صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / تعیین یک روز ملی در تقویم کشور موجب تحکیم وحدت اقوام می‌شود
تعیین یک روز ملی در تقویم کشور موجب تحکیم وحدت اقوام می‌شود

یک نماینده آذری زبان مجلس مطرح کرد

تعیین یک روز ملی در تقویم کشور موجب تحکیم وحدت اقوام می‌شود

نماینده آذری زبان مشگین‌شهر در مجلس گفت: تعیین یک روز ملی در تقویم کشورمان هم در تحکیم وحدت اقوام و فرهنگ‌های ایرانی تاثیر بسیار خوبی دارد و هم در جذب گردشگران خارجی بسیار موثر است.

عاشیق

ولی ملکی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی مشارکت مردم حول موضوعات ملی چقدر می‌تواند وحدت‌بخش باشد، گفت: «در دل دوست به هر حیله رهی باید جست». مردم علاقه‌های مختلفی دارند. مشکل تحریم، اقتصاد و تامین معیشت مشکلات عمومی مردم ایران است اما همین مردم علاقمندی‌های قومیتی، منطقه‌ای و محلی دارند که می‌تواند مثل همه جای دنیا عامل وحدت، نشاط و شادابی هر اجتماعی می‌شود.

وی تاکید کرد: باید با حفظ تمامیت ارضی و احترام به عقاید، مذهب، دین و قومیت حول محور قانون اساسی و ولایت فقیه به قومیتها آزادی عمل داده شود. در این صورت کردها، لرها، ترک‌ها، فارس‌ها، مازنی‌ها، عرب‌ها، بلوچها که دارای مشترکات فرهنگی خاص خودشان هستند، احساس کنند در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که در کنار مسائل ملی به جنبه‌های بومی و قومیتی آنان اهمیت داده می‌شود.

نماینده مشگین‌شهر در مجلس ادامه داد: به جای تهدید باید به اقوام ایرانی به چشم فرصت نگریسته شود. نباید اجازه داد برخی، اقوام و مذاهب ایرانی را تهدید نظام جا بیندازند. وقتی برای اقوام و قومیت‌های مختلف احترام و ارزش قائل شویم، وابستگی و تعلق خاطر آنان به نظام جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود. به طور مثال مقام معظم رهبری با حضور در مناطق آذری‌زبان تبریز و اردبیل حضور می‌یابند و با مردم بومی به زبان ترکی صحبت می‌کنند یا وزیر اطلاعات در سفر به شهرستان‌های مختلف از جمله مناطق آذری زبان اقدام به یادگیری نسبی زبان ترکی و ایجاد رابطه کلامی با مردم بومی این مناطق می‌کند. خوب چرا؟ به نظر بنده معنای این کارها ارج نهادن به اقوام و تقویت رابطه مسؤولان با اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایرانی است که تاثیری مثبت در تقویت پیوند بین مردم آن قوم با نظام به دنبال دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: زبان مادری اقوام، اسرار نهفته در آن و تمثیل‌های موجود در گویش و زبان اقوام و قومیت‌های ایرانی دریچه‌ای از فرهنگ کهن اقوام را بازگو می‌کند اما اگر حکومت به اصالت و خاستگاه اقوام و قومیت‌ها و فرهنگ آنان بی‌توجهی کند بستر پشت کردن اقوام به حکومت مرکزی به وجود می‌آید و کسی که به حکومت خود پشت کند روزی هم به کشورش پشت خواهد کرد.

ملکی در پاسخ به این پرسش که تعیین یک روز در تقویم کشورمان برای حضور مردم با لباس‌های محلی در امکان عمومی و اداری و برگزاری بازارهای محلی برای ارائه محصولات فرهنگی قومی چقدر می‌تواند در ایجاد فضای وحدت و نشاط موثر باشد، گفت: لباس، زبان، گویش، هر قومی تداعی کننده فرهنگ یک قوم است. اگر جشنواره‌ها و بازارچه‌های محلی مربوط به اقوام در سراسر کشور در اماکن عمومی برگزار شود به طوری که هر قومیتی با لباس، گویش، زبان، فرهنگ و هر آنچه که متعلق به اصالت قومش است بتواند در یک روز مشخص در امکان عمومی مثل پارک‌ها، خیابان‌ها، معابر، ادارات عمومی و دولتی، مجلس و سایر دستگاه‌ها حضور یابد به مردم‌مان چنان بهایی داده‌ایم که موجب بی‌اثر شدن سختی تحریم‌ها و تعمیق پیوندهای عاطفی و اجتماعی اقوام و رده‌های مختلف حکومت می‌شود.

وی خواستار تعیین یک روز ملی در تقویم کشور تحت عنوان لباس‌های محلی توسط اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور شد و افزود: در شهرستان مشگین‌شهر که جزو شش مرکز گردشگری ایران به شمار می‌رود، عاشیق‌ها با لباس محلی در مراکز تفریحی و توریستی برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌کنند که این برنامه‌ها تاثیر بسیار عجیب و زیادی در افزایش سفر گردشگران خارجی و داخلی به منطقه گردشگری کشور شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.