صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / طهرانچی: مطالباتی که دانشجویان داشتند، بعضا ریشه در گذشته دارد

طهرانچی: مطالباتی که دانشجویان داشتند، بعضا ریشه در گذشته دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پی وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما، نتیجه بررسی‌های کمیته ویژه پیگیری این سانحه را تشریح کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدمهدی طهرانچی با اظهار تسلیت به بازماندگان حادثه و خانواده دانشگاه آزاد، گفت: این حادثه ۲۵ مصدوم داشت که ۹ تن از آنها از بیمارستان مرخص شدند و ۱۶ تن همچنان در بیمارستان هستند. از مردم می‌خواهم برای دو نفری که وضعیت وخیمی دارند، دعا کنند. آنچه در این حادثه رخ داد و مطالباتی که دانشجویان داشتند، مطالباتی است که بعضا ریشه در گذشته دارد.

او ادامه داد: امروز سه ساعت در میان دانشجویان حاضر بودم و چهره به چهره با آنها سخن گفتم و صحبت‌هایشان را شنیدم. وقتی با دانشجویان به صحبت نشستیم، فضای خوبی حاصل شد و آنها از چگونگی ایجاد شفافیت مالی بعد از حضور دکتر ولایتی در یک سال اخیر آگاه شدند و دریافتند که دغدغه بچه‌ها دغدغه اول دانشگاه شده است.

طهرانچی تصریح کرد: حادثه به ما فرصت نداد. در مورد قراردادی که تا آخر سال بود، در همین چند ماه اخیر طوری پیگیری کرده بودیم و مراحل قانونی را طی کرده بودیم که قرار بود فردای روز حادثه شرکت ترابری جایگزین شود. خانواده دانشگاه آزاد عظیم و پرافتخار است. پنج تن از جانباختگان حادثه در شهرستان زندگی می‌کردند. مسئولان دانشگاه آزاد موظف بودند به عنوان شریکان غم در کنار صاحبان عزا باشند.

وی همچنین با بیان این که در روزهای ابتدایی پس از وقوع حادثه مسئولان دانشگاه آزاد در خانه‌های جانباختگان حادثه حضور یافتند، گفت: اینها جزو وظایفی است که در روزهای اول باید به آنها می‌پرداختیم. ما شنبه و یک‌شنبه دانشگاه را باز کردیم. تغییرات باید سریع صورت گیرد. بایستی ناوگان حمل و نقل جایگزین می‌شد. باید خطاکارانی که در نظارت کوتاهی کرده بودند، سریع شناسایی می‌شدند و پاسخگویی باید سریع می‌بود؛ چرا که حادثه در هیچ جای کشور شایسته نیست و در دانشگاه هم به طریق اولی.

طهرانچی با بیان این که ما قبل از داشتن هر مسئولیتی، معلم و پدر و مادر هستیم، افزود: در کنار پدران و مادران که امانت‌های خود را به ما سپردند، هستیم و وظیفه سنگینی داریم. من امروز در جمع دانشجویان اعلام کردم که حاضرم از طرف کسانی که قصوری کردند و از طرف کسانی که در گذشته باید کاری می‌کردند و به موقع انجام ندادند، عذرخواهی کنم و من به این بسنده نمی‌کنم. ما باید محیط دانشگاهی امن داشته باشیم، تلاشمان را مضاعف کنیم و سرعت خود را بالا ببریم. به زودی اقدامات لازم در این خصوص انجام می‌گیرد و خانواده دانشگاه آزاد در این باره مصمم است.

رئیس دانشگاه آزاد درباره نتیجه تحقیقات کمیته پیگیری حادثه در دانشگاه آزاد، گفت: فکر می‌کنم در تاریخ کشور ما بی‌سابقه باشد و این خاصیت دانشگاه است که پاسخگو است. این کمیته یک روز پس از حادثه، ابعاد حادثه را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد. البته ما از حضور دادستان کل کشور و آقای جعفری دولت‌آبادی هم تشکر می‌کنیم و با این دوستان همکاری داشتیم ولی دانشگاه فقط منتظر قوه قضاییه نماند. دکتر ولایتی به ما گفت سریع، به موقع و دقیق پاسخگو باشید. یک روز پس از سانحه ابعاد قرارداد، کسانی که در نظارت قصور داشتند، کسانی که قرارداد را به نحو احسن انجام ندادند و همچنین مدیرانی که در انتخاب پیمانکار ملاحظات دقیق فنی را باید لحاظ می‌کردند، مورد بررسی قرار گرفتند و توضیحاتشان شنیده شد. همچنین کسانی که باید تذکرات لازم را در طول مسیر می‌دادند، در جهت پاسخگویی به افکار عمومی و شفاف‌سازی بررسی شدند.

طهرانچی افزود: فقط دانشگاه علوم و تحقیقات ۴۵ هزار دانشجو دارد ولی این مطالبه جمعی بوده و ما باید سریع پاسخ می‌دادیم. لذا وارد شدیم و مسئولان پیگیری کردند. در مرحله اول با افرادی که حس می‌شد از لحاظ نظارتی کوتاهی کردند، برخورد لازم صورت گرفت. بعد از این، کمیته تخلفات ورود پیدا می‌کند و مراجع قانونی هم وارد کار می‌شوند. کمیته هم جلساتی تشکیل می‌دهد و به همین بسنده نمی‌کند. ابعاد دقیق حادثه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره دیگر اقدامات انجام شده در راستای ایمن‌سازی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور، گفت: علوم و تحقیقات در موقعیت سوق‌الجیشی خاصی قرار گرفته است. ۳۰ سال کوتاهی‌هایی مانند نبود گاردریل و سرعت‌گیرهای خاص در آن صورت گرفته است که ما در همین مدت کوتاه مسأله قرارداد جدید با پیمانکار برای هشت کیلومتر ایمن‌سازی را انجام دادیم. اقدام دیگری که در سراسر کشور صورت گرفته، این است که دستورالعمل‌های جدید برای ۴۴۰ واحد دانشگاه آزاد در سراسر کشور تدوین شده است. در این پنج روزی که از حادثه گذشته همکاران ما تعطیلی نداشتند و از صبح تا آخر شب به فکر ایمن کردن دانشگاه‌ها بودند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: به خانواده دانشگاه آزاد می‌گویم عزیزان و دانشجویان عزیز شما تک تک پیش ما امانت هستید و ما با تمام توان برای این که شما محیط امنی برای درس خواندن داشته باشید، ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم کوتاهی‌های گذشته ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.