سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / الزام دولت برای حذف یارانه دهک‌های بالا
الزام  دولت  برای حذف یارانه  دهک‌های  بالا

«كسب‌وكار» بررسي مي‌كند

الزام دولت برای حذف یارانه دهک‌های بالا

حذف سه دهك درآمدي يكي از برنامه‌هاي لايحه بودجه سال 98 در راستاي قانون هدفمند كردن يارانه‌هاست. تحقق اين برنامه از سوي دولت، به عواملی بستگي دارد كه از جمله آن تصميم‌گيري جدي و عزم دولت براي اجرا و شناسايي طبقات با درآمدهاي بالاست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، قرار است کار حذف یارانه سه دهک بالا به استانداران واگذار شود که برخی تبعات آن را ورود اظهارنظرهای سلیقه‌ای و برخی حاصل آن را شناسایی سریع‌تر گروه‌های مرفه می‌دانند.
طی سال‌های گذشته در راستای تلاش‌های دولت برای حذف یارانه افراد طبقات بالا، موضوع حذف یارانه ۲۴ میلیون پردرآمد مطرح شد. در بودجه سال ۹۷ نیز دولت مصمم شد بین ۳۰ تا ۳۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را از ابتدای سال ۹۷ کنار بگذارد؛ اما تاکنون هیچ سازکاری در این مورد مشخص نشده و این سوال هنوز بی‌پاسخ است که اگر امکان حذف میلیونی وجود دارد، چرا در دوره‌های قبل در این باره اقدامی نشده است؟
به گفته کارشناسان، بازنگری در سیاست پرداخت یارانه در شرایط فعلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و دولت نه تنها لازم است یارانه سه دهک بالا را حذف کند، بلکه در کنار آن لازم است دو یا سه دهک دیگر از طبقات بالا را نیز حذف کند. پیشنهاد برخی هم این است که دولت تنها به سه دهک پایین جامعه یارانه بپردازد و پرداخت یارانه را منوط به زمان‌های خاص و شرایطی کند که مردم تحت فشارهای اقتصادی جدی هستند؛ یعنی پرداخت یارانه به صورتکوتاه‌مدت باشد.
کارشناسان تقریبا اتفاق نظر دارند که پرداخت یارانه با مکانیزم‌های قبلی اثرات مثبتی در اقتصاد کشور به همراه نداشته و لازم است در طرح هدفمندی یارانه‌ها بازنگری شود.

خسارت پرداخت یارانه به صورت بلندمدت
آرش نیکواقبال، کارشناس اقتصادی
یکی از سیاست‌هایی که در این سال‌ها به اقتصاد کشور و جامعه خسارت جدی وارد کرده، پرداخت یارانه به صورت بلندمدت است. بسیاری از خانواده‌های روستایی با رضایت به این مبلغ ناچیز دست از فعالیت‌های کشاورزی کشیدند و به حاشیه شهر‌ها آمدند، یعنی سیاست فعلی پرداخت یارانه سیاستی ضد اشتغال و کار بوده و به دلیل قناعت مردم به این مبلغ کم به افزایش سطح رفاه آنها نیز کمک نکرده است. در همه جای دنیا سیاست پرداخت یارانه اجرا می‌شود؛ اما شرایطی دارد. دولت‌ها معمولا به صورت کوتاه‌مدت و در مقاطع خاص آن هم صرفا به اقشار خاص یارانه پرداخت می‌کنند و پس از حل مساله این پرداخت‌ها متوقف می‌شود؛ اما در کشور ما این شیوه به صورت مستمر بوده و خسارت‌های شدیدی به اقتصاد کشور وارد کرده است. واگذاری این مسئولیت به استانداران می‌تواند دست دولت را برای شناسایی افراد توانمند و دهک‌های بالا بازتر کند؛ اما عملیاتی شدن این کار نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. پرداخت یارانه‌ها باعث افزایش نرخ تورم شده و حالا که میزان تورم به‌شدت بالا رفته، مبلغ کمکی آن بسیار بی‌اثر شده است. دولت به دلیل مشکلاتی که برای تامین مایحتاج مردم در شرایط تحریم دارد، برای سال آینده ناگزیر از حذف این افراد است.

 

همچنین مطالعه کنید:

پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.