صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / توافق بر سر تغییر نامزد وزارت دفاع عراق و ادامه بحران درباره نامزد وزارت کشور
توافق بر سر تغییر نامزد وزارت دفاع عراق و ادامه بحران درباره نامزد وزارت کشور

الحیاة گزارش داد

توافق بر سر تغییر نامزد وزارت دفاع عراق و ادامه بحران درباره نامزد وزارت کشور

یک منبع آگاه در ائتلاف "اصلاح و بازسازی" از بررسی پیشنهادات جدید برای حل بحران وزارتخانه‌های باقی‌مانده در دولت عادل عبدالمهدی خبر داد.

پارلمان عراق

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، قرار بود پارلمان عراق طی جلسه دوشنبه با تعیین پنج نامزد برای وزارتخانه‌های باقی‌مانده در دولت عادل عبدالمهدی موافقت کند اما تنها با تعیین شیما خلیل به عنوان وزیر آموزش و نوفل موسی به عنوان وزیر مهاجرت موافقت کرد. پارلمان عراق با انتخاب فالح الفیاض برای وزارت کشور و فیصل الجربا برای وزارت دفاع مخالفت کرد.

یکی از نمایندگان فراکسیون اصلاح به رهبری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق گفت: ائتلاف البناء (وابسته به هادی العامری) پیشنهاد داده که فالح الفیاض از سه سمت خود (ریاست حشد شعبی، مشاور امنیت ملی و دستگاه امنیت ملی) کنار برود و این سمت‌ها را با ائتلاف اصلاح تقسیم کند تا در مقابل در جلسه هشتم ژانویه پارلمان به نفع وی رأی داده شود اما فراکسیون اصلاح با این پیشنهاد مخالفت و بر پیشنهاد خود برای تغییر الفیاض با نامزد دیگری که مقبول‌تر باشد و لیاقت و شایستگی بیشتری داشته باشد، پافشاری کرد.

این نماینده گفت: برخی رهبران فراکسیون اصلاح در پارلمان پیشنهاد رأی گیری محرمانه در جلسه آتی پارلمان درباره نامزدی الفیاض برای وزارت کشور را دادند اما فراکسیون البناء این پیشنهاد را با توجه به اینکه مخالفت زیادی با نامزدی الفیاض وجود دارد، رد کرد.

ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی نیز بعد از اینکه فیصل الجربا نتوانست در جلسه پارلمان برای پست وزارت دفاع رأی بیاورد، از تغییر نامزد خود برای این پست خبر داد.

انتصار الجبوری، نماینده این ائتلاف در پارلمان گفت: توافقی میان سنی‌های ائتلاف اصلاح وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت رأی نیاوردن الجربا، سلیم الجبوری، رئیس سابق پارلمان عراق به عنوان نامزد تصدی این پست مطرح شود.

وی گفت: نام این نامزد به صورت رسمی به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و شرکای روند سیاسی اطلاع داده شده است. سلیم الجبوری از حمایت لازم برخوردار است و برای دستیابی به پست وزارت دفاع شانس بیشتری دارد. هیچ نگرانی درباره دستیابی ائتلاف البناء به پست وزارت دفاع به جای ائتلاف اصلاح وجود ندارد. براساس توافق سیاسی وزارت دفاع به ائتلاف اصلاح و وزارت کشور به ائتلاف البناء داده می‌شود.

مهدی تقی، نماینده ائتلاف البناء روز دوشنبه اعلام کرده بود که در جلسه هشتم ژانویه نام نامزد دیگری برای در اختیار گرفتن پست وزارت دفاع ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.