صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / تهیه نقشه راه توسعه سیستان و بلوچستان طی دو ماه
تهیه نقشه راه توسعه سیستان و بلوچستان طی دو ماه

وزیر راه خبر داد

تهیه نقشه راه توسعه سیستان و بلوچستان طی دو ماه

وزیر راه و شهرسازی و جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان سیستان و سیستان و بلوچستان گفت: نقشه راه توسعه استان ظرف دو ماه تهیه شود.

وزیر راه و شهرسازی

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمد اسلامی» در حاشیه برگزاری سومین نشست اقتصاد مقاومتی این استان در وزارت راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نشست این ستاد با مروری بر مصوبات جلسات پیشین مشخص شده که ۸۰ درصد مصوبات اجرایی شده و بیشتر آن‌ها از ردیف اعتباری برخوردار هستند.

وی افزود: در دوره جدید، ۱۶ محرک اقتصادی برگرفته از استعداد و ظرفیت‌های استان سیستان و بلوچستان معرفی و در دستور کار قرار گرفت. البته ممکن است محورهای جدیدی به آن اضافه شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این جلسه مصوب شد، نقشه راه توسعه استان سیستان و بلوچستان به همراه دفترچه‌های محرک‌های اقتصادی طی دو ماه تهیه شود تا برای معرفی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری استان در اختیار سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان قرار گیرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: در حال تلاش برای اختصاص منابع لازم برای تکمیل طرح‌های زیربنایی، ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل و تأسیسات استان سیستان و بلوچستان هستیم.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر این‌که اتصال گاز باید در شهرهای استان به سرعت دنبال شود، گفت: امروز که با خشکسالی و نبود کشاورزی در استان مواجه شده‌ایم ضرورت دارد مشاغل خانگی و مشاغل جایگزین گسترش یابد و طرح‌های اشتغال فراگیر با آب کم و یا بدون آب دنبال شود و به این ترتیب مشاغل دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به منطقه بیایند.

اسلامی ادامه داد: با توجه به سفری که معاون اول رئیس‌جمهور به زودی به استان سیستان و بلوچستان خواهد داشت ضرورت دارد چندین تصویب‌نامه تهیه شود تا در مذاکرات حین سفر وی مصوباتی داشته باشیم.

وی به لزوم توجه به صنایع معدنی، اکتشافی و بهره‌برداری گفت: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ مواد معدنی چیزی کمتر از جدول مندلیف ندارد وزارت صنعت و ایمیدرو باید در بحث اکتشافات و بهره‌برداری که صادرات‌محور است به عنوان محرک اقتصادی در این استان ورود کند .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: توسعه گردشگری در جنوب استان سیستان و بلوچستان ضروری است، باید سبد گردشگری تولید شود و بسته خط هوایی به قامت و … داشته باشیم.

اسلامی به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: مناطقی نظیر کوه‌های مریخی، منطقه گل‌افشان‌ها، سواحل زیبای چابهار و بسیاری دیگر از موهبت‌های خدادادی منطقه جاذبه‌های بزرگی برای گردشگری است .

وی با تأکید بر این‌که توسعه سواحل مکران و طرح‌های مصوب باید اجرا شود، گفت: مدیرکل‌های استان وظیفه ایجاد تحول در پروژه‌های را دارند، قرار نیست با بودجه دولتی برای خود اقلیمی درست کنیم و فقط به فکر کارهای اداری باشیم.

جانشین فرمانده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: امروز مصوبات جلسه پیش ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان‌ و بلوچستان مرور شد ۸۰ درصد مصوبات اجرایی شده بود که اغلب ردیف دولتی داشت.

در حاشیه مراسم استاندار سیستان و بلوچستان هم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفری که معاون اول رئیس‌جمهور به‌زودی به این استان خواهد داشت بخشی از مجوزهای تحرک‌بخشی در حوزه اقتصاد که مصوبه جلسه امروز است محقق خواهد شد.

«موهبتی» افزود: سیستان و بلوچستان در وضعیت آبی بسیار بدی به سر می‌برد. به ۱۴۰۰ روستا آبرسانی سیار انجام می‌شود و ۱۵ لیتر در شبانه‌روز به آن‌ها آب می‌دهیم.

وی با بیان این‌که هیرمند ۲ سالی است که خشک شده است، گفت: مطالعات در حوزه آب‌های ژرف در این استان در حال انجام است ضمن آن‌که معتقدیم باید موضوع انتقال آب از دریای عمان تسریع یابد که این موضوع در کمیسیون عمران مجلس به تصویب رسیده است تا بدین ترتیب در قالب کنسرسیومی با ۱۲ شرکت آب از دریای عمان به این استان برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این‌که گاز وارد استان شده است، گفت: به‌علت پاره‌ای مشکلات تنها به زاهدان و ایرانشهر گاز آمده است. هم‌چنین در شهر زابل تا دوراهی «زابل – زاهدان» پیمانکار اجرای خط لوله گاز مشخص شده است و از دوراهی زابل تا شهرستان زابل در حال برگزاری مناقصه برای اجرای خط لوله گاز هستیم.

موهبتی خاطرنشان کرد:‌ مهم‌ترین مطالبه ما پیاده‌سازی طرح توسعه محور شرق است که سند آن در دهه ۶۰ در دولت مصوب شد.

وی یادآور شد: بندر شهید بهشتی چابهار به ظرفیت‌های مناسبی رسیده است اما ظرفیت جاده‌ها و خطوط ریلی استان مناسب نیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.