صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جولان دلالان در بازار کاغذ
جولان  دلالان در  بازار کاغذ

بسياري از كالاهاي توليدي به دليل كمبود كاغذ و مقوا روي خط توليد مانده است

جولان دلالان در بازار کاغذ

گراني كاغذ در چند هفته گذشته، نگراني‌هايي را در ميان ناشران و اهالي مطبوعات به وجود آورده است؛ تا جايي كه برخي اين گراني را زنگ خطري براي ادامه حيات نشريات مي‌دانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  در عین حال که مسئولان فرهنگی از برخی تلاش‌ها برای رفع این چالش سخن به میان آورده‌اند. این سخنان در حالی مطرح شده‌اند که تا به امروز هنوز اتفاق خوبی در بازار کاغذ نیفتاده است و بسیاری از فعالان که کسب‌وکارشان با کاغذ گره خورده، درگیر مشکلات خرید و گرانی آن هستند.
از طرف دیگر یک مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از کالاهای تولیدی به دلیل کمبود کاغذ و مقوا روی خط تولید مانده است، گفت: طی شش ماه نخست سال جاری تولید کاغذ بسته‌بندی به ۵۰۰ هزار تن رسید.
اسماعیل‌پور با بیان اینکه تولید ورق کارتن در سال ۹۶ به میزان ۶۸۰ هزار تن بوده، تصریح کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری میزان تولید ورق کارتن به ۳۴۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است؛ اما این دو آمار در کنار هم نشان می‌دهد که بخش گمشده‌ای در این بین وجود دارد که دلیل این اختلاف، صادرات بسیار زیادی بوده است که به کشورهای مختلفی از جمله گرجستان، آذربایجان، قطر، بحرین، آلمان، اسپانیا، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات و تایلند صورت گرفته است.
عضو انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوا درباره دلیل افزایش قابل‌توجه میزان صادرات محصولات به کشورهای دیگر گفت: اختلاف قیمت دلار دلیل اصلی این افزایش صادرات است که هم‌اکنون، برای شرکت‌های خارجی صرفه دارد که کاغذ مورد نیاز خود را از ایران تامین کنند. ضعف نظارت هم یکی از دلایلی است که در پیچیده و بغرنج‌تر شدن این وضعیت بی‌تاثیر نبوده است، به‌صورتی که بنابر گزارش‌های منعکس‌شده در رسانه‌ها برخی با اختصاص ارز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی به کاغذ تحریر، به صادرات کاغذ نوشت‌افزار و کتاب به کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان مبادرت ورزیده‌اند و به تبع در صورت توزیع متوازن و اصولی این کاغذ‌ها در بازار داخلی، نوسانات قیمتی در ارتباط با این کالا به‌صورت هرچه کم‌رنگ‌تری نمود پیدا می‌کرد.
سودجویی دلالان در بازار هم تمامی ندارد و باید به تلخی به این واقعیت اذعان کرد که گویی بخشی از اقتصاد کشور به دست دلالان افتاده است و تقریبا در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی ورود، نفوذ و رگه‌هایی نهان و آشکار از فعالیت این طیف دیده و احساس می‌شود و به تبع بازار کاغذ نیز از آن مستثنینمانده است.

تهدید تعطیلی برای ۵۰۰ تولیدکننده کاغذ
حسین میرباقری، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا
بازار کاغذ و مقوا درگیر مشکلاتی شده است که اگر در اسرع وقت برای حل آنها اقدامات لازم انجام نشود، ۵۰۰ تولیدکننده باقیمانده کاغذ نیز از گردونه تولید خارج خواهند شد. در حال حاضر مشکلات کاغذ حل نشده است و نمی‌توان اظهارنظری درباره آن داشت. تا به امروز ۱۰۰ واحد تولیدکننده کاغذ تعطیل شده‌اند؛ چراکه مشکلات تولید و بازار توان ادامه مسیر را از آنها گرفته بود. به عبارتی از ۶۰۰ واحد صنفی فعال در تولید کاغذ، تعداد ۱۰۰ واحد صنفی تعطیل شدند.
مشکلات مربوط به کاغذ بسیار است. مالیات امروز به یک مشکل اساسی تبدیل شده و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول تولید کاغذ است، بنابراین پرداخت مالیات هم باید از طریق همین وزارتخانه صورت گیرد؛ چراکه اتحادیه‌ها در زمینه تولید و خرید و فروش آن نقشی ندارند. کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد تشکیل شده؛ اما این درحالی است که اتحادیه کاغذ و مقوا در آن نقشی ندارد. به هر ترتیب اتحادیه به عنوان نماینده این تعداد واحد صنفی قطعا نقش مهمی در تصمیمات اتخاذشده دارد. صنعت کاغذ وضعیت چندان مناسبی ندارد و متاسفانه هستند افراد فرصت‌طلب و رانت‌جو که وارد بازار شده‌اند و عرصه را برای مصرف‌کننده تنگ‌تر می‌کنند. اتحادیه و وزارتخانه با همکاری با یکدیگر می‌توانند بازار را از این افراد فرصت‌طلب و دلال خالی کنند.
بسیاری از افرادی که وارد بازار کاغذ شده‌اند تخصص این کار را ندارند. واردات کاغذ هم مانند دیگر بخش‌ها نیازمند تخصص است. برخی افراد اخیرا به دنبال بحران تامین کاغذ اقدام به واردات این کالاها کردند که هیچ قدمت و گذشته‌ای در این حوزه نداشتند، بلکه به صورت فصلی و به دلیل سودده بودن در این کار وارد شدند و موجب متشنج شدن بازار شدند. حل این مشکل با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط عملی است درحالی که اتحادیه با قدمت ۵۰ ساله هیچ نقشی در این تصمیم‌گیری‌ها ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.