صفحه اصلی / استان ها / یزد / گفت‌وگو با سازنده اولین عروسک اوتیسمی‌ها در یزد
گفت‌وگو با سازنده اولین عروسک اوتیسمی‌ها در یزد

گفت‌وگو با سازنده اولین عروسک اوتیسمی‌ها در یزد

بانوی خلاق یزدی موفق به طراحی و ساخت اولین عروسک فعال مختص درمان بیماران اوتیسمی شد.

عروسک اوتیسمی ها

 بانوی خلاق یزدی و فعال در حوزه درمان اختلالات اوتیسم، شیوه‌ی عروسک درمانی را به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی ثابت شده مورد توجه و اهتمام قرار داده و عروسکی را نیز به همین منظور طراحی و ساخته است.

عاطفه محمدی، عروسک‌ درمانگر که موفق به طراحی و ساخت اولین عروسک فعال مختص درمان بیماری اوتیسم شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرده، «پشمک خان» برای اولین بار با تحقیق و مشاوره اساتید طراحی، ساخته و در جشن یلدای امسال نیز در مرکز اوتیسم “دوم اوریل” در تهران رونمایی شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم یعنی علاقمندی به حیوانات مانند گربه، گفت: تحقیقات ثابت کرده که این کودکان با حیوانات و عروسک‌های حیوانی زودتر وارد ارتباط می‌شوند لذا نسبت به ساخت این عروسک اقدام کردم.

این عروسک‌درمانگر در مورد ویژگی‌های این عروسک نیز تصریح کرد: «پشمک‌خان» یک عروسک تلویزیونی و فک‌زن محسوب می‌شود و تکان خوردن دهان آن، باورپذیری را در کودکان بیمار افزایش می‌دهد، علاوه بر این نیز سر عروسک و دست‌های آن نیز تکان می‌خورد و صداپیشگی من برای عروسک نیز با توجه به دریافت آموزش‌های گویندگی و دوبلری، به نحوی است که برای کودکان عادی و اوتیسم جذابیت دارد.

وی با اشاره به این که کودکان اوتیسم در برقراری ارتباط اجتماعی کلامی و غیرکلامی و پیش قدم شدن برای برقراری تعاملات اجتماعی ضعف دارند، اظهار کرد: اکثر این کودکان از طریق مشاهده و استفاده از حس بینایی خود می‌توانند ارتباط برقرار کنند و عروسک بیشتر از کلمات و صحبت کردن می‌تواند توجه آنها را جلب کند.

محمدی در ادامه بازی‌درمانی برای کودکان با اختلال اوتیسم را راهکاری در ایجاد فضایی ایمن عنوان کرد و گفت: این روش درمانی می‌تواند رشد اجتماعی هیجانی این کودکان را تسهیل و تسریع کند لذا بازی‌درمانی عروسکی یکی از مداخله‌های پیشنهادی برای این کودکان است که طی آن درمانگر می‌کوشد با استفاده از عروسک در کودک انگیزه‌ی برقراری ارتباط را ایجاد و رفتارهای او را هدایت کند.

وی، بازی‌درمانی را عاملی در سازگاری کودک با رویدادهای مختلف عنوان کرد و گفت: طی این روش درمانی، فضایی برای ابزار عواطف و احساسات کودک فراهم می‌شود به طوری که‌ او می‌تواند در زمان وقوع رویدادهای اضطراب‌زا رفتارهای تازه نشان دهد و مهارت‌های ارتباطی را پرورش ‌دهد و به کودک کمک می‌کند بر تنهایی غلبه کند و به اعتماد به نفس برسد.

این درمانگر کودکان اوتیسمی ادامه داد: در این روش از طریق تقلید صداها و آواهای مختلف انسان‌ها و حیوان‌ها برای ایجاد و تقویت مهارت‌های بیانی کودکان اوتیسم استفاده می‌شود.

محمدی با بیان این که عموم جامعه از اختلال اوتیسم آگاهی ندارند، گفت: متاسفانه عموم جامعه راه  صحیح ارتباط برقرار کردن با این کودکان را نمی‌دانند و همین موضوع منجر به انزوای این کودکان و خانواده‌هایشان می‌شود لذا لازم است که طی برنامه‌های متنوع، افراد دغدغه‌مند برای معرفی این اختلال زمان بگذارند.

اوتیسم، اختلالی است که کمتر افراد جامعه می‌توانند فرد مبتلا به آن را تشخیص دهند و این نوع اختلال و شاید نوع برخورد جامعه باعث می‌شود که اکثر مبتلایان دچار انزوا و افسردگی ‌شوند. در واقع اوتیسم نه یک بیماری بلکه نوعی اختلال در برقراری ارتباط در افراد است که با روش‌های درمانی مختلف قابل رفع است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.