صفحه اصلی / ورزشی / توپ و تور / مسابقات انتخابی المپیک در پیش، هندبال ایران بلاتکلیف تر از همیشه
مسابقات انتخابی المپیک در پیش، هندبال ایران بلاتکلیف تر از همیشه

مسابقات انتخابی المپیک در پیش، هندبال ایران بلاتکلیف تر از همیشه

با وجودی که هندبال ایران زمان زیادی تا آغاز مسابقات انتخابی المپیک 2020 و انتخابی مسابقات قهرمانی جهان ندارد اما در بلاتکلیفی به سر می‌برد؛ فدراسیون با سرپرست اداره می شود، تیم ملی مردان تعطیل است و سرمربی هم ندارد.

هندبال جاکارتا 2018

به گزارش کسب و کار نیوز، اوضاع فدراسیون هندبال ایران که چندی دیگر مسابقات انتخابی المپیک و انتخابی قهرمانی جهان را پیش رو دارد مساعد نیست و در بلاتکلیفی به سر می برد. علیرضا رحیمی رییس پیشین این فدراسیون ۱۲ آبان ماه به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود استعفاء داد و اکنون این فدراسیون به سرپرستی رمضانعلی دولو اداره می‌شود.

هندبال ایران در زمان ریاست کوزه‌گری با سومی در آسیا توانست برای اولین بار جواز حضور در رقابت‌های جهانی را بدست آورد. این جهانی شدن نوید روزهای خوش هندبال را برای ورزشکاران و اهالی این رشته به ارمغان آورده بود، به طوری که همه به المپیکی شدن این رشته باور داشتند اما هندبال ایران با وجود لژیونرها و ستاره های زیادی که دارد بعد از سال ۲۰۱۵ دیگر رنگ مسابقات جهانی را ندید و در رسیدن به المپیک هم ناکام ماند. اکنون هم که تا مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ و انتخابی جهان زمان زیادی نمانده اما تیم ملی هندبال مردان بلاتکلیف است و سرمربی هم ندارد.

* ۹ ماه دیگر انتخابی المپیک، تیم ملی هندبال مردان در خواب زمستانی

تیم ملی هندبال مردان ایران حدود ۹ ماه دیگر مسابقات مهمی همچون انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو (۱۷ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹، ۲۵ مهرماه) و انتخابی مسابقات قهرمانی جهان (آبان ماه) را پیش رو خواهد داشت اما همچنان در خواب زمستانی به سر می برد. تیم ملی بعد از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا (شهریورماه ۹۷) دیگر تشکیل نشده و کاستاراتوییچ که سرمربی‌گری تیم ملی هندبال را در این مسابقات به عهده داشت، آبان ماه ۹۷ از ایران رفت تا تیم ملی هندبال مردان ایران بیش از پیش بلاتکلیف شود.

* لیگ برتر هندبال همچنان مسکوت

در این سال‌ها که هندبال ایران در بخش ملی با ناکامی ها دست و پنجه نرم کرد، مسابقات لیگ برتر هندبال ایران هر چند برگزار شد اما گاها با مشکلاتی مواجه بود. لیگ برتر این دوره در بخش مردان با حضور ۹ تیم و در بخش بانوان با حضور ۸ تیم در حال برگزاری است اما به دلیل نداشتن پخش زنده و پوشش رسانه‌ای مناسب همچنان مسکوت مانده است.

البته جام باشگاه‌های هندبال مردان آسیا هم اواخر اسفند در کویت برگزار می شود ولی احتمالا ایران در این رقابت‌ها نماینده ای نخواهد داشت. دو تیم نفت و گاز گچساران و نیروی زمینی کازرون با قهرمانی و نایب قهرمانی در لیگ برتر سال قبل جواز حضور در رقابت‌های غرب آسیا را به دست آورده بودند اما به دلیل مشکلات مالی از حضور در این مسابقات انصراف دادند. البته دبیر فدراسیون می‌گوید که هنوز حضور و یا عدم حضور نماینده ایران در جام باشگاه‌ها مشخص نیست و  باشگاه‌ها در حال مکاتبه با مسئولان مربوطه هستند.

* بلاتکلیفی در پست نایب رییسی بانوان/ بانوان ایران احتمالا بدون نماینده در غرب آسیا

علیرضا رحیمی در روزهای پایانی ریاستش در فدراسیون هندبال با میترا نوری نایب رییس بانوان این فدراسیون قطع همکاری کرد. بعد از آن هم با انتخاب سرپرست هنوز فردی برای این پست انتخاب نشده است. در این شرایط ممکن است تیم ملی هندبال بانوان ایران به مسابقات غرب آسیا که اواخر بهمن ماه ۹۷ برگزار می شود اعزام نشود. البته در روزهای پایانی فدراسیون رحیمی، تیم ملی هندبال بانوان با مشکلات مالی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا ژاپن مواجه بود که البته بعد از اینکه دولو به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد تیم دختران به مسابقات آسیایی اعزام شد و در شرایطی که اردوی زیاد و دیدار تدارکاتی نداشت، در رقابت‌های آسیا ژاپن ششم شد.

سال گذشته تیم بانوان شهید چمران لارستان در اولین دوره از رقابت‌های غرب آسیا به اولین مدال طلای تاریخ هندبال ایران رسیده بود. احتمالا فدراسیون هندبال می خواهد در این دوره نیز به جای تیم ملی از یک تیم باشگاهی استفاده کند.

* فدراسیون هندبال در ۴ سال، دستخوش ۷ تغییر!

مهمترین مشکلی که در این سال‌ها گریبانگیر این فدراسیون بوده تغییرات زیاد در راس مدیریتی آن است. دوره ریاست روسای فدراسیون‌ها ۴ ساله است اما صندلی مدیریت فدراسیون هندبال در حدود ۴ سال، هفت بار دستخوش تغییرات شده است. از اردیبهشت ۹۳ که جلال کوزه‌گری رییس این فدراسیون از سمت خود استعفا کرد، مدیران زیادی بر صندلی ریاست این فدراسیون تکیه زدند. جلال کوزه‌گری، خسرو نصیری، احمد گواری، سید ابوالحسن مهدوی، عباسعلی اکبری، علیرضا رحیمی و رمضانعلی دولو لیست تمام مدیرانی است که در این ۴ سال بر این فدراسیون مدیریت کرده‌اند.

* هندبال منتظر یک رییس

ضربه سال‌هایی که فدراسیون هندبال دستخوش تغییرات بود بیشتر متوجه هندبالیست‌ها بود، ورزشکارانی که نه لیگ منظمی داشتند و نه امیدی برای حضور در تیم‌های ملی. ملی‌پوشان بسیاری هم که راه لژیونر شدن را در پیش گرفتند و راهی کشورهای اروپایی شدند.

گویا دیگر زمان آن رسیده تا وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی فکری اساسی به حال این رشته کند و هر چه سریعتر برای برگزاری انتخابات این رشته اقدام کند؛ رشته‌ای که پتانسیل خوبی دارد و تنها مشکلش نداشتن مدیریت صحیح است.

البته پروسه ثبت نام از کاندیداها انجام شده و در حال حاضر ۱۵ کاندیدا صلاحیت احراز پست برای این فدراسیون را داشته اند. مرتضی حسن‌پور، فاطمه ابوالقاسمی، میترا نوری، حمید علی‌آقانژاد، محمد پورکیانی، احمد گواری، هادی خلیلی، ضرغام علیجانی، خسرو ابراهیم‌زاده، مهدی طالب پور، توفیق کابلی، علیرضا پاکدل، سید علی اصغر رفعت حقیقی، مرتضی غلامپور و ( سید رضا مهدوی به شرط ارائه مدرک تحصیلی معتبر تا ۱۵ روز قبل از مجمع انتخابات فدراسیون هندبال) کاندیداهایی هستند که صلاحیتشان احراز شده و باید وارد پروسه تایید صلاحیت‌ها شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تیم بسکتبال باویلچر مردان

حضور تیم بسکتبال باویلچر مردان در قهرمانی آسیا تایلند با ویلچرهای شکسته!

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, مهرداد آگین افزود: برای شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.