صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / عقب ماندگی پیام رسان ها در افزایش امکانات
عقب ماندگی پیام رسان ها در افزایش امکانات

فضای جامعه ظرفیت فعالیت ۱۰ پیام‌رسان بومی را ندارد

عقب ماندگی پیام رسان ها در افزایش امکانات

با وجود فیلترینگ، همچنان نزدیک به 50 درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بیش از ۱۵ میلیون نفر در پیام‌رسان‌های داخلی ثبت‌نام کردند اما به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فضا به گونه‌ای نیست که ۱۰ پیام‌رسان فعالیت کنند و بهتر است آنها از قابلیت‌های خود در سایر حوزه‌ها استفاده کنند. «حمید فتاحی» با اشاره به اینکه مجموع اعضایی که در پیام‌رسان‌ها عضو شده‌اند بیش از ۱۵ میلیون نفر هستند، به ایسنا توضیح داد: «البته اینها با هم اشتراک هم دارند؛ یعنی ممکن است فردی که در پیام‌رسان آ هست در پیام‌رسان ب هم باشد. البته این به معنای فعالیت دائم نیست، برای مثال پیام‌رسان سروش با ۱۰ میلیون نفر، بیشترین کاربر رجیستر شده‌ را دارد، اما کاربران فعالش در حدود پنج میلیون هستند.» به گفته فتاحی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده که آنها به صورت ویژه از دو پیام‌رسان سروش و گپ حمایت کند اما وزارت ارتباطات با سایر پیام‌رسان‌ها نیز در ارتباط است: «آنها هم برنامه‌های خوبی برای چند ماه آینده دارند و مدل خدماتی‌شان را عوض کردند. در حالی که هجوم کاربران به سمت آنها در روزهای اول زیاد بود، پیام‌رسان‌ها غافلگیر شدند که طبیعی هم بود. اما اکنون خودشان را بازیابی کردند و آماده خدمات‌رسانی هستند.»

رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت برنامه‌های خدماتی، گسترش سخت‌افزار، نرم‌افزار و مدل‌های معماری قابل توسعه پیام‌رسان‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت با مدیران این پیام‌رسان‌ها در ارتباط هستند و درصورتیکه نیاز به سخت‌افزاری یا شبکه داشته باشند، به آنها کمک خواهد شد. او همچنین درمورد قابلیت پشتیبانی کاربران در پیام رسان‌ها اظهار کرد: «یک موضوع فنی و تکنیکی خود پیام‌رسان‌ها دارند که معتقدیم می‌توانند از پس‌شان بربیایند. از سمت وزارت ارتباطات هم حمایت‌های فنی همه‌جانبه انجام شده و بعد از این هم انجام خواهد شد. موضوع دیگر حواشی پررنگ‌تر از متن است؛ درواقع بحث اعتماد و اقناع کاربران که خیلی فنی نیست، بلکه اجتماعی است، حتی مدل بازاریابی و مارکتینگ پیام‌رسان‌ها هم از این جهت اهمیت دارد. بخشی از این موارد به دستگاه‌های حاکمیتی برمی‌گردد و بخشی هم به خود پیام‌رسان‌ها که اگر بتوانند آنها را هم به توازن موضوعات فنی رشد دهند، موفق می‌شوند.» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی دیگر از صحبت‌هایش فضای جامعه را به گونه‌ای دانست که فعالیت ۱۰ پیام‌رسان را نیاز ندارد و سایر پیام‌رسان‌ها باید حوزه خود را تغییر دهند و از توانایی‌های خود در سایر بخش‌ها بهره ببرند.

تقویت تمام پیام‌رسان‌های داخلی با هدف موفقیت از پیش شکست‌ خورده محسوب می شد

امید مفتح

کارشناس فناوری اطلاعات

با وجود اینکه موضوع فیلترینگ تلگرام را داشته ایم اما شاهد هستیم که تمایلی برای استفاده از پیام رسان های داخلی وجود ندارد. بنابراین بهتر است به جای افزایش تعداد پیام رسان های داخلی به فکر افزایش کیفیت آنها در تعداد محدودتر باشیم. هرچند هنوز اعتماد عمومی برای استفاده از این پیام رسان ها جلب نشده است اما بهتر است برای رشد ظرفیت های داخلی و افزایش امکانات این پیام رسان ها و از طرفی دیگر فرهنگ سازی برای بکارگیری آنها توسط کاربران تلاش بیشتری انجام شود.

این تجربه بارها و بارها در کشور ما و در رابطه با موضوعات متفاوت تکرار شده است. در رابطه با فبلترینگ و یا هر موضوعی که به مهاجرات کاربران به شبکه اجتماعی دیگری منجر شده شاهد هستیم که وقتی کاربران به دلایل مختلف تصمیم به کوچ از یک پیام‌رسان می‌گیرند اکثرا جذب یک پیام‌رسان دیگری می‌شوند نه اینکه جذب پیام‌رسان‌های متعدد شوند. برای همین دلیل است که باید بگوییم پروژه تقویت تمام پیام‌رسان‌های داخلی با هدف موفقیت همه آنها از پیش شکست‌خورده محسوب می شد و اگر فشارها بر دولت برای کمک به همه آنها نبود، بعید بود که چنین کمک‌هایی صورت بگیرد. امروز نیز شاهد هستیم که دولت و وزارت ارتباطات اعلام کرده که فضای کشور برای رشد و استفاده از تمام این شبکه های بومی مناسب نیست.

کیفیت پیام رسان ها باید ارتقا پیدا کند چراکه اعلام آب و هوا و امکان خرید شارژ مزیت یک پیام رسان نیست که در پیام رسان های داخلی به عنوان مزیت از آنها یاد شده . این حرکت بیشتر تداعی کننده درآمدزایی است و تعبیر خوبی برای کاربران نداشته است. در حال حاضر سرعت بارگذاری چت‌ها و مطالب کانال‌ها در این پیام رسان ها و حتی پیام رسان موردحمایت برخی سازمان ها بسیار کم است و به‌هیچ عنوان قابل مقایسه با تلگرام نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

ساده سازی فرآیند تجارت

سرمقاله باید دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای صادرات و واردات، همکاری خود با گمرک را افزایش دهند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.