صفحه اصلی / استان ها / همدان / نرخ بی‌سوادی کدام مناطق استان همدان بالاست؟
نرخ بی‌سوادی کدام مناطق استان همدان بالاست؟

نرخ بی‌سوادی کدام مناطق استان همدان بالاست؟

سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال 95 از حدود 49 هزار بی‌سواد موجود در استان 16 هزار و 656 نفر آقا و 32 هزار و 260 نفر خانم در رنج سنی 10 تا 47 سال هستند.

بی‌سوادی

به گزارش کسب و کار نیوز، یاسر نانکلی شنبه ۸ دی در جمع خبرنگاران، با اشاره به تشکیل نهضت سوادآموزی در اوایل انقلاب به فرمان امام راحل و ساختارسازی ایشان برای به حرکت درآوردن چرخ مملکت با وجود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، سیاسی، داخلی و بین‌المللی بیان کرد: در سال ۵۵ حدود ۴۷ درصد مردم باسواد بود و این بی‌سوادی خود را در روستاها خیلی بیشتر نشان می‌داد و فاجعه بزرگتر آنجاست که در سال ۴۷ تنها ۱۷ درصد زنان و دختران ایرانی چه شهری و چه روستایی باسواد بودند.

وی افزود: امروز ۹۴٫۷ درصد مردم ایران باسواد هستند که یکی از ثمرات سوادآموزی است و در استان همدان حدود ۹۵٫۳ مردم باسوادند که این میانگین حدود یک درصد از میانگین کشور و ۱۱ درصد از میانگین باسوادی دنیا بالاتر است.

نانکلی عنوان کرد: براساس آخرین سرشماری افزون بر ۲۳۴ هزار نفر در استان بی‌سواد هستند که بعد از پالایش جمعیت مورد نظر سوادآموزی افراد بین ۱۰ تا ۴۹ ساله حدود ۴۹ هزار نفر است که طی یک برنامه کوتاه‌مدت بی‌سوادی را از استان ریشه‌کن خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سوادآموزان در سه دوره سوادآموزی در کلاس‌ها شرکت خواهند کرد که ویژه بی‌سوادان، دوره تحکیم ویژه افراد باسواد که دوره اول را گذرانده‌اند و دنبال تثبیت و حفظ معلومات خود هستند و دوره انتقال برای شرکت علاقمندان برای ادامه تحصیل در مقاطع متوسطه اول و دوم است.

سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان اظهار کرد: دولت هر سال برای کسانی‌که در کلاس‌های سوادآموزی شرکت می‌کنند هدیه‌ای نقدی پرداخت می‌کند و امسال هم برای افرادی که دوره اول یعنی سوادآموزی را طی کنند، ۸۱۰ هزار تومان، دوره دوم ۱۴۰ هزار تومان و دوره سوم ۸۶۰ هزار تومان به آموزش‌گیرنده پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سه شهرستان کبوداهنگ، فامنین و رزن بالاترین نرخ بی‌سوادی استان را در بین سایر شهرستان‌ها دارند، گفت: این نرخ‌ها در درون خود شهرستان چالش برانگیز است به طوریکه طبق بررسی‌های انجام شده میزان جذب برای سوادآموزی کم است و ممکن است این تعداد آمار بی‌سوادی غلط باشد و مردم به دلایل مختلف به پرسشگران چنین چیزی را گفته باشند.

نانکلی اظهار کرد: از حدود ۴۹ هزار نفر بی‌سواد موجود در استان ۱۶ هزار و ۶۵۶ نفر آقا و ۳۲ هزار و ۲۶۰ نفر خانم در رنج سنی ۱۰ تا ۴۷ سال هستند که از این تعداد هزار و ۷۱۲ نفر در مناطق شهری و ۴۷ هزار و ۲۰۴ نفر در مناطق روستایی ساکن هستند.

وی از برگزاری کلاس‌های سوادآموزی در مراکز یادگیری محلی در استان خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۴ مرکز یادگیری در سطح همدان تأسیس شده و برخی از این مراکز به صورت مشارکتی با همکاری زندان‌ها و شهرداری ایجاد شده است.

نانکلی در رابطه با آموزش‌دهندگان و معلمان سوادآموزی عنوان کرد: امسال ۵۵۵ نفر آموزش‌دهنده در سطح مراکز سوادآموزی خواهیم داشت که از این میان ۴۵۵ نفر به صورت آزاد و شرکتی و ۹۵ نفر از همکاران فرهنگی در حال خدمت‌رسانی هستند این در حالیست که سال گذشته بیشتر آموزش‌دهندگان از میان همکاران فرهنگی بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد این مربیان خانم هستند، خاطرنشان کرد: امسال حجم پوشش ابلاغی به استان به ۷ هزار و ۸۰۰ نفر افزایش پیدا کرده و تا ۱۵ دی فرصت داریم تا این میزان را به تحقق برسانیم البته تاکنون ۸۶ درصد این حجم محقق شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.