چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / شستا به بازار سرمایه خواهد آمد
شستا به   بازار  سرمایه  خواهد  آمد

بودجه 98 با 1703 هزار میلیارد تومان بسته شد

شستا به بازار سرمایه خواهد آمد

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس‌جمهوری روز گذشته لایحه بودجه سال ۹۸ را با ۱۸ روز تاخیر به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. حسن روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از توانمندی ایران هراس دارند، گفت: بی‌تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید و ایران قدرتمندتر و مردم ایران با استقامت و هوشیاری بیشتر خواهند ایستاد. به گزارش مهر، روحانی صبح روز گذشته در صحن علنی مجلس برای تقدیم لایحه بودجه ۹۸، گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که همانند سال‌های گذشته در موعد قانونی بودجه سال ۹۸ را تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کنیم. وی با تسلیت درگذشت آیت‌ا… هاشمی‌شاهرودی اظهار کرد: در آغاز به مناسبت ارتحال برادر گرامی آیت‌ا… هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شما نمایندگان، حوزه علمیه و بیت ایشان تسلیت عرض می‌کنم. وی ادامه داد: سوال من از شما این است که ما چقدر به صندوق بازنشستگی کمک می‌کنیم؟ ما به نیروهای مسلح دو حقوق می‌دهیم؛ حقوق شاغلان و حقوق بازنشستگان. تمام حقوق بازنشستگی نیروهای مسلح در بودجه سالانه ما ذکر می‌شود. سال ۹۸ ما حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها پرداخت
می‌کنیم. روحانی گفت: در این خصوص بهتر است از خودم شروع کنم. چرا برخی از وزارتخانه‌های ما چندین دانشگاه، پژوهشگاه و دانشکده دارند؟ مگر ما باید بیشتر از یک آموزش عالی داشته باشیم؟ بنابراین تمام این بخش‌ها یا باید منحل شوند یا ادغام شوند.

برای هر دانش‌آموز ۴ میلیون در بودجه سال ۹۸ هزینه خواهیم کرد
روحانی با بیان اینکه به‌طور متوسط برای هر دانش‌آموز ۴ میلیون تومان در بودجه سال ۹۸ از خزانه مردم و بیت‌المال هزینه خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر دولت بخواهد این خدمت را از مردم بخرد و مردم خودشان این کار را انجام دهند، حداکثر یک میلیون تومان می‌شود؛ یعنی ۴ برابر بیشتر از پول بیت‌المال هزینه می‌کنیم. در حالی که می‌توان این کار را انجام نداد و البته این موضوع در یک سال قابل انجام شدن نیست. در بودجه پیشنهاد داده‌ایم که حداقل ۱۰ درصد به صورت خرید خدمت در نظر گرفته است

سال ۹۸ «شستا» به بازار سرمایه خواهد آمد
رئیس‌جمهوری ادامه داد: با وعده‌ای که وزیر کار داده است، سال ۹۸ سال عرضه بنگاه‌های اقتصادی به بازار سرمایه خواهد بود و ان‌شاءا… همه «شستا» به بازار سرمایه خواهد آمد. البته عده‌ای در این زمینه ضرر می‌کنند؛ هیات‌مدیره‌ها، مجمع‌های مختلف؛ داستان‌های زیادی وجود دارد؛ اما ما باید همه توان خود را در این راستا به کار بگیریم.
وی با اشاره به مصوبه‌ای که در شورایعالی امنیت ملی در زمینه ایرانیان خارج از کشور به تصویب رسیده است، گفت: ما در شورایعالی امنیت ملی مصوبه‌ای را گذراندیم و کار همه ایرانی‌های دو تابعیتی را تسهیل کردیم و با اصلاح برخی مقررات ابلاغ کردیم که هیچ ایرانی برای ورود به ایران و فروش اموالش، ولو دوتابعیتی، نباید مشکلی داشته باشد. این اقدام بزرگ شورایعالی امنیت ملی در ماه‌های اخیر به این منظور بود که ما بتوانیم سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم. رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت به تکمیل بیش از دو هزار بنگاه اقتصادی و صنعتی نیمه‌تمام، متعهد شده است و وعده داده بیش از دو هزار بنگاه اقتصادی نیز بازسازی شود. ما برای این کار ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته‌ایم. برنامه ما در سال آینده این است که بیش از ۴ هزار واحد صنعتی را فعال کنیم. وی مساله دیگری را که در بودجه سال آینده به آن توجه شده است، افزایش حقوق کارمندان و حقوق‌بگیران دانست و گفت: دولت تصمیم گرفته حقوق شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران را سال آینده ۲۰ درصد افزایش دهد.
روحانی با بیان اینکه بر همین اساس سازمان برنامه و بودجه مکلف شد با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال فعالیت بیشتری داشته باشد، تاکید کرد: بخش مسکن در این حوزه مسئولیت بیشتری بر عهده گرفت و وزیر راه و شهرسازی تعهد کرده در دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای بازسازی بافت‌های فرسوده یا ایجاد مسکن و همچنین ۵۰۰ هزار برای تکمیل مسکن‌های موجود در مجموع ۹۰۰ هزار واحد را انجام دهد که این اقدام برای اشتغال و حوزه صنعت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
انتظار روحانی از مجلس برای تفکیک وزارتخانه‌ها
روحانی افزود: امیدواریم مجلس همکاری بیشتری با دولت برای مجزا کردن دو بخش مسکن و شهرسازی از راه انجام دهد تا در این شرایط تحریم بتوانیم بهتر کشور را اداره کنیم. وی گفت: مسئولان بخش گردشگری متعهد شدند درآمد حاصل از این حوزه را افزایش دهند و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری برنامه ویژه‌ای دارد. وی اظهار داشت: وزارت نیرو تصمیم دارد نرخ خاصی را برای اوج مصرف آب در نظر بگیرد. این نیز برای صرفه‌جویی و تعادل در مصرف آب است. همچنین درباره آب‌شیرین‌کن‌ها و انتقال آب به بخش مرکزی کشور در سال آینده اقدامات خوبی را مدنظر داریم که این موارد می‌تواند مشکل اشتغال و مسائل اجتماعی را تا حدودی حل کند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.