صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / آثار ۸ هزار ساله در «کانی سیو» پیرانشهر کشف شد
آثار ۸ هزار ساله در «کانی سیو» پیرانشهر کشف شد

آثار ۸ هزار ساله در «کانی سیو» پیرانشهر کشف شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرانشهر گفت: فصل اول یکی از بزرگترین مطالعات باستان شناسی کشور توسط 9 هیات باستان شناسی به صورت همزمان در محوطه باستانی سد «کانی سیو» این شهرستان پایان یافت و آثار هشت هزار ساله در این حفاری ها کشف شد.

سلیمان بشیری شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این کاوش ها آثاری از دوران کالکولتیک (فرهنگ دالما)، آثار متنوع عصر مفرغ، سازه های عظیم دوران عصر آهن، محوطه های متعدد با تاریخ گذاری اشکانی و ساسانی و اسلامی کشف شد که همگی موید وجود شرایط اقلیمی مناسب برای حیات بشر در طول هشت هزار سال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: این مطالعات از ۲۵ آبان تا ۱۱ دی سال جاری انجام شد و هیات های باستان شناسی فصل اول عملیات کاوش های مطالعاتی و پژوهشی در ۹ محوطه و تپه باستانی در محوطه های این سد را به پایان رساندند.
وی با تاکید بر اینکه در صورت مساعد شدن شرایط جوی منطقه، فصل دوم این کاوش ها در مقیاسی وسیع تر و با حضور تعداد بیشتری از کارشناسان انجام می شود، بیان کرد: ۳۲ کارشناس بومی، استانی و کشوری در این مطالعات حضور داشتند.
بشیری اظهار داشت: اشیای قابل نمایش در موزه ها، جهت نگهداری به موزه ارومیه انتقال داده شد اما در صورت تاسیس موزه در پیرانشهر، این اشیا و سایر اشیا مربوط به شهرستان به این موزه عودت داده می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و زمین های حاصلخیز و آب فراوان آن موجب شده است تا از گذشته های دور تاکنون سکونتگاه انسان ها باشد؛ تا زمان حاضر آثار متعددی از تپه ها و محوطه های باستانی این شهرستان کشف شده است.
۹۹۱۵/۳۰۷۲

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران/ بازدید ۵ میلیون خارجی از ایران در ۱۱ ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل در گزارشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.