروشیمی مارون)، دماوند (تولید برق دماوند)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و کپرور (فراوری زغال سنگ پروده طبس) بیشرین فشار منفی را بر شاخص فرابورس وارد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.