صفحه اصلی / استان ها / مازندران / گُلی خوشبو که اهل ناز کردن نیست

گُلی خوشبو که اهل ناز کردن نیست

جویبار با زیر کشت بیش از ۲۵ هکتار تولید گل نرگس جز شهرستان های برتر این محصول در کشور است،

نرگس‌زارهای اطراف شیراز

محمد مدانلو، بخشدار مرکزی شهرستان جویبار در گفت‌وگو با ایسنا، از برگزاری جشنواره گل نرگس در ۴۰ غرفه در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب خبر داد و بزرگ ترین هدف جشنواره  گل نرگس را  استفاده از پتانسیل‌های شهرستان در حوزه های مختلف دانست و اظهار کرد: بیش از ۴۰ نوع محصول با کیفیت بسیار عالی در شهرستان تولید می‌شود.

وی از برگزاری کارگاه های علمی و ترویجی در این جشنواره خبر داد و هدف از برگزاری این کارگاه‌ها را استفاده از الگوهای کشت جایگزین در شهرستان عنوان کرد.

بخشدار مرکزی شهرستان، همچنین از راه اندازی مرکز رشد زیست فن آوری در شهرستان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این مرکز توان جذب بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی و محیط زیست را خواهد داشت.

*نرگس، آسان ترین و مطمئن ترین گل برای پرورش

پریسا حیدرقلی نژاد، کارشناس مسئول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان جویبار نیز در گفت و گو با ایسنا در خصوص ویژگی های گل نرگس اظهارکرد: گل نرگس از خانواده نرگسیان و تیره گیاهی دائمی و پیازدار بوده که پیازهای آن درشت و دارای ورقه های فلسی یا مطبق است. به عبارت دیگر پیاز آن می تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت تر شود؛ گل های نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُرپر هستند.

مسئول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با بیان اینکه برگ های این گیاه از بن ریشه به صورت صاف یا شیاردار بیرون می آیند و در طول ساقه قرار می گیرند، تصریح کرد: نرگس ها به اندازه های مختلف یافت می شوند، این گونه آسان ترین و مطمئن ترین گل از میان خانواده تمام گلها برای پرورش هستند که برای افراد مبتدی در باغبانی ایده آل است.

حیدرقلی نژاد یادآورشد: قدیمی ترین نرگس زار ایران و زادگاه اصلی آن متعلق به شهرستان بهبهان است و پس از آن در شهرهای دیگر استان فارس و خوزستان هم وجود دارد، گل نرگس را می توان در دشتها و کوهپایه های زاگرس در استان های ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، کهکیلویه و بویر احمد مشاهده کرد.

*خواص درمانی گل نرگس

 مسئول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان جویبار در رابطه با خواص درمانی گل نرگس گفت: این گل خشکاننده، زداینده و شستشو دهنده و برای درمان ورم، جوش و افسردگی مفید است؛ ماساژ روغن گل نرگس روی معده و مثانه باعث بهبود مشکل مثانه می‌شود.از مخلوط روغن گل نرگس و عسل  می‌توان در بهبود درمان مزمن اعصاب، درمان و کاهش اسپاسم، دردهای مفاصل و شکستگی اعضای بدن استفاده کرد.

وی افزود: همچنین رایحه گل نرگس تقویت کننده حافظه و بوییدن گل نرگس در جلوگیری از ابتلا به زکام و بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است.

کارشناس مسئول زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان زمان کاشت گل نرگس را ماه های مرداد، شهریور، مهر و زمان برداشت آن را از نیمه اول آذرماه تا پایان دی ماه اعلام کرد.

وی، میزان اشتغالزایی در پرورش این گل را ۸ نفر به صورت فصلی و یک نفر به صورت دائمی در هکتار و میزان اشتغالزایی در شهرستان را جهت پرورش گل نرگس بیش از ۲۰ نفر به صورت دائمی و ۱۶۰ نفر ذکر کرد.

* ایجاد صنایع تبدیلی آرایشی و بهداشتی موثر در افزایش ارزش افزوده  گیاه نرگس

عباسعلی دهپور، عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی از جمله مزیت‌های نمایشگاه  گل نرگس را تعامل بین تحصیل کردگان کشاورزی و صنایع کشاورزی و سرمایه‌گذاران این بخش، نشست‌های کاربردی، شرکت واحدهای فناور استان مازندران به خصوص در بخش کشاورزی و همچنین کارگاه آموزشی کسب و کار به شکل استارت آپ عنوان کرد.

وی اظهار کرد: یکی از خاستگاه‌های رویش گل نرگس، استان مازندران بوده که شهرستان جویبار با سطح زیر کشت ۲۵ هکتار از ۳۵ هکتار مقام اول در استان مازندران را به خود اختصاص داده است.

دهپور با بیان اینکه وجود صنایع تبدیلی آرایشی و بهداشتی می‌تواند در ارزش افزوده این گیاه استراتژیک در منطقه نقش مهمی ایفا کند، گفت: طبیعت گل نرگس، گرم و خشک است و استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل و ماساژ آن بر روی سینه ها سبب روان شدن شیر در مادران شیرده می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق اظهارنظر پزشکان، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با بو کردن این گل امکان درمان پیدا می‌کنند، همچنین بوئیدن یا ضماد کردن گل نرگس در درمان بیماری هایی نظیر جوش صورت، کورک، آبسه ها و شبکوری موثر است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.