صفحه اصلی / اسلایدر / پایان خواب خودروهای وارداتی در گمرک
پایان خواب خودروهای وارداتی در گمرک

انتظارها برای تحویل خودروهای خارجی به پایان می رسد؟

پایان خواب خودروهای وارداتی در گمرک

بازار خودروهای وارداتی که مدت هاست به دلیل تخلفات بسیاری که در ثبت سفارش و واردات آن انجام شده در آشفتگی به سر می برد شاید در چند روز آینده بتواند روی آرامش را ببیند.

شایلی قرائی

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک تا چند روز آینده خبر داد. با گذشت چند ماه از تلاش‌های مدیران و دستگاه‌های اجرایی برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی با ثبت سفارش غیرقانونی، اخبار امید بخشی برای خریداران آن‌ها به گوش می‌رسد. یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که طی روزهای آینده تکلیف این خودروها مشخص خواهد شد.این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود گفت: موضوع خودروهای دپوشده در گمرک در جلسه یکشنبه ۹ دی دولت مطرح و تعیین تکلیف شده، اما قرار است برای تصویب نهایی در جلسه آتی سران قوا نیز مطرح و مصوبه‌ی آن را نیز دریافت کند.

بر این اساس قرار است خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، تفاوت آن پرداخت و سپس ترخیص شود. همچنین آن‌دسته از خودروهایی که برخی شرکت‌ها با ثبت سفارش غیرقانونی وارد کردند اما از مشتریان پیش ثبت‌نام کردند نیز از گمرک ترخیص و به مشتریان تحویل شود؛ اما واردکنندگانی که به‌صورت غیرقانونی ثبت سفارش کردند، باید مراحل دادرسی را طی و مجازات قانونی را تحمل کنند. این مقام مسئول همچنین گفت امیدوار است با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، شرکت‌های واردکننده خودرو بتوانند به بیشتر تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و دوره انتظار مشتریان برای دریافت خودرو کوتاه شود.

در این رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره ارزش ریالی ۱۴هزار خودروی دپو شده در گمرک گفت: در مجموع حدود ۷هزار میلیارد تومان خودرو در گمرکات کشور خاک می‌خورد که عایدی دولت از تعرفه‌ آن‌ها حدود ۱۷۰۰میلیارد تومان است. دادفر با اشاره به آمار منتشر شده مبنی بر دپوی ۱۴هزار خودرو در گمرک و مناطق آزاد کشور اظهار کرد: به طور کل ۲۰هزار خودرو در گمرک دپو شده و اجازه ترخیص ندارد، از این تعداد ثبت سفارش ۶هزار خودرو شائبه دار است و ۱۴هزار خودرو به صورت قانونی ثبت سفارش شده‌اند.

عدم توانایی مسوولان برای تصمیم گیری ترخیص خودروهای مانده در گمرک

کامران اردوانی

کارشناس بازار خودرو

نرخ ارز و نوسانات آن موجب به هم ریختگی بازار واردات خودرو شد و در این بین از همه بیشتر مشتریان و خریداران ضرر کرده اند. ماه هاست که نمایندگی ها و واردکنندگان خودورهای وارداتی با دلیل تخلفات ارزی و یا عدم توانایی مسوولان برای تصمیم گیری ترخیص خودروهای مانده در گمرک خریداران را بلاتکلیف نگاه داشته اند و شاهد هستیم که بارها و بارها اعلام شد که در رابطه با این موضوع جمع بندی حاصل شده و قرار است هر چه زودتر این خودروها ترخیص و به دست صاحبانشان برسد که متاسفانه این صحبت ها درحد حرف باقی مانده و تا به امروز هنوز خبری از ترخیص خودروهای وارداتی نیست.

یک سری تخلفات و فساد خودرویی در این بخش اتفاق افتاد که اعلام شد تا زمانی که تلکیف این فساد خودرویی مشخص نشود هیچ خودرویی از گمرک بیرون نخواهد آمد. در حال حاضر ۱۶ هزار خودرو از سال گذشته وارد گمرکات شده‌اند- البته این آمار متغییر است- که ورود ۶هزار و ۸۱ دستگاه از این خودروها با تخلف در ثبت سفارش صورت گرفته است بنابراین باید برنامه ای تنظیم می شد تا بر اساس آن زمان خواب خودروهایی که در ثبت سفارش آنها تخلفی وجود نداشته کمتر شود و با ترخیص آنها بازار خودرو تا حد زیادی از این آشفتگی در قیمت ها فاصله بگیرد. بنابراین ضرورت دارد این خودروها هر چه زودتر تعیین تکلیف شده و وارد بازار شوند چراکه واردات خودرو که در حال حاضر ممنوع شده است در صورت از سرگیری موجب کاهش التهابات در این بازار خواهد شد. به هر ترتیب علت ایجاد این مسئله ریشه در عملکرد دستگاه‌های اجرایی دارد و رییس‌جمهور و معاون اول رییس‌جمهور می‌توانند با ورود جدی به این مسئله و بررسی مباحث مطرح شده توسط وزارت صنعت و گمرک و خودروسازان و قطعه‌سازان تصمیم نهایی را گرفته و با صدور دستور قاطع، بازار خودرو و قطعه را از بلاتکلیفی خارج کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.