صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / لباس غربت بر تن پوشاک سنتی عشایر «کرمانج» خراسان‌شمالی
لباس غربت بر تن پوشاک سنتی عشایر «کرمانج» خراسان‌شمالی

لباس غربت بر تن پوشاک سنتی عشایر «کرمانج» خراسان‌شمالی

یک پژوهشگر فرهنگی در خراسان‌شمالی گفت: لباس کرمانج‌های عشایر، بازتابی از روح زندگی در این استان است.

لباس کرمانج

دکتر «محمدحسین انصاری‌مود» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که کرمانج‌های عشایر یکی از طوایف این استان هستند، افزود: این افراد همیشه با کوچ کردن در فصل بهار به این استان و اقامت در میان بندهایی چون کوه‌های شاه جهان، سالوک و مراتع و مانه و سملقان در بهار و تابستان زیبایی خاصی را به این استان می‌دهند و چشم و گوش هر مسافر و گردشگری را با هی هی چوپان‌ها در صبح و عصر و بوی طبخ نان، تهیه قره قورت، کشک و روغن زرد و بافت گلیم مجذوب خود می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته البسه محلی این افراد و ترکیب رنگ‌های بکار رفته در آن یکی دیگر از مواردی است که موجب می‌شود چشم به سوی آن‌ها جذب شود.

این پژوهشگر فرهنگی ادامه داد: استفاده از لباس محلی در زمان‌های گذشته توسط عشایر کرمانج خراسان‌شمالی از رواج خاصی برخوردار بود اما اگر هم‌اکنون به میان چادرهای عشایری این استان سری بزنیم کمتر شاهد دختر و زنی هستیم که از لباس‌های محلی خود استفاده کرده‌اند و استفاده از این لباس‌ها محدود به برگزاری مراسم شادی شده است.

انصاری‌مود اظهار کرد: تنوع رنگ، نوع پوشش و مواد به کار رفته در پوشاک اقوام مختلف متناسب با زمان و مکان، نشان‌دهنده رشد فکری قومیت‌ها بوده است که آن را در مقاطع مختلف تاریخی به منصه ظهور می‌رساندند و به بیان دیگر می‌توان گفت پوشش اقوام کرمانج عشایر این استان بیانگر تاریخ، اصالت و ژرف‌نگری این قومیت‌ها به تاریخ است.

این پژوهشگر فرهنگی خاطرنشان کرد: آن‌چه که امروز از پوشاک سنتی اقوام برای ما به یادگار مانده است، حاصل تطابق یافتن این تغییرات با شرایط زمانی و مکانی است.

انصاری‌مود تصریح کرد: زمانی مواردی چون استفاده از لباس‌های سنتی در میان عشایر کرمانج این استان دوباره رونق خواهد گرفت که به این فرهنگ و سنت‌ها بها داده شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال زمانی‌که از برگزاری مواردی چون موسیقی سنتی جلوگیری و سبب می‌شود تا این سنت و فرهنگ‌ها به‌تدریج به دست فراموشی سپرده شود.

رئیس ستاد مردمی توسعه خراسان‌شمالی در ادامه تاکید کرد: حدود ۳۷ درصد مردم این استان کرمانج هستند اما در طول سال چه تعداد برنامه درباره فرهنگ، آیین و سنت آن ها برگزار شده است که برگزاری برنامه های مختلف در مورد فرهنگ و سنت این افراد موجب می شود تا دوباره این سنت ها برپا شوند و البته یکی از روش های مهم مقابله با تهاجم فرهنگی است.

انصاری‌مود در خصوص البسه محلی زنان و دختران عشایر این استان تصریح کرد: رنگ قرمز یکی از رنگ‌های مورد علاقه این طایفه است که به عقاید آن‌ها نمادی از شادی و خوشبختی است و این رنگ در لباس‌های آن‌ها کاربرد فراوانی دارد.

وی ادامه داد: لباس بانوان کرمانج عشایر هشت تکه دارد که یکی از این تکه‌ها گار است، گار گوشواره بلندی است در دو طرف عرقچین، روی سر قرار گرفته و روی آن‌ها یاشار و سربند استفاده می‌شود.

رئیس ستاد مردمی توسعه خراسان‌شمالی تصریح کرد: کومخ(کفش) یکی دیگر از این تکه‌هاست که شکل ظاهری شبیه نعلین نوک برگشته و دارای گلدوزی‌هایی با نخ ابریشمی و یاشار، روسری زردی بزرگ و بلند از جنس حریر است.

به گفته انصاری‌مود، سربند برای محکم نگه داشتن روسری استفاده می‌شود و گراس، پیراهن چین‌داری است که بر تن می‌کنند.

وی تصریح کرد: شلیته یا همان دامن پرچین و جلیقه که از جنس مخمل که روی آن را سکه‌دوزی کرده‌اند دیگر تکه‌هایی است که زنان سختکوش این خطه از کشور استفاده می‌کنند.

رئیس ستاد مردمی توسعه خراسان‌شمالی تصریح کرد: موسیقی مقامی و ادبیات فولکوریک و جشن‌های عروسی از دیگر جذابیت‌های عشایر خراسان‌شمالی است که می‌تواند هر گردشگری را به خود جذب کند و موجب ماندگاری آن در این استان شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.