صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / اتاق ایران: ‌‌صادرکنندگان ارز خود را به سامانه نیما ارائه کنند
اتاق ایران: ‌‌صادرکنندگان ارز خود را به سامانه نیما ارائه کنند

اتاق ایران: ‌‌صادرکنندگان ارز خود را به سامانه نیما ارائه کنند

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عصر یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای بر ادامه روند پیگیری برای اصلاح سیاست‌های مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکید کرد و از صادرکنندگان خواست نسبت به تداوم ارائه ارز صادراتی خود در سامانه نیما به صورت منظم و مستمر اقدام کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در این اطلاعیه که یک روز پس از نشست اعضای هیات رئیسه این اتاق و نمایندگان صادرکنندگان با رئیس کل بانک مرکزی صادر شده، خطاب به صادرکنندگان آمده است: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مجدانه در پی حل مشکلات پیش آمده برای صادرکنندگان در رابطه با سازوکارهای طراحی شده توسط بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در روش‌های بازگشت ارز صادراتی به چرخه تجاری کشور است.
در این اطلاعیه به نشست های برگزار شده در این ارتباط با مسئولان مربوط و ارائه مشکلات و تنگناهای صادرکنندگان و کاستی‌های سامانه‌های موجود اشاره شده و آمده است: ‌با توجه به اینکه تقویت و توسعه صادرات، به منزله شریان ارزآوری اقتصاد کشور در شرایط کنونی ضرورتی دوچندان یافته است و همچنین با تاکید بر ضرورت انکارناپذیر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری و ارزی کشور، این اتاق وظیفه خود می‌ داند که اصلاح سازوکارهای موجود را به گونه ای که هر دو مهم همزمان حاصل شود و لطمه‌ای به هیچکدام وارد نشود، پیگیری کند.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این اطلاعیه به دیدگاه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه «وضع موجود در جهت تقویت صادرات و بازگشت ارز به کشور نیست» اشاره و تصریح کرده که اصلاح سیاست‌های اتخاذ شده بسیار ضروری است.
اتاق ایران در این اطلاعیه افزوده است: با تعهد به پیگیری مشکلات صادرکنندگان در چارچوب منافع ملی اقتصاد کشور، هر صادرکننده‌ای بسته به نوع ارز، ماهیت کالای صادراتی، مقصد صادرات، میزان صادرات و هزینه تمام شده کالای خود، نسبت به نرخ گذاری ارز حاصله مختار و صالح است.
در این اطلاعیه ابراز امیدواری شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌با همکاری بانک مرکزی، نگرانی‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان برطرف شود تا بتوانند بیش از پیش، با امید و اعتماد، از عهده وظیفه تاریخی خود در افزایش درآمدهای ارزی کشور برآیند.
به گزارش کسب و کار نیوز، پس از تغییر سیاست های ارزی دولت، صادرکنندگان غیرنفتی ملزم شدند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه ارزی نیما ارایه کنند تا صرف واردات شود.
با این حال و براساس اعلام بانک مرکزی، مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما از ۱۶ مرداد امسال تا نهم دی ماه به ۶ میلیارد و ۵۳۶ میلیون یورو رسید و به این ترتیب مجموع تامین ارز به پنج میلیارد و ۷۳۲ میلیون یورو رسیده است.
این در حالیست که طبق آمار گمرک ایران در ۹ ماهه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی کشور به ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار رسید در حالی که در همین مدت ۳۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار کالا نیز وارد کشور شده است.
اقتصام*۹۱۸۹*۶۹۸۴** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۳ماهه ایران و چین از ۴ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.