به گزارش کسب و کار نیوز، رضا مسرور در نخستین نشست فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی که با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی در این منطقه برگزار شد ضمن قدردانی از حضور اعضای فراکسیون مناطق آزاد، تاکید کرد: رویکرد منطقه آزاد انزلی تبدیل شدن به مرکز مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر است.
وی با بیان اینکه فراکسیون مناطق آزاد می تواند نقش بسزایی در رفع مشکلات و تسهیل فرآیندهای قانونی و استمرار روند توسعه ای مناطق آزاد ایفا نماید اظهار کرد: تشکیل فراکسیون مناطق آزاد یکی از ظرفیت هایی است که می تواند به این مناطق یاری رساند و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که توجه داشته باشیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذار نیز هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در توضیح استراتژی سازمان متبوع خود با اشاره به اینکه این رویکرد در راستای تحقق انتظارات موجود از منطقه آزاد انزلی در ایفای نقش در اقتصاد ملی و ایجاد درآمد ارزی ترسیم و عملیاتی شده، افزود: به منظور دست یابی به هدف تعیین شده، سه مورد به عنوان اهداف اصلی جهت دست یابی به هدف عالی در دستور کار قرار گرفت که ایجاد بورس کالا، تکمیل و ایجاد زیرساخت های ترانزیتی(بندری) و فعال سازی کریدورهای ترانزیتی بین المللی از سوی این سازمان انجام شده و منتظر اجرای دستور دولت در جهت اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی برای رسیدن به هدف اصلی هستیم.
وی با اشاره به اینکه احداث پایانه صادراتی، ساخت شهرک صنعتی جدید و پارک لجستیک، مجتمع بندری کاسپین را به بندری با شاخص های بنادر نسل سوم جهان تبدیل کرده، خواستار همکاری نمایندگان فراکسیون مناطق آزاد جهت انتقال بخشی از کالاهای ترانزیتی در کانال سوئز، از طریق ایران و در مسیر کریدور شمال – جنوب شد.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات ناشی از تضاد قوانین در مناطق آزاد همکاری لازم را انجام دهند تصریح کرد: با توجه به کمک ها و تصمیمات بسیار خوبی که در جریان این بازدید و نشست اتخاذ شد، با اطمینان می توان گفت که تشکیل چنین جلساتی در آینده اثرات مثبت خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به برنامههای سازمان منطقه آزاد انزلی در راستای فعال سازی کریدور جدید چین، قزاقستان و ایران، گفت: اولین کشتی در این مسیر حدود چند ماه قبل وارد منطقه شد اما هم اکنون و برای نخستین بار در کشور، باری از مبدا بندر شانگهای به اکتائو قزاقستان حرکت کرده و هفته آینده نیز از طریق کشتی وارد بندر کاسپین می شود و این موضوع بر اهمیت کریدور مزبور می افزاید.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه هم اکنون ۱ میلیارد تن کالایی که میان اروپا و آسیا مبادله می شود از طریق کانال سوئز ترانزیت می شود تصریح کرد: اگر بتوانیم ۳ تا ۵ درصد از این حجم کالا را از مسیر کشورمان ترانزیت کنیم درآمد قابل توجهی عاید کشور می شود.
وی به تجزیه و تحلیل سیاست های کشور چین در مسیر طراحی و اجرای جاده ابریشم قرن ۲۱ پرداخت و با بیان اینکه مسیر تجاری جدیدی که از سوی این سازمان میان چین و ایران با حضور دکتر جهانگیری افتتاح و فعال شده می تواند کالا را از شرقی ترین نقاط چین یعنی بنادر شانگهای و نیمبو از طریق خط ریلی به اکتائو در قزاقستان و بعد از آن بوسیله کشتی به سمت بندر کاسپین ترانزیت نماید، افزود: در صورت اتصال اسکله رو – رو در مجتمع بندری کاسپین به خط ریلی سراسری، امکان ترانزیت مستقیم کامیون ها میان چین به ترکیه و اروپا فرآهم می شود.
مسرور اشاره ای به تفاهم نامههای منعقده از سوی سازمان متبوع خود با چینی ها، روس ها و قزاق ها به منظور فعال سازی کریدور شمال جنوب و کریدور چین-قزاقستان-ایران کرد و گفت: در خصوص عملکرد این سازمان در شاخص های اقتصادی مقاومتی، فقط در سال گذشته در منطقه آزاد انزلی ۴۰۰۰ میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری جذب شده و از ۱ میلیارد دلار صادرات و صادرات مجددی که مناطق آزاد کشور در سال گذشته انجام دادند، ۴۵۵ میلیون دلار متعلق به منطقه آزاد انزلی بوده است.
وی، میزان اشتغال ایجاد شده ظرف چهار سال گذشته در این منطقه را ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر عنوان کرد و با بیان اینکه طی سالهای اخیر اقدامات زیادی جهت فعال سازی پروژه ها و اجرای طرح های زیرساختی جدید صورت گرفته ادامه داد: در خصوص تراز واردات و صادرات در مناطق آزاد باید به منطقه آزاد انزلی به عنوان یک نمونه اشاره کرد که در آن صادرات نسبت به واردات از تراز مثبت ۳۴۰ میلیون دلاری برخوردار است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص موانع پیش روی مناطق آزاد، نخستین مانع را تفاوت مدل ایجادی مناطق آزاد در ایران با سایر نقاط جهان عنوان کرد و افزود: در حالیکه در سایر نقاط جهان ابتدا در یک محدوده زیرساختهای لازم ایجاد شده و سپس آن منطقه به عنوان منطقه آزاد اعلام می شود، اما در ایران ابتدا محدودهای مشخص شده و سپس مدیری برای درآمدزایی و ایجاد زیرساخت ها به آنجا مأمور می شود، بنابراین می توان گفت که کار کردن در مناطق آزاد در مقایسه با سایر نقاط کشور بسیار سخت تر است.
مسرور، دومین مانع را اتهام قاچاق به مناطق آزاد برشمرد و اضافه کرد: اساساً چنین چیزی در مناطق آزاد وجود ندارد چراکه گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق مستقر شده است.
وی، سومین موضوع را تداخل قوانین ارزیابی کرد و افزود: این موضوع را می توان به عنوان نمونه در تداخل قوانین شهرداری ها با مناطق آزاد مشاهده کرد و از نمایندگان تقاضای پیگیری و اصلاح این موارد را داریم.
انتهای پیام