صفحه اصلی / سرخط خبرها / بی توجهی بازار به خواسته مشتریان

محمد حسین برخوردار عضو سابق اتاق بازرگانی تهران

بی توجهی بازار به خواسته مشتریان

یادداشت

عده ای از کسبه به معنای واقعی وجدان دارند و در هر شرایط حتی همین حالا هم پایبند اصول و قوانین در تولید کالا هستند. اما برخی فرصت طلب هستند و از شرایط به هم ریخته بازار به سود خود بهره می گیرند. اینها وقتی قیمت دلار تغییر پیدا می کند به بهانه پیدا کردن جایگزینی برای سرمایه خود شروع به بالا بردن قیمت ها می کنند. کشور ما وابستگی زیادی به مواد اولیه و واسطه ای دارد. وقتی قیمت ها کاهش پیدا می کند؛ سه چهار روزی زمان لازم است تا قمیت های جدید جایگزین شود. بنابراین وقتی قیمت ها بالا می رود، فروشنده ها و تولید کننده نباید سریعا قیمت ها را بالا ببرند. سه و چهار ماه طول می کشد تا قیمت ها بالا برود. یعنی در بالا آمدن و پایین آمدن قیمت ها وقفه ای سه چهار ماهه به علت وابستگی به مواد اولیه وجود دارد. ما یاد نگرفته ایم که متناسب با دنیا تجارت و اصول خدمات دهی را فرا بگیریم. خدماتی که باید از جانب تولید کننده و فروشنده به مشتری داده بشود، نمی شود و نسبت به خواسته مشتری
بی توجه هستد. به علت کمبود کالا، مردم هم مجبورند، بخرند و بابت کم فروشی ها مدعی نشوند. به اصطلاح کلی فرهنگ صادراتی ما در کالای صادراتی صنعتی و کشاورزی، بسیار ضعیف است و این باعث می شود در مواقع کمبود جنس به علت عدم گشایش های مناسب، ارائه کنندکان خدمات لزومی بر راضی نگه داشتن مشتری نبینند. تعداد مشتری به اندازه کافی هست. اما زمانی که کالا به اندازه در بازار وجود داشته باشد، بازار رقابتی می شود و فروشنده هم ناگزیر از رعایت خواسته های مشتری است. کالاها هم ارزان و با کیفیت می شود. اما زمان کمبود کالا چنین جوی حاکم نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

boors

شرط پایداری سرمایه‌های خرد در بورس

به گزارش کسب و کار نیوز، شاخص بورس طی روزهای گذشته افزایش مثبتی را تجربه کرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *