صفحه اصلی / استان ها / همدان / مسمومیت ۸۳ نفر بر اثر نشت گاز در همدان
مسمومیت ۸۳ نفر بر اثر نشت گاز در همدان

سخنگوی اورژانس همدان خبر داد

مسمومیت ۸۳ نفر بر اثر نشت گاز در همدان

مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان از کاهش آمار مسمومان بر اثر نشت گاز مونوکسیدکربن در 9 ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

مسمومیت

عباس اولیاسمیع در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تا کنون آمار مسمومان با گاز مونوکسیدکربن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، عنوان کرد: اگرچه فصل زمستان یکی از مهمترین عوامل افزایش آمار مسمومان به علت استفاده از وسایل گرمایشی است اما تا کنون این آمار نشان‌دهنده کاهش قربانیان نشت مونوکسیدکربن است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۱۷ نفر بر اثر نشت این گاز مسموم شده و ۱۰ نفر جان باختند اما در ۹ ماهه امسال ۸۳ نفر مسموم شدند که ۳ نفر از آنها قربانی این حادثه شدند.

اولیاسمیع مهمترین راه برای کاهش قربانیان این حادثه را افزایش سطح اطلاعات و آگاهی از گاز مونوکسیدکربن و چگونگی تشخیص مسمومیت و درمان آن دانست و بیان کرد: عاملی که باعث مرگ خاموش بسیاری از شهروندان می‌شود، این است که گاز مونوکسیدکربن قابل دیدن و بوییدن نیست و برخلاف بوی حاصل از سوختن ناقص موادی چون بنزین، ذغال و چوب، هیچ رنگ و طعمی ندارد که از آن آگاه شویم.

سخنگوی اورژانس همدان تصریح کرد: مونوکسیدکربن با غلظت زیاد در خون موجب مرگ می‌شود و هنگامی‌که شخصی این گاز را تنفس کند، مولکول این گاز وارد اندام‌های بدن و سبب خفگی درونی می‌شود.

اولیاسمیع با اشاره به اینکه بسیاری از قربانیان این حادثه بر اثر بی‌احتیاطی مسموم شده و جان باختند، خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد مانند بخاری‌های بدون دودکش، تنورهای نانوایی، اجاق‌های گازی، موتورهای بنزینی و گازوئیلی، کباب پز ذغالی و شومینه غیراستاندارد می‌تواند عاملی برای مرگ خاموش باشد.

وی با بیان علائم مسمومیت شدید عنوان کرد: هرگاه علائمی چون افزایش سرعت تپش قلب، عدم توان تکلم، آسیب مغزی مداوم، تشنج و گرمای بیش از حد مواجه شدید خود را در معرض هوای آزاد قرار داده و در اسرع وقت به اورژانس اطلاع دهید.

اولیاسمیع اضافه کرد: افرادی که دارای شغل جوشکاری، آتش‌نشانی، مکانیک، افسران پلیس، رانندگان تاکسی و افرادی که در صنعت سفیدکننده‌های فلزی هستند، به علت شرایط شغلی، بیشتر در معرض مسمومیت قرار دارند.

وی تأکید کرد: افراد خردسال، کهنسال، بیماران قلبی و عروقی و زنان باردار باید در صورت مسمومیت حتی به طور خفیف توسط عوامل اورژانس تحت نظر و معاینه قرار بگیرند.

اولیاسمیع با بیان اینکه اگر فردی دچار مسمویت شده است باید اقدامات حیاتی بر روی مسموم انجام شود، یادآور شد: در نخستین مرحله مسموم را در معرض هوای آزاد قرار داده و در اسرع وقت به اورژانس اطلاع دهید و اگر مسموم بیهوش شده باید از ماسک اکسیژن استفاده کرد و در صورتی‌که تفس مسموم قطع شده بود عملیات احیای قلبی و عروقی را انجام دهید.

وی در پایان توصیه کرد: یک سیستم تهویه هوا در محیط می‌تواند خطر مسمومیت را کاهش دهد و با بررسی دائم از وسایل گرمایشی، همیشه از سلامت و استاندارد بودن دستگاه‌های گرمازا اطمینان حاصل کنید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.