صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / عزم جدی وزارت علوم در رفع موانع رشد زنان/تلاش برای ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید زن
عزم جدی وزارت علوم در رفع موانع رشد زنان/تلاش برای ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید زن

در نشست مشاوران زنان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مطرح شد

عزم جدی وزارت علوم در رفع موانع رشد زنان/تلاش برای ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید زن

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با اشاره به عزم جدی وزارت علوم برای رفع موانع رشد زنان، از تلاش این وزارتخانه برای ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید زن خبرداد.

وزارت علوم

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر زهرا کیاسالاری مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده در نشست مشاوران زنان و خانواده دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، با تاکید بر حضور زنان در شوراهای اصلی تصمیم‌گیری و بانک اطلاعاتی گفت: حضور زنان در این شوراها و بانک اطلاعاتی از جمله اقداماتی است که ما می‌توانیم به منظور بهبود شرایط زنان از طریق وزارت علوم پیگیری کنیم.

وی با اشاره به لزوم حضور زنان در بانک‌های اطلاعاتی، افزود: بعضاً پیش آمده که ما در سازمان یا نهادی به مدیر یا مسئول خانومی نیاز داریم اما علی رغم آگاهی نسبت به وجود این ظرفیت در جامعه و بین زنان، به دلیل عدم شناخت کافی قادر به معرفی و استفاده از ظرفیت آن‌ها نیستیم.

دکتر کیاسالاری با بیان اینکه اکنون در وزارت علوم در تلاش برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی از اساتید و نیروهای زن در دانشگاه‌ها هستیم، ادامه داد: در کشور ما، نگاه واگذاری مسئولیت‌های اجرایی اغلب به سمت آقایان است زیرا ظرفیت‌های بانوان در عرصه‌های علمی و مسئولیت‌های اجتماعی بصورت کامل شناخته شده نیست لذا لازم است تا با ایجاد بانک اطلاعاتی، از ظرفیت‌های زنان بیش از پیش بهره‌برداری شود.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با اشاره به حمایت‌های دکتر غلامی در بحث امور زنان و خانواده، تصریح کرد: ما در کشورمان با یک دور باطل مواجه هستیم به اینصورت که چون به بانوان مسئولیت‌های مدیریتی سپرده نمی‌شود توانمندی نیز بدست نمی‌آورند و چون توانمندی بدست نمی‌آورند مسئولیت‌های مدیریتی نیز به آنها داده نمی‌شود لذا باید در نهایت این مسئله حل شود.

وی با اشاره به حل مشکل عدم واگذاری مسئولیت‌های مدیریتی به زنان، اظهار داشت: لازمه رفع این موضوع، فرهنگ‌سازی و افزایش توانمندی‌ها است تا از این طریق بانوان بتوانند در عرصه‌های مدیریتی حضور بیشتری پیدا کنند زیرا اگر مبنا در پست‌های اجرایی، شایسته‌سالاری شد، توانایی معرفی بانوان توانمند را داشته باشیم.

دکتر کیاسالاری لازمه رفع مشکلات زنان در کسب پست‌های مدیریتی و اجرایی را فعالیت‌های فکری، تحقیقاتی و پژوهشی دانست و گفت: در حال حاضر بیش از آنکه به فعالیت‌های اجرایی بپردازیم، باید به دنبال تغییر فرهنگ جامعه باشیم تا از این طریق بتوان محیط جامعه را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه محورهای صیانت از بنیاد خانواده و حفظ حقوق زنان در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، افزود: اگر اکنون در این حوزه‌ها مشکلاتی وجود دارد، به دلیل عدم انجام فعالیت‌های پژوهشی و فکری در این حوزه‌ها است که برهمین اساس لازم است تا این فعالیت‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده اظهار داشت: امروزه باید نیازهای واقعی زنان را در جامعه شناسایی کنیم و برای رفع آن‌ها راهکارهای مناسب به کارگیریم.

دکتر کیاسالاری با اشاره به انتظارات معاونت امور زنان و خانواده از اساتید دانشگاهی و فعالان علمی زن، گفت: حضور فعال و علمی در دانشگاه‌ها، ارتقای توانمندی‌ها، هدایت پژوهش‌ها به سمت پژوهش زنان و دنبال کردن مباحث فرهنگی از جمله مواردی است که ما درخواست انجام آن را از بانوان علمی و دانشگاهی کشورمان داریم.

وی با تاکید بر اینکه عزم وزارت علوم بر این است که موانع رشد زنان برداشته شود، افزود: این موانع باید توسط اساتید احصا شود و به وزارت علوم ارائه شود و با انجام بررسی‌های لازم از این طریق به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شود لذا امیدواریم با توجه به اهمیت این مسئله، شناسایی و بیان نیازها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

تخصص‌گرایی زنان، تضمین‌کننده برابری فرصت‌ها است

در ادامه دکتر فلاحتی، مدیر کل دفتر امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت تخصص‌گرایی زنان، گفت: این امر تضمین‌کننده برابری فرصت‌ها و دسترسی به امکانات است زیرا در حال حاضر در سطوح مختلف تعارضات و نیازهایی ناشی از ضعف در فرهنگسازی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین به انجام پژوهش بررسی موانع ارتقای زنان در پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون این پژوهش به صورت تخصصی به بررسی چالش‌های موجود زنان در دانشگاه‌ها با هدف ارائه راهکارهایی جهت حل آن‌ها می‌پردازد.

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بیان کرد: در کنار بررسی چالش‌های اعضای هیئت علمی، بخش مهمی از موضوعات در این پژوهش، دانشجویان هستند.

دکتر فلاحتی با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان دختر طی سال‌های اخیر گفت: در دو دهه اخیر تعداد دانشجویان دختر در ساختار آموزش عالی، رشد معناداری داشته است بطوری که در حال حاضر حدود ۵۶ درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند.

وی افزود: افزایش تعداد دانشجویان دختر طی سال‌های اخیر، به معنای این است که امروزه بیش از نیمی از آموزش‌پذیران حوزه آموزش عالی، دختران هستند که بر همین اساس باید توجه به نیازها و مشکلات آن‌ها در دانشگاه‌ها بصورت جدی بررسی شود.

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از گذشته تاکنون ساختارهای دانشگاهی در تمام دنیا مردانه هستند و شاید ۴ دهه است که حضور زنان در دانشگاه‌های جهان شکل گرفته لذا این امر و موضوعات فرهنگی سبب بروز مشکلاتی شده است.

دکتر فلاحتی با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهند در دو دهه اخیر که تعداد دانشجویان دختر سیر صعودی داشته به همان نسبت نیز مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد بی توجهی واقع شده است، تصریح کرد: همین امر سبب آغاز پژوهش بررسی موانع ارتقای زنان و مطالعات مسکلات دختران و زنان دانشگاهی شد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم راهکارهای ارائه شده در این پژوهش مورد توجه قرار گیرد و به رفع چالش‌های زنان منجر شود.

وزارت علوم رویکرد سرمایه‌گذاری در خانواده را به کار گیرد

دکتر زهرا پارساپور مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در باره پژوهش انجام شده در خصوص چالش‌های دختران دانشجو در دانشگاه‌های ایران، گفت: برای انجام این پژوهش، ۴ دانشگاه مازندران، سیستان بلوچستان، اراک و بوعلی سینای همدان انتخاب شد دلیل انجام اینکار هم این بود که مسائل دانشگاه‌های خارج از مرکز با مرکز بسیار متفاوت است و کمتر به آن‌ها توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه از گذشته در کشور نوعی مرکزسالاری نسبت به دانشگاه‌ها وجود داشته است، افزود: در این پژوهش تلاش کردیم تا به این مسائل توجه بیشتری شود زیرا در حال حاضر مسائل دانشجویان بسیار زیاد است که برخی از این مسائل به توده‌ای‌شدن دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر بازمی‌گردد.

دکتر پارساپور با اشاره به اینکه امروزه یکی از مهمترین مسائل دانشجویان، موضوع اشتغال بعد از تحصیل است، اظهار داشت: اگرچه این مشکل بین دختران و پسران بصورت مشترک وجود دارد اما باید توجه کرد که میزان بیکاری دختران ۲.۵ برابر پسران است و لذا جنسیت یک متغیر بسیار تاثیرگذار است.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اکنون در کشور ما سهم دانشگاه‌ها زنانه است اما بااین وجود همچنان بدنه آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.

دکتر پارساپور در رابطه با محورهای پژوهش بررسی چالش‌های دختران دانشجو در دانشگاه‌های ایران، بیان کرد: در این پژوهش به برخی پرسش‌ها از جمله مشکلات زنان بعد از هیئت علمی‌شدن و تاثیر نظام جنسیت در فعالیت‌های علمی آن‌ها پاسخ داده شده است.

وی همچنین گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که در برخی دانشگاه‌ها، وجود گروه‌های ذی‌نفوذ مردانه مانع ورود گروه‌های دیگر از جمله زنان به دانشگاه‌ها می‌شود.
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر سرمایه‌گذاری در خانواده تصریح کرد: بسیاری از اساتید زن، بین تطابق فعالیت‌های علمی با زندگی مشترک دچار مشکل می‌شوند که لازم است به منظور بهبود کیفیت فعالیت‌های آن‌ها در هر دو بخش، وزارت علوم رویکرد سرمایه‌گذاری در خانواده را به کار گیرد زیرا دانشگاه به عنوان یک نهاد شایسته‌سالارانه باید بتواند بین کار و زندگی اساتید زن هماهنگی ایجاد کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه این نشست، اساتید و فعالان علمی آموزش عالی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتظارات خود پرداختند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.