صفحه اصلی / استان ها / مازندران / حال ناخوش این روزهای سیل‌زدگان مازندران
حال ناخوش این روزهای سیل‌زدگان مازندران

حال ناخوش این روزهای سیل‌زدگان مازندران

حال که قریب به 3 ماه از حادثه سیل اخیر شهرستان تنکابن گذشته کماکان خسارات ناشی از آن خودنمایی می‌کند و محورهای مواصلاتی آسیب دیده و برخی پل‌های این منطقه رنگ بهسازی و ترمیم به خود ندیده‌اند؛ گویا مردم باید متضرر اول و آخر در رخدادهایی اینچنینی باشند.

سیل

 2 ماه پس از وقوع سیل اخیر در غرب مازندران، بازدید میدانی از مناطق سیل زده شهرستان تنکابن و روستای مهاجرآباد و گفت‌وگوی چهره به چهره با اهالی و رئیس شورای اسلامی روستا نشان می‌دهد که مشکلات و کمبودها همچنان وجود دارد و سیل زدگان خواستار توجه بیش از پیش مسئولان به این روستای محروم از خدمات شده‌اند.

اعلام هشدار برای قطع درختان مجاور رودخانه، اجرای عملیات لایروبی و دیواره‌سازی حاشیه رود، پیش‌بینی خسارت احتمالی سیل به ابنیه و باغات به دلیل مشخص نبودن حریم رودخانه و تخصیص بخشی از سود حاصل از آورده سیل به روستا از مشکلات، درخواست‌ها و گلایه‌هایی بود که مردم روستای مهاجرآباد به آن اذعان کرده و طی مکاتبات متعدد از ادارات مختلف خواستار ساماندهی آن شده بودند. (گزارش مطالبات مردمی را اینجا بخوانید)

وظایف منابع طبیعی در قطع درختان حاشیه رودخانه

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تنکابن در ابتدا با بیان شرح وظایف اداره منابع طبیعی در مورد قطع درختان مجاور حریم رودخانه اظهار کرد: متولی ساماندهی و بهسازی مسیر رودخانه‌ها، اداره امور آب بوده و در مورد قطع درختان با نظر کارشناسی اداره منابع طبیعی امکان پذیر است.

سیدمهدی مولایی‌ در گفت‎وگو با ایسنا، قطع درختان مجاور حریم رودخانه را منوط به اعلام نظر کارشناسان اداره کل منابع طبیعی غرب مازندران دانست و خاطرنشان کرد: مطابق درخواست امور آب شهرستان و ارسال نقشه، کارشناسان به همراه نماینده امور آب از منطقه بازدید کرده و در مورد قطع درختان اعلام نظر می‌کنند. پس از صدور مجوز نشانه‌گذاری و قطع توسط اداره‌کل منابع طبیعی مطابق نظر کارشناسان، عملیات آزادسازی مسیر انجام می‌‏شود؛ برای قطع درختان مجاور رودخانه، دنبال کردن این پروسه الزامی است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند در مورد قطع اشجار خودسرانه وارد عمل شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان تنکابن با تصریح اینکه حتی یک کُنده درخت را نمی‌توان بدون مجوز و پروانه حمل از منطقه خارج کرد، افزود: حتی اگر شخصی خواهان بریدن چوب جنگلی موجود در ملک شخصی خود باشد نیز حتما باید تقاضای خود را به اداره منابع طبیعی ارسال کند تا در این مورد مجوزهای لازم صادر شود.

مولایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی خارج کردن چوب از بستر رودخانه پس از وقوع سیل، اظهار کرد: جمع‌آوری چوب و درختان داخل رودخانه‌ها پس از وقوع سیل به دلیل آزادسازی بستر رود انجام شد تا شاهد تشدید خسارت در بارندگی های بعدی نباشیم.

عایدات چوب جمع‌آوری شده؛ برای مردم یا ادارات کل؟

مولایی در مورد اختصاص بخشی از سود حاصل از جمع‌آوری و فروش چوب درختان موجود در بستر رودخانه به روستا، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تمام مبالغ عاید از فروش چوب به حساب خزانه‌داری کل استان مازندران واریز شده و حتی یک ریال از آن به حساب ادارات کل وارد نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تخصیص سود حاصل از فروش چوب به روستا در حدود اختیارات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیست، گفت: این موضوع تحت یک پیشنهاد به خزانه داری کل استان از سوی مدیران منابع طبیعی ارائه شد اما اظهارنظر در این خصوص به اداره منابع طبیعی شهرستان ارتباطی ندارد.

این مقام مسئول در مورد نامه نگاری‌های مطرح شده در گزارش اینگونه پاسخ داد: درخواست شورای اسلامی روستای مهاجرآباد مبنی بر قطع درختان مجاور رود، مربوط به مسیر بالادست روستا نبوده و موضوع مورد بحث نهرآب قبل روستاست.

مولایی، تقاضانامه شورای اسلامی روستای مهاجرآباد را مربوط به درختان حاشیه مسیر و جاده مواصلاتی روستای پلطان و مهاجرآباد، عنوان و تاکید کرد: حسب درخواست شورا نشانه گذاری ۵ اصله درخت در این مسیر انجام شد که حتی پس از وقوع سیل کماکان در محل مذکور وجود دارد بنابراین درخواست مبنی بر قطع درختان مسیر و حریم رودخانه به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی با تصریح اینکه موضوع درخواست شورای اسلامی روستا طی مکاتباتی از سوی اداره راهداری برای اظهارنظر کارشناسی به منابع طبیعی ابلاغ شده است، گفت: متولی مذکور در نامه اداره راه عنوان شده و در نتیجه موضوع قطع درختان مربوط به حاشیه محور مواصلاتی و جاده دسترسی روستاست که هیچ گونه ارتباطی با حریم رودخانه ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی تنکابن با رد گفته‌های اهالی و اعضای شورای اسلامی روستا در موضوع مورد بحث، خاطرنشان کرد: ارتباط نداشتن بین محل قطع درختان و مسیر اصلی رودخانه چه در بالادست و فرودست و همچنین نامه نگاری شورا با ادارات راهداری و صنعت گواه قصور نداشتن وظایف محوله از سوی اداره منابع طبیعی شهرستان است.

 بارش باران شدید و سیل غیرقابل کنترل بود

مدیر امور منابع آب شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد، سیل اخیر را بی سابقه توصیف و اظهار کرد: ثبت ۳۰۰ میلیمتر بارش تنها ظرف ۱۶ ساعت منجر به سیلی با دبی ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه شد که غیرقابل پیش بینی و مهار بود.

حمیدرضا افقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان تجربه ۳۷۰ میلیمتر بارندگی در سال ۱۳۹۶ خاطرنشان کرد: این مقدار در مدت ۷۲ ساعت اتفاق افتاد که به دلیل بازه طولانی مدت نسبت به امسال منجر به وقوع سیل و طغیان رودخانه ها نشد اما بارش امسال در ۱۸۰ سال گذشته بی سابقه گزارش شده است. آسیب ها و صدمات ناشی از سیل، ناگزیر و غیر قابل کنترل است. به دلیل حجم بالا و بی سابقه بودن سیل، وقوع خسارات و صدماتی به مراتب بیشتر از آنچه رخ داد محتمل بود.

مدیر امور منابع آب شهرستان های تنکابن، رامسر و عباس آباد با اشاره به اینکه تمام مسائل مربوط به بهسازی، لایروبی، دیواره سازی و رعایت حریم رودخانه ها در بازه زمانی ۲۵ ساله پیش بینی می شود، گفت: اگر بخواهیم این بازه را برای مدت ۱۰۰ سال یا بیشتر در نظر بگیریم قسمت عمده زمین‌ها داخل بستر رود قرار خواهد گرفت.

افقی از وجود برخی زمین‌های متفرقه در حریم رود که محل بحث اداره امور آب و مردم منطقه است خبر داد و افزود: در حال حاضر زمین هایی وجود داشته که متعلق به دولت بوده و مورد تصرف اهالی مجاور رود است که در برخی موارد حتی اجاره بستر از آنها دریافت می‌‏شود.

این مسئول به لایروبی مسیر رودخانه های سیل زده اشاره کرد و گفت: بهسازی مسیر رودخانه های مذکور در یک مرحله انجام شده بود و چنانچه لایروبی انجام نمی‌شد خسارات احتمالی بیشتر از انچه وجود دارد رخ می‏داد.

ممانعت‌های قانونی برداشت مصالح رودخانه!

مدیر امور منابع آب شهرستان تنکابن، تقاضای شورای اسلامی روستای مهاجر آباد را در ارتباط با موضوع جاده مواصلاتی و دسترسی روستا اعلام و تصریح کرد: مطابق مکاتبات موجود، نامه نگاری برای استحصال و اجازه برداشت از مصالح رودخانه برای انجام پروژه بهسازی و آسفالت جاده روستا بوده که در این مورد قانون این اجازه را به ما نمی دهد.

افقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشخص نبودن حریم رودخانه ها که موضوع بحث اهالی شورا نیز بود گفت: با دستورالعمل وزارت نیرو مبنی بر مشخص کردن حریم رودخانه ها عملیات نقشه برداری و کارشناسی برای تعیین حریم رودها آغاز شد.

وی در ادامه افزود: پس از اعلام نظر کارشناس، موضوع در روزنامه رسمی آگهی شده و یک ماه مهلت برای اعتراض در این زمینه و ارائه مستندات در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسئول با تصریح اینکه نقشه حریم رودخانه ها قبل از وقوع سیل آماده بود، اضافه کرد: پس از نهایی شدن نقشه، موارد به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده و طی تطابق نقشه اداره ثبت و کاداستر موجود، رنگ حریم رودخانه‌ها در نقشه اصلی تغییر کرده که دیگر امکان تجاوز میسر نخواهد بود.

مدیر امور آب تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در ادامه با بیان اینکه مشخص شدن حریم رود باید مورد تقاضا بوده و بدون درخواست استعلام ممکن نیست، اظهار کرد: در مواردی مانند ساخت و ساز حریم رودخانه از سوی این اداره طی درخواست استعلام، مشخص شده و ابلاغ می‌شود اما در حالت عادی حریم رود مشخص نیست، بنابراین گفته های اعضای شورای روستا مبنی بر مشخص نبودن حریم رودخانه بدون درخواست استعلام غیرقابل قبول است.

افقی از پیکه کوبی و رُپِرگذاری حریم رودخانه پس از مسجل شدن نقشه نهایی در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: اجرای این عملیات با انتخاب پیمانکار مربوط انجام شده که پس از اتمام طرح، حریم رود کاملا مشخص و مانع از تجاوز خواهد شد.

تشدید خسارت سیل با چوب های شکسته افتاده جنگلی

وی با بیان اینکه طرح آبخیزداری از منابع طبیعی در عرصه های جنگلی و ملی آغاز می‌شود، تصریح کرد: بیشترین خسارت معطوف به آورده چوب های جنگلی شکسته افتاده در جنگل بود که سبب تشدید خسارت شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان تنکابن با یادآوری تقاضای روستا برای برداشت مصالح رود، تاکید کرد: روستاها به دلیل نداشتن درآمد پایدار خواهان استفاده و برداشت مصالح رودهای مجاور هستند که در این موارد نه تنها قانون این اجازه را نداده بلکه معتقدیم مصالح رود باید صرف دیواره‌سازی و بهسازی مسیر رود استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در قراردادهای برداشت مصالح به پیمانکار توصیه شده که بخشی از درآمد باید صرف بهسازی دیواره و مسیر رود شود، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از آورده رودخانه‌ها فقط برای بهسازی آنها هزینه کنیم کار مثبتی انجام شده است.

تخصیص اعتبار برای سیل و خسارات آن صفر است

افقی با تصریح کمبود تجهیزات و امکانات امور آب به مشکلات تخصیص بودجه امور آب منطقه‌ای استان اشاره کرد و افزود: تخصیص اعتبار برای سیل و خسارات اینچنینی در سه سال اخیر تقریبا صفر بوده و امور آب منطقه‌ای مازندران اکنون با مشکل تجهیزات مواجه است.

وی به مشکل حمل و نقل دستگاه ها و تجهیزات و هزینه بالای آنها اشاره و خاطرنشان کرد: آوردن یک دستگاه بیل مکانیکی به رودخانه های غرب استان از مرکز ۳۰ میلیون تومان هزینه برای امور آب داشته که این تنها بخش کوچکی از مشکلات ما است.

به گزارش کسب و کار نیوز

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.