صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کنفرانس ملی “نقش مهندسی عمران در کاهش مخاطرات” برگزار شد
کنفرانس ملی “نقش مهندسی عمران در کاهش مخاطرات” برگزار شد

به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه،

کنفرانس ملی “نقش مهندسی عمران در کاهش مخاطرات” برگزار شد

نخستین کنفرانس ملی نقش مهندسی عمران در کاهش مخاطرات با حضور اساتید و پژوهشگران برجسته کشور و جمعی از مسئولین استانی و فرماندهان نظامی به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

زلزله کرمانشاه -مسکن مهر

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمدابراهیم اعلمی آل آقا، رئیس دانشگاه رازی در این کنفرانس با تأکید بر اینکه نگاه علمی باید بر کارها مترتب شود، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها تأکید داشتند که باید سهم ویژه‌ای از تولید ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یابد، اما متأسفانه از این مسأله عبور می‌شود و حمایت جدی از پژوهشصورت نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: پژوهش نه یک امر انتخابی بلکه یک ضرورت است و باید پژوهش را امری واجب بدانیم و در صحنه عمل  به کار برده شود.

اعلمی آل آقا با ابراز نارضایتی از بی‌توجهی مسئولان به استفاده از پژوهش‌های دانشگاهی، گفت: بسیاری از بلایای طبیعی با بی‌تدبیری رخ می‌دهد و از تجارب و ظرفیت‌های علمی استفاده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: تجربه نشان داده که عزم بشر در کاهش مخاطرات کارساز است و لذا استفاده از تجارب در هنگام بروز بلایای طبیعی تبعات آن را کمتر می‌کند.

رئیس دانشگاه رازی همچنین خواستار توجه مسئولان استان به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه رازی شد و بیان کرد: مسئولان از ما مطالبه‌گری کنند و تقاضاهای پژوهشی خود را به دانشگاه ارائه دهند.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تا کنون پنج کنفرانس در خصوص زلزله ازگله-سرپل ذهاب در دانشگاه رازی برگزار شده است.

از سیاه نمایی پرهیز شود

مهرداد سالاری، معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات رسان کار ارزشمند و ویژه‌ای در جریان زلزله انجام دادند و رکوردهای زیادی در زلزله کرمانشاه ثبت شد.

 وی با اشاره به اینکه زلزله ۲۱ آبان ۱۳۹۶ به ۱۰۴ هزار واحد مسکونی استان آسیب رساند، گفت: دولت یازده هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات زلزله کرمانشاه پول گذاشت.

 سالاری از بازسازی کامل ۲۲ هزار و ۲۶۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۵ هزار واحد نیز تعمیر و مرمت شده است.

 وی بیان کرد: با ساخت خانه‌های مقاوم، زلزله را به فرصت تبدیل کردیم و هیچکدام از واحدهای بازسازی شده در جریان زلزله ۶.۴ ریشتری امسال در استان کرمانشاه فرو نریخت.

 سالاری با بیان اینکه هم اکنون زندگی و نشاط در شهرها و روستاهای زلزله زده حاکم است،گفت: ناامید کردن مردم خیانت است و باید از سیاه نمایی پرهیز شود.

نبود مدیریت واحد در مقابله با زلزله

 سردار بهمن ریحانی، فرمانده سپاه نبی اکرم(ص) استان کرمانشاه نیز در این مراسم اظهار کرد: در جریان زلزله ۲۱ آبان ۱۳۹۶، همه دستگاه‌های اجرایی پای کار آمدند و نیروهای مسلح سپاه و ارتش نیز به نحوی شایسته حضور پیدا کردند و به فرمایش مقام عظمای ولایت کار اثربخشی را انجام دادند.

 وی بیان کرد: یکی از کارهای ارزشمند در کمک به مناطق زلزله زده، حضور نیروهای مردمی در قالب اردوهای جهادی بود و حدود ۱۴ هزار نفر جهادگر برای کمک به زلزله زدگان در این منطقه حضور یافتند.

ریحانی با اشاره به نبود مدیریت واحد در مقابله با زلزله گفت: برای اثربخشی و عمل خوب در این حوادث باید موازی کاری صورت نگیرد و یک مدیریت واحد انجام شود.

ریحانی مؤلفه مهم در بروز خسارات زلزله را اغماض، چشم پوشی و روابط ناسالم در نظام ساخت و ساز دانست و گفت: قوانین محکمی در نظام مهندسی و ساخت و ساز داریم اما نظارت حداقلی بر این ساخت و سازها اعمال می‌شود و باعث ایجاد خسارات مالی هزاران میلیاردی می‌شود.

کلید اصلی مقابله با زلزله؛ بکارگیری ظرفیت مهندسی عمران

 در ادامه امیر فرهاد آریانفر، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب ارتش نیز با بیان اینکه ارتش از همان دقایقی ابتدایی وقوع زلزله ورود پیدا کرد، افزود: ارتش از انگیزه بالا و روحیه قوی و شناخت مناسب در مواجهه با بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه برخوردار است.

آریانفر نظم دهی سریع، کاهش ناامنی، اجرای طرح‌های از پیش تعیین شده در ایجاد امنیت را از مزایای بکارگیری ارتش در بحث حوادث غیرمترقبه دانست و گفت: ایجاد آمادگی قبلی در قالب مانور و آموزش‌های همگانی و اصلاح ساختار شهری از راهکارهای مدیریتی در این زمینه است.

وی گفت: کلید اصلی مقابله با زلزله بکارگیری ظرفیت مهندسی عمران و الزامات و مبانی این علم در کشور است.

در ادامه دکتر مجتبی فتحی، دبیر کنفرانس ملی نقش مهندسی عمران در کاهش مخاطرات اظهار کرد: این کنفرانس با تأکید بر بررسی دستاوردهای علمی و مدیریتی زلزله ازگله-سرپل‌ذهاب با محوریت عمران برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: رسالت ما مهندسین ساختن مسکن و پناهگاهی ایمن برای انسان هاست تا در مواقع بحران به آن پناه ببرند، نه اینکه در مواقع بحران خود فاجعه آفرین شود.

 فتحی با اشاره به تعامل و همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری این کنفرانس گفت: ۱۲۴ مقاله از ۲۶ دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی داخلی و خارجی  به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که در نهایت ۲۷مقاله جهت ارائه و ۵۰ مقاله به‌صورت پوستر پذیرفته شد.

 وی با اشاره به حضور ۱۰ نفر از پژوهشگران تراز اول کشور و متخصصان علم زلزله شناسی در این کنفرانس گفت: چهار کارگاه تخصصی  در این کنفرانس دو روزه خواهیم داشت و از چند مجموعه کتاب در خصوص زلزله ازگله-سرپل ذهاب رونمایی می‌شود.

 همچنین در این همایش از کتاب‌های “خاطره من از زلزله زادگاهم “، “پس از آن شب”، “زلزله کرمانشاه آسیب شناسی و درس آموخته ها، ” تجارب مدیریت بحران در زلزله استان کرمانشاه” و “گزارش نهایی نشست‌های علمی زلزله ۲۱ آبان ماه کرمانشاه” رونمایی شد.

 اهدای تندیس و لوح تقدیر به فرماندهان ارتش و سپاه و مسئولان استان به پاس عملکرد شایسته در خدمت رسانی به زلزله زدگان استان کرمانشاه از دیگر برنامه‌ها بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.